Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Rostskyddsbehandling i dörrar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    123

    Rostskyddsbehandling i dörrar

    har sökt men inte hittat nått bra om ddet jag undrar.
    Kan man spruta in rostskydd i dräneringshålen i dörrarna?
    Köpte ett bra medel på en lackbehandlingsfirma så jag tänkte spruta på i helgen.
    mvh fredrik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    621
    Menar du från utsidan av bilen? Det bästa är nog att du tar av dörrklädseln,
    dels kommer du åt bättre och det blir inte så fasligt kladdigt på detaljer
    som inte behöver rostskydd.

    Vet inte om det var så du menade.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Tänk på att nu när det är kallt och fuktigt ute att det säkert är massa fukt i dörrarna.
    Ställ in bilen ett dygn , plocka av dörrsiddrna så det torkar utr riktigt innan du gör det.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  4. #4
    Väcker liv i en gammal tråd med bra rubrik

    Jag var till en lokal bilvårdsfirma å frågade lite om rostskydd i dörrarna på min 9000 cse-95 som (än så länge) är extremt fin utan synlig rost...å jag tänkte behålla den så...
    då tippsade han om att Mekonomen har nån typ av "smörjschema" för dörrar och baklucka...med det menade han att man kunde köpa ett kit med borrar, gummipluttar & rostskyddsmedel samt en beskrivning specifikt till varje bilmodell där det stog vart och hur man ska borra och behandla med rostskyddet, det är tydligen viktigt att borra på rätt ställen...

    Men när jag snackade med Mekonomen så visste inte dom vad jag pratade om...nån som har hört talas om nåt liknande hos nån annan firma eller yrade han jag fick tipset av?

    Jag vet att det finns bra firmor som gör sånt här typ "Tuff-Kote Dinol" men jag tänkte att jag skulle komma lite billigare undan...eller är jag dumsnål då?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    193
    du kan göra själv... men frågan är är det bara dörrarna du ska göra så är det "bara" att ta loss innerklädeln och torka rent där orentligt (samt se till att det är tort innan) sedan använda antingen vaxbaserad eller petroleum baserad (vax har jag för mig att det är från fabriken) och spruta på...

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Jag brukar plocka ner gummilisterna under dörrarna och rengöra och spruta vaxbaserat medel där, brukar också plocka ner skärmkantslisterna och rostskydda även där, plus lite andra bra ställen. Kör med tryckluftsspruta med slang med spridningsmunstycke på. Fast det funkar bra med motsvarande slang för sprayburk också.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170
    Först har jag frågan...vad har du för bil?

    Är det en modell tidigare än nya 900:an kom ut så kan du få tag i ett sk. sprutschema till varje modell för att lättare veta vart och hur du ska spruta för att få bästa resultat. I de flesta (läs: troligen alla) modeller finns det hålrum där du inte bara ska spruta på måfå för då smörjer du in hela inredningen i bilen, vilket du verkligen inte vill! Modeller efter -94 har tyvärr inget sånt här schema så då får du helt enkelt testa dig fram och hoppas eller höra med någon firma eller person som tagit sig an denna uppgift med din modell.

    Om det är en bil efter -94 rekomenderar jag naturligtvis att du plockar bort all inredning i dörrar mm. Sen får du en bra överblick över utrymmena som ska dränkas i tektyl. Tidigare modeller är det bara att följa sprutschemat så löser sig resten.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av frostman
    Först har jag frågan...vad har du för bil?

    Är det en modell tidigare än nya 900:an kom ut så kan du få tag i ett sk. sprutschema till varje modell för att lättare veta vart och hur du ska spruta för att få bästa resultat. I de flesta (läs: troligen alla) modeller finns det hålrum där du inte bara ska spruta på måfå för då smörjer du in hela inredningen i bilen, vilket du verkligen inte vill! Modeller efter -94 har tyvärr inget sånt här schema så då får du helt enkelt testa dig fram och hoppas eller höra med någon firma eller person som tagit sig an denna uppgift med din modell.

    Om det är en bil efter -94 rekomenderar jag naturligtvis att du plockar bort all inredning i dörrar mm. Sen får du en bra överblick över utrymmena som ska dränkas i tektyl. Tidigare modeller är det bara att följa sprutschemat så löser sig resten.
    Tack för svaret...Bilen är som jag skrev en 9000 cse -95...
    Det verkar som det blir till att riva bort inredningen...
    Tack igen för alla svar.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170
    Eftersom denna modell kom innan -94 så ska det inte vara några större problem att få tag i ett sprutschema. Denna "gräns" gick när ng900 och 9-5 kom ut. Hör med din lokala Saab-handlare eller någon välsorterad biltillbehörsaffär. Dom ska ha...

    Borde annars finnas en del här på forumet som har behandlat sina 9000 som kan ge en hjälpande hand i frågan.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Bort med skärmkantslisster innerskärmar fram, dörrsidor, inspektionshålet i framkant på bakskärmarna (det du ser när du öppnar bakdörrarna) vik fram klädseln i bakluckan samt vid bakre hjulhus.
    Spruta även hela underredet samt sparklådorna och innanför ev sidokjolar
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Bort med skärmkantslisster innerskärmar fram, dörrsidor, inspektionshålet i framkant på bakskärmarna (det du ser när du öppnar bakdörrarna) vik fram klädseln i bakluckan samt vid bakre hjulhus.
    Spruta även hela underredet samt sparklådorna och innanför ev sidokjolar
    Bra behandling!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Hej

    På min gammla bil, en 9000 -88 sprutade jag årligen dörrarna med Dinitrol ML
    (penetrerande hålrumsvätska) genom dräneringshålen på undersidan dörrarna.
    Första gången plockde jag för säkerhets skull ner inredningen för att
    kolla hur det såg ut, och för att komma åt mer heltäckande.
    Den årliga behandlingen var dedan att ställa upp dörrarna och med
    "lång pip" på srayburken spraya underifrån genom dräneringehålen.

    När dörrarna står öppna "lutar det från der ena hålet till det andra.
    Om man börjar med att spruta uppåt falsen (bort från det andra hålet)
    i båda hålen, och sedan sprutar från det hålet som kommer något högre
    mot det lägre till dess att det pårjar droppa ur det lägre så har
    hålrumsvätskan "krypt" längs hela den fals som är mest utsatt för rostangrepp.

    Det går ju undvika att i onödan spruta in mot kladseln (i fall plasten
    som skall skydda den skulle råka vara skadad).

    Jag tror detta var orsakan att den bilen klarade sig från "bil-canser".

    Ta detta för vad det är: Inget proffstips, utan "så här gjorde jag.."

    Ola
    9-5 aero kombi -01.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Rostbehandling i dörrar

    *Megabump*

    Tänkte ge min bil lite kärlek och omtanke nu under semestern. I detta ingår bland annat lite förebyggande rostskydd.

    Min tanke vara att spruta in tunnflytande rostskyddsmedel (vilket medel vet jag inte ännu) i dörrarnas dräneringshål som sitter en bit upp på insidan av dörrarna. Frågan är om det är "bortkastat" om jag inte monterar bort dörrsidorna så att jag kan se exakt var det hamnar? Dessa rostskyddsmedel har ju en fenomenal förmåga att rinna, så jag tycker att medlet borde krypa in där det behövs även om jag bara sprayar "på måfå" genom dräneringshålen?

    Vad säger de som har erfarenhet inom detta område?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Rostbehandling i dörrar

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    *Megabump*

    Tänkte ge min bil lite kärlek och omtanke nu under semestern. I detta ingår bland annat lite förebyggande rostskydd.

    Min tanke vara att spruta in tunnflytande rostskyddsmedel (vilket medel vet jag inte ännu) i dörrarnas dräneringshål som sitter en bit upp på insidan av dörrarna. Frågan är om det är "bortkastat" om jag inte monterar bort dörrsidorna så att jag kan se exakt var det hamnar? Dessa rostskyddsmedel har ju en fenomenal förmåga att rinna, så jag tycker att medlet borde krypa in där det behövs även om jag bara sprayar "på måfå" genom dräneringshålen?

    Vad säger de som har erfarenhet inom detta område?
    Finns 2 hål med plugg som sitter på insidan av dörren. På dörrbågen då. Som du kan ta bort pluggarna och köra in en pip och spruta så du får in lite därifrån. Sen så är det bäst att ta bort dörrklädseln för att komma åt över allt.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15

    Re: Rostbehandling i dörrar

    Var sitter dessa pluggar/hål? Vad menas med dörrbåge i detta fall?
    Jag har ett dränerings-hål i varje framdörr men inget dräneringshål i bakdörrarna eller bagageluckan.

    Hur gör jag (kanske landets mest ohändige snubbe) för at rostskydda inne i dörrar och baklucka? Jag undviker helst att ta bort dörrsidor eftersom det skulle ta mig typ tre veckor per dörrsida.

  16. #16

    Re: Rostbehandling i dörrar

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av subjektivisten
    Var sitter dessa pluggar/hål? Vad menas med dörrbåge i detta fall?
    Jag har ett dränerings-hål i varje framdörr men inget dräneringshål i bakdörrarna eller bagageluckan.

    Hur gör jag (kanske landets mest ohändige snubbe) för at rostskydda inne i dörrar och baklucka? Jag undviker helst att ta bort dörrsidor eftersom det skulle ta mig typ tre veckor per dörrsida.
    Här har du en bild på var pluggarna sitter på en Saab 9-5 dörr. Nr 29 och 32 är pluggarna som sitter på dörrbågen.



    Det skulle vara jättetrevligt om någon kunde lägga upp en ny bild. Den funkar inte.
    Jag är sugen på att rostskydda så mycket det går på min 9-5 kombi inför vintern. Tar tacksamt emot de tips som finns..

    Med vänlig hälsning,
    Erik

Liknande ämnen

  1. Rostskyddsbehandling
    Av Saabjohnove i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-14, 22:15
  2. Rostskyddsbehandling
    Av lätttryckarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 18:01
  3. Fråga ang. rostskyddsbehandling.
    Av Richi i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 10:34
  4. Rostskyddsbehandling 900 -91
    Av poh99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-09-25, 15:31
  5. Rostskyddsbehandling 9-5
    Av Mazoo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-08-19, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •