Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: HKS SSQV, original, dyr kopia, billig kopia?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100

    HKS SSQV, original, dyr kopia, billig kopia?

    Funderar starkt på att byta ut min tsssssscchh mot en tschh-tsch-tsch-tsschh så att säga
    Grejen är att HKS:en är så förbannat dyr ny. Det finns ett flertal olika kopior har jag sett. Någon på forumet sade att kopiorna funkar bra och har likadant ljud, men satte ett varningens finger på 800-kronorskopiorna som t.ex www.motorandning.com säljer. Har någon erfarenhet nog att svara på hur de billiga kopiorna låter och fungerar?
    EVO6-ans ventil sägs bakvänd göra ett liknande ljud, är det någon skillnad egentligen?
    Tänkte köra 1,2-1,3 BAR laddtryck så det borde trycka på rätt hyfsat i röret.

    (Någon får gärna även förklara vad det är HKS:en gör för att få ett fladdrande ljud)

    mvh Fredrik
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: HKS SSQV, original, dyr kopia, billig kopia?

    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    Funderar starkt på att byta ut min tsssssscchh mot en tschh-tsch-tsch-tsschh så att säga
    Grejen är att HKS:en är så förbannat dyr ny. Det finns ett flertal olika kopior har jag sett. Någon på forumet sade att kopiorna funkar bra och har likadant ljud, men satte ett varningens finger på 800-kronorskopiorna som t.ex www.motorandning.com säljer. Har någon erfarenhet nog att svara på hur de billiga kopiorna låter och fungerar?
    EVO6-ans ventil sägs bakvänd göra ett liknande ljud, är det någon skillnad egentligen?
    Tänkte köra 1,2-1,3 BAR laddtryck så det borde trycka på rätt hyfsat i röret.

    (Någon får gärna även förklara vad det är HKS:en gör för att få ett fladdrande ljud)

    HKS'n tjuter eller visslar ju, låter som en kaffekokare
    mvh Fredrik

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140
    HKS SSQV ska INTE fladdra vad jag har förstått, iaf så gör inte min det, iofs en kopia men den låter precis som originalet. Den visslar till bara, ganska mkt iofs men absolut inget "tss-tss-tss"-ljud

    Mvh Fredrik

    EDIT: Airflowfredde va tydligen snabbare
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100

    Re: HKS SSQV, original, dyr kopia, billig kopia?

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    HKS'n tjuter eller visslar ju, låter som en kaffekokare
    mvh Fredrik
    Jag har sett ett filmklipp med en kopia, och ett ljudklipp med originalet. Kopian visslade och originalet fladdrade.
    Här är ljudet http://www.speedlife.se/ljud/Syclonerob ... sundis.mp3
    Har inte filmklippet. Den där bilen låter mer vässad än min kommer vara, så ljudet på min blir väl något mindre kanske
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  5. #5
    Om dumpen fladdrar så är den för hårt ställd ! Då uppstår tryckstöttar och det är mindre bra för turbon !

  6. #6
    Det ljudet kan man uppnå om man vänder på EVO 6 ventilen åt fel håll !

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788

    Re: HKS SSQV, original, dyr kopia, billig kopia?

    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    Jag har sett ett filmklipp med en kopia, och ett ljudklipp med originalet. Kopian visslade och originalet fladdrade.
    Här är ljudet http://www.speedlife.se/ljud/Syclonerob ... sundis.mp3
    Har inte filmklippet. Den där bilen låter mer vässad än min kommer vara, så ljudet på min blir väl något mindre kanske
    Den där bilen är nog mer vässad än din. Syclonerobban kör ju som bekant 402m på 9,78s...

    Men jag köpte en öppen AV på GIK som "fladdrar". Låter lite mer som den i SMR-supran. Den kostade 1300:-, är i rödeloxerad aluminium och av dubbelkolvsmodell som det heter när det ska fladdra. Den funkar fint som snus. Den finns att köpa åp GIK och jag vet att Speedparts har haft den.[/url]

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Är det inte svårt att veta om dumpen funkar som den ska om man köper en fladderdump?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100

    Re: HKS SSQV, original, dyr kopia, billig kopia?

    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    Jag har sett ett filmklipp med en kopia, och ett ljudklipp med originalet. Kopian visslade och originalet fladdrade.
    Här är ljudet http://www.speedlife.se/ljud/Syclonerob ... sundis.mp3
    Har inte filmklippet. Den där bilen låter mer vässad än min kommer vara, så ljudet på min blir väl något mindre kanske
    Den där bilen är nog mer vässad än din. Syclonerobban kör ju som bekant 402m på 9,78s...

    Men jag köpte en öppen AV på GIK som "fladdrar". Låter lite mer som den i SMR-supran. Den kostade 1300:-, är i rödeloxerad aluminium och av dubbelkolvsmodell som det heter när det ska fladdra. Den funkar fint som snus. Den finns att köpa åp GIK och jag vet att Speedparts har haft den.[/url]
    Ska den finnas på deras sida? www.gikturbo.se
    Trycker man på länken performance kommer man ingenstans.
    Kanske finns på en annan sida också?
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  10. #10
    annars har de en fin fin HKS SSQV på racecooling.se !

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Myyycket coolare med avgasknall och eldkvast, men då ska man ha boost nog att backa upp det också.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

Liknande ämnen

  1. Köpa spindelled. Original eller kopia?
    Av Gothmog II i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 12:38
  2. Kopia av orginalfälg, var???
    Av perr i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 22:41
  3. Hks kopia? (DUMPVENTIL)
    Av Psyko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 20:46
  4. Skapa en viggen kopia!?
    Av Blackbull i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •