Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9000 schneller-edition

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575

    9000 schneller-edition

    då efter några dagar i garaget så är det nog dags för en egen projekttråd

    utgångsbilen är en 9000cc T16 87'a som ska våldtas lite granna

    mina mål

    Till sommaren:
    rostlagad
    startvikt på 1100KG
    300hästar
    ny lack
    kolla över bussningar samt byta ut några till powerflex

    Till nästa Sommar
    nyare lack, en lite finare än vad det blir till nu
    mer motor
    bättre väghållning
    kanske rent av en bur



    så nu undrar ni säkert hur det går

    har kommit en bit på vägen iaf, har skruvat lös inredningen i några dagar nu och har hittat massor av ny rost för varje ny del man tar lös
    men jag låter bilderna tala för sig...


    så ser bilen ut bakifrån, gott om plats i garaget...


    rost, vad annars


    mer norskt krom


    jag kan ju nästan öppna dörren iaf


    för att kunna stå där framme så måste bilen ta i porten


    vad som händer här näst är att jag ska ta och få ut resten av inredningen, och få den att inte vilja gå på tre burkar då och då.. sen bär det av till jobbet där jag ska svetsa lite rost och kapa sönder lite balkar med stor sågen. snäll chef man har som upplåter plats så jag får ha bilen där. om bygget går åt helsike så finns alltid 4300'an så man kan "göra sig av med liket"

    MVH

    ps, behöver nån inredningsdetaljer?
    9-3x TTID 20x9,5

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 080
    kul Projekt!

    men jag undrar en sak, om du ska lacka den till sommaren, och sen även tills nästa sommar, det är ju inte så smart!

    du får ju mycket mer arbete, det är lika bra att lägga en seriös lack första gången, än att fuska första gången. det blir dubbelt så mycke tid och pengar som du slänger i sjön.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Vad ska det bli för lack? Mattsvart är ganska coolt annars!
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    kul Projekt!

    men jag undrar en sak, om du ska lacka den till sommaren, och sen även tills nästa sommar, det är ju inte så smart!

    du får ju mycket mer arbete, det är lika bra att lägga en seriös lack första gången, än att fuska första gången. det blir dubbelt så mycke tid och pengar som du slänger i sjön.
    lacken som jag kommer lägga nu kommer jag att lägga själv på jobbet där jag har möjligheter att lacka. så det kommer inte skena iväg prismässigt eftersom jag enbart behöver köpa färg och lite diverse småsaker som man behöver runt lackningen.

    nästa lack blir väll i såna fall en seriös metallick lack som jag kommer lämna in för, och dom pengarna finns inte nu men det beror på hur mycket jag orkar jobba över varje dag

    Erik: mattsvart... vad annars, både billigt och funktionellt
    9-3x TTID 20x9,5

  5. #5
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    trist med rost
    men det ser ut att bli kunna bli ett trevligt bygge iaf.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    trist med rost
    men det ser ut att bli kunna bli ett trevligt bygge iaf.
    jo det är lite trist men det är sånt man får ta när man köper en så pass billig bil endå.

    jo jag hoppas att man hinner

    ingen som har en 2KW byggfläkt att sälja?
    9-3x TTID 20x9,5

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Påminner mycket om mitt egna CC projekt... dock såg inte mina hjulhus sådär risiga ut invändigt

    När du plocka ur inredningen... hitta du rost på nått annat ställe då?
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Påminner mycket om mitt egna CC projekt... dock såg inte mina hjulhus sådär risiga ut invändigt

    När du plocka ur inredningen... hitta du rost på nått annat ställe då?
    jag har inte fått ur all inredningen än.. men jag förväntar mig att hitta rost i golvet iaf. men det är ju hjulhusen bak som är mest rostbenägda eftersom plasten vill gärna spricka och då kommer det in vatten som börjar oxidera plåten. men golvet tror jag ska ha klarat sig bra eftersom jag inte sett nånting underifrån.

    vad är det för CC projekt du håller på med?

    MVH
    9-3x TTID 20x9,5

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    jag har inte fått ur all inredningen än.. men jag förväntar mig att hitta rost i golvet iaf. men det är ju hjulhusen bak som är mest rostbenägda eftersom plasten vill gärna spricka och då kommer det in vatten som börjar oxidera plåten. men golvet tror jag ska ha klarat sig bra eftersom jag inte sett nånting underifrån.

    vad är det för CC projekt du håller på med?

    MVH
    Uhm, finns väl ingen plast i hjulhusen bak på dessa bilar? Inget jag hittat på mina iaf eller vad menar du? Tror inte heller golven är nå rostiga, därför jag inte rivit ur inredningen på min... har aldrig hört nån som haft rostiga golv på 9000?, vilket är skönt

    http://www.saab4fun.com/upload/uppla...09P8080088.jpg

    En gammal bild från början av demonteringen.... det mesta i bak o framvagnen är nytt och målat numer. Motorn är en 2,0 sugmotor som vässats med lite godis, mer planer finns. Nya sportdämpare o fjädrar (60 mm sänk) samt nya bussningar runtom. Nya framskärmar, dörrar från en -97'a, cup speglar, moddat airflow kjolpaket osv. Ute efter lite racestuk på den samtidigt som cleant utseende. Kommer behålla orginalfärgen då den är lite ovanlig samt att jag gillar den.
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    jag har inte fått ur all inredningen än.. men jag förväntar mig att hitta rost i golvet iaf. men det är ju hjulhusen bak som är mest rostbenägda eftersom plasten vill gärna spricka och då kommer det in vatten som börjar oxidera plåten. men golvet tror jag ska ha klarat sig bra eftersom jag inte sett nånting underifrån.

    vad är det för CC projekt du håller på med?

    MVH
    Uhm, finns väl ingen plast i hjulhusen bak på dessa bilar? Inget jag hittat på mina iaf eller vad menar du? Tror inte heller golven är nå rostiga, därför jag inte rivit ur inredningen på min... har aldrig hört nån som haft rostiga golv på 9000?, vilket är skönt

    http://www.saab4fun.com/upload/uppla...09P8080088.jpg

    En gammal bild från början av demonteringen.... det mesta i bak o framvagnen är nytt och målat numer. Motorn är en 2,0 sugmotor som vässats med lite godis, mer planer finns. Nya sportdämpare o fjädrar (60 mm sänk) samt nya bussningar runtom. Nya framskärmar, dörrar från en -97'a, cup speglar, moddat airflow kjolpaket osv. Ute efter lite racestuk på den samtidigt som cleant utseende. Kommer behålla orginalfärgen då den är lite ovanlig samt att jag gillar den.

    nä jag har aldrig heller hört talats om rost i golven på dessa bilar men man kan aldrig vara säker.

    det ska ju sitta nånting i hjulhusen men vad vet jag inte...

    det var ett trevligt projekt inte allt för olikt mitt endå... fast jag kör ju utan inredning och lite mer "fulare" stil. men det såg trevligt ut med din bil såg jäkligt fin ut! och du har ju lite bättre lokaler att hålla till i
    9-3x TTID 20x9,5

  11. #11
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    på min 9000 så fanns det rost i golvet ovanför domkraftsfäsrena fram, men det var oxo det enda i golvet.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    på min 9000 så fanns det rost i golvet ovanför domkraftsfäsrena fram, men det var oxo det enda i golvet.

    okey, det ska jag kolla upp när jag väll har kommit så långt fram i bilen.


    Status just nu: jag fryser och har kramp i händerna har ett inlånat elelement som står och puttrar i bilen så jag håller behagliga -3 grader i bilen.. och jag håller fortfarande på att slita ur all inredning, problem områdena är stolarna samt ryggstöden där bak där jag inte har en nog stor torx att skruva med. har redan försökt borra bort dom med har lyckats paja 3 borrar så imorgon ska jag låna med mig lite stabilare borrar från jobbet så man kanske får lös dom.

    just nu ligger jag ganska skapligt till i min tidsplan, så till helgen blir det nog att svetsa rosten och kapa lite balkar...

    nån som vet hur krockbalkarna i dörrarna sitter?
    9-3x TTID 20x9,5

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    nån som vet hur krockbalkarna i dörrarna sitter?
    Sitter nån "balk" tvärs över i dörren vågrätt som sitter med nån bult i varje ända om jag inte missminner mig.
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    nån som vet hur krockbalkarna i dörrarna sitter?
    Sitter nån "balk" tvärs över i dörren vågrätt som sitter med nån bult i varje ända om jag inte missminner mig.
    bra, jag såg nämligen inte hur dom satt fast, för dom där "balkarna" är ju totalt onödiga men bort ska dom
    9-3x TTID 20x9,5

Liknande ämnen

  1. Johan.eriksson's Saab 9000 2,3T *Jojjan Edition*
    Av johan.eriksson i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 08:53
  2. Saab 9000. Vettifan Edition.
    Av Ramzon i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 20:29
  3. Vad är "Saab 9000 Crown Edition"?
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 15:28
  4. Saab 9000 LPT Snik bygge edition
    Av NisseT16 i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 09:54
  5. Projekt 9000 Amstaff Edition
    Av Rejvscorpio i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •