Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem att växla till 2ans vxl 9-5/9-3 - Löst/Lösning!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534

    Problem att växla till 2ans vxl 9-5/9-3 - Löst/Lösning!

    Hej, har ett problem med min låda som Saab har ett färdigt kit för, art nummer 5440516

    Nån som har mer info, helst service bulletin och monterings anvisningar etc, Ska ge mig på detta själv (saab tar 12000 för jobbet när delarna kostar 1000), och till min hjälp har jag en polare som meckat mycket men inte just Saab lådor, så all hjälp vore mycket uppskattad...

    Tack å hej, växellåds pastej

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534
    ingen som har tid/ork/möjlighet att kolla upp lite åt mig då? snäääälla...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 720
    Har du köpt kitet redan?

    Här talas det ju om "the Repair Kit Instruction (included with the kit)."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534
    ah, tack, lite mer info iaf. kittet är beställt, får det imorgon förhoppningsvis.

    Står ju dock tyvärr också "To repair the transmission, follow the instructions as described in WIS.", alltså verkar det ju inte som instruktionerna är så kompletta...

    så fler tips tas gärna emot, problemet med lådan är att 2ans växel hoppar ur vid iläggning, alltså ej i drift när den väl är i, typ 1 utav 5 gånger eller så, oberoende av varv, ner och uppväxling etc.

    Saab verkstan rekomenderade detta kittet och ville att jag skulle lämna in den. lät ju bra tills jag fick reda på priset...

    Riktigt spännande och se hur det här ska sluta...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    Kp dig 2:ans synkring också, då den inte ingår i servicekittet. Beställs som en enhet artnr:8781734 kan vara nummerändrat då min EPC är lite ålderdomlig

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534
    kan ju inte säga att jag kommit så långt

    har delarna men anvisningen som följde med lyder:
    ”Reparera Växellådan enligt anvisningar i WIS”

    Tack för den hjälpen typ nån som kan kolla i nån uppdaterad WIS efter mont anvisningar?

    kittet innehåller bl.a.
    90490868 Rullager
    90297970 nån tätningsmassa…
    5440524 Kuggdrev
    5257910 synkring
    5440532 Kuggdrev
    samt ett par andra delar utan artikelnummer…

    2ans synkring jag köpte till min låda heter 90511189, ska va rätt enl saab så... anvisnigar på byte av denna tas också emot... pls

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    84
    Lite off, men ändå…

    aerofred skrev så här för några år sedan om kitet du har köpt:

    “Enligt servicebulletin från SAAB 01-03-22 så innefattar det alla 9-5:or tom chassienr 13025469 och 9-3:or tom chassienr 12029080 . Hör med närmaste auktoriserade SAAB-verkstad om det går att få på garantin just på din bil. Bilen modifieras med lite nya synkringar till 3-4:an samt 5:an och backen , nytt nav till 2:an samt en skiftgaffel och ett lager. Ny olja enligt SAAB.s specifikationer eller annan på kundens begäran.”
    9³ Aero Coupé, Kawa ZX-9R Ninja

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534
    garantin gäller tyvärr ej länge på min 00:a men jag har hittat all dokumentation om ärendet via en kompis som har en bekant som känner nån som o.sv. o.s.v

    Hur som helst, om nån behöver dessa kan ni PM:a mig så kan jag faxa dem då jag bara har pappers verionen och inte orkar scanna dom en å en, det är dock 60 sidor så det tar nog en stund att faxa...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534
    Tänkte försöka avsluta (avrunda) den här tråden för framtida referens:

    Problemet var alltså att ca 1/10-1/15 gånger så hoppade tvåans växel ur efter att man lagt i den och släppt på kopplingen, men det fanns inga andra symptom med skrap/oljud från lådan i övrigt. Den första allmäna anlaysen av symptomen var att det skulle varit en synkring som var sliten men här är lösningen...

    Instruktionerna som vi pratar om här i tråden var bra och det var egentligen inte en såååå svår operation, mest en massa tidsödande skruvande då allt (nja.. subframe, motorfästen, batteri, krängninghämnare, drivaxlar, styrstag, styrväxel, downpipe, länkarmar m.m.) under bilen i princip måste ner/bort för att få loss lådan på 9-5an. Men dessa var ju bara att skruva tillbaka och inget mas med inpassning, justering etc behövdes direkt för att få ihop det hela igen


    Synkringarna var felfria men det var en hylsa som spruckit i två delar samt en 2-3 cm stor "flis" av den ena kvarvarande ringen hade fallit bort






    Låda och synkringar i övrigt var i princip helt oslitna och lådan såg mycket fin ut trots (?) 15.000 på mätaren och vem vet hur länge hylsan varit sprucken på tvären innan flisen ramlade bort...

    Tur i o turen så var flisen så liten och att den fastnade i magnetbulten så resten av ringen/hylsan satt kvar, annars kan ju dreven ha börjat äta upp varandra... Tur nr 2 var att den hylsan ingår i rep kittet annars hade bilen fått hänga en vecka i verkstans lyft

    hur som helst, passade på att installera kittet och 2ans synkring iaf då man ändå hade delarna hemma. Det svåraste momentet vara att få ihop femmans växel, det paketet var knepigt att få på och tog kanske 1/4 av tiden Saab verkar ha ett monteringskit till just denna som säkert underlättar det hela. men man tager vad man haver

    Vet inte vad mer det finns att tillägga, har ni frågor pm:a mig eller posta i tråden, är bara en glad amatör men jag ska försöka ge tillbaka till detta forum så gott jag kan...

    Det dummaste är att jag inte hade råd att byta kopplings cylindrar å koppling denna gång så man får göra om det hela igen i år, men så är det ibland

    Om nån har en teori hur ett sånt här fel kan uppstå m.m. vore det kul att höra.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    Det är den såkallade spännhylsan. Det är den som ska behålla förspänningen på pingjonglagrena

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem att lägga in 2ans växel ibland OG9-5 -05
    Av MartinaV i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 20:52
  2. Ac-problem, vad hände!? (lösning finns)
    Av beagleboy i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 19:40
  3. problem med växla till 2:an, 9-5 -00
    Av Arto i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 18:17
  4. [LÖST] Problem att växla 9000 T16 -86
    Av delta99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •