Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Är det värt pengarna å besväret att inst motorvärmare??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hässelby Väster om Stockholm
    Inlägg
    159

    Är det värt pengarna å besväret att inst motorvärmare??

    Tjena!

    Har en riktig hatbil som bara vill jävlas med mig.

    Bilen är en Saab 900 set -95.
    Bilen har en motorvärmare av märket calix med cupè kontakt. Vet ej när det är installerat men när jag köpte bilen så satt det en bamse kontakt i fronten, så det är väl någongång mitten slutet på 90-talet innan minipluggen.

    Nu till det roliga. Ingenting förutom själva elementet funkade så nu har jag bytt minsta lilla pinal utom just elementet å gissa vart felet sitter Det verkar som om elementet kortsluter på något vis.

    Har ett nytt element liggandes men vet ej om jag tycker bilen är värd verkstads besöket eller böket av å tömma ur kylsystemet igen

    Jävlas den med mig så skall jag fan jävlas tillbaka å visa vem som bestämmer

    Blir bilen egentligen så mycket snålare? Å minskas verkligen motorslitaget såpass mycket?
    Bilen är trots allt snart 25000 mil fyllda.

    I nuläget så drar bilen enligt färddatorn 1,24-1,25l/milen har på en lite längre körning kommit ner mot 1,19l.

    Kör kallstart på morgonen åker ungf 1 mil statskörning, å samma visa tillbaka 8 timmar senare.

    Bilen är manuell med dålig koppling.

    Jag och farsan tycker att det känns lite törstigt, med tanke på mitt körsätt.

    Körde exakt på samma sätt med min förra bil en Audi V8 Quattro-91 automat å den drog 1,76l milen. I orättvis jämförelse så känns det nästan snålt med tanke på 2 Ton bil. På den så hade jag 1 motorvärmarstart per dag med uppgiven förbrukning. På längre körningar så drog den ungf som saaben gör nu i stan.

    Min körning är trots ålder väldigt lugn turbon får sällan ladda å försöker snabbt gå upp på högre växel, ibland kanske för hög och fort då det durar i hela bilen av obehag

    Bilen tankas med Jet 95 oktan och är otrimmad vad jag vet.

    Är det en normal förbrukning? Vad drar era?
    SAAB=Snabb, Attraktiv, (A)erogonomisk, Brutal

    Kör en ambasadblå Saab 900 Se Turbo med rost.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Visst är det värt jobbet, det är ju hur skönt som helst att sätta sig i en varm bil. Förbrukningen har jag ingen koll på...
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Visst är det värt jobbet, det är ju hur skönt som helst att sätta sig i en varm bil. Förbrukningen har jag ingen koll på...
    Jag har kört runt 50 mil med min Saab 900i -87 nu, 40 mil här i Övik. Tankade fullt när jag körde från Umeå, ca 10 mil landsväg. Tanklampan lyser inte än, men den blinkar till ibland vid gaspådrag och i uppförsbackar!

    Kör motorvärmare både här och på skolan. Skönt.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Med tanke på dit användningsområde (kortkörning) för bilen så är en motorvärmare reparation faktiskt nå'n man kan tjäna in eftersom det lär påvera förbrukningen ganska mycket. Se oxo över vad du har för olja skvalpande i tråget. Här går det att vinna nå'n eller i bästa fall några % i förbrukning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Ja du är ju den perfekta typen för motorvärmare, korta körningar i stan, annars hinner ju inte motorn bli varm och det ska dom gärna bli.

    Förbrukningen låter liiite hög nu men den kanske eller ska gå ner om den bara får bli varm.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Om en motorvärmare inte fungerar är det till 99% säkerhet blockvärmaren som lagt av.. byta en sådan tar väll knappast mer än en halvtimme inkl tappnings av kylsystem..

    //Erick, monterar nån värmare eller två i veckan året om..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Tycker det låter högt. Min 9-3 Aero -01 drog litern till och från jobbet utan värmare. Har ca 15 min till jaobbet och sedan hem efter 9-11 timmar. Beroende på hur dålig kopplingen är kan den ju vara boven i dramat?
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Har du inte länge än 15 min kan du cykla.
    Nu skall jag cykla till jobbet !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hässelby Väster om Stockholm
    Inlägg
    159
    Tack för alla synpunkter

    Nu har jag lugnat ner mig, och kommit på bättre tankar

    Bilen skall snart få ny koppling (måste bara få ändan ur först)

    Jag tänkte köpa lös en kopplingssats+vajer från Mekonomen, tips från en saab mek då både Mekonomen och Saab säljer Sachs (stavningen) fast mekonomen några spänn billigare

    Tänkte samtidigt be verkstan byta olja i växellådan och Calix elementet + kylvätskan igen trots att det inte behövs, så kanske det inte skadar.

    Vad ingår i en kopplingssats? Tänkte nu byta rubbet som har med kopplingen å göra för att slippa oroa mig sedan.

    Duger det med en org "eftermarknads" koppling, alltså inte köpt på saab?

    Hur länge håller den sedan om man kör hyfsat männskligt, utan å slira för mycket och köra som en bil tjuv?

    Meken jag snackade med ville ha ett bytesintervall till mellan 3000-5000 mil, är det männskligt å pynta flera tusen spänn så ofta?

    Är kopplingarna så dåliga?

    Kopplingen är såpass sliten att den tar nästan högst upp, på de sista milimetrarna och urtrampningslagret får för sig å vantrivas ibland

    Tack!
    SAAB=Snabb, Attraktiv, (A)erogonomisk, Brutal

    Kör en ambasadblå Saab 900 Se Turbo med rost.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Håller med om att din bil verkar dra någon deciliter i "onödan".

    Min ng900 Turbo drar på långkörning, mestadels 90-110-väg 0.83l/mil. När jag kör mest i stan går den upp mot 1,1 l/mil. Båda siffrorna enligt färddatorn.

    Jag har iof motorvärmare men tror knappast den förklarar skillnaden mellan våra förbrukningar.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Har du inte länge än 15 min kan du cykla.
    Nu skall jag cykla till jobbet !
    Ehee okej....?
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Tompa
    Jag tänkte köpa lös en kopplingssats+vajer från Mekonomen, tips från en saab mek då både Mekonomen och Saab säljer Sachs (stavningen) fast mekonomen några spänn billigare
    Köp vajern hos Saab istället. Den kostar ca 20kr mer och har automatisk justering, Mekonomens får du justera själv. Jag betalade 262 kr på Saab.

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  13. #13
    Ja det är det värt!
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239
    Vet inte om det stämmer men har hört någonstans att varje KALL start sliter lika mycket som 100mils körning...
    Saab 9-3 2,0t -07

  15. #15
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Motorvärmare is the shit. Alla bilar borde ha en!
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Gå från steg 1 till 3 på 9-5 2,0t, värt besväret?
    Av mackanigbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:13
  2. Vart går pengarna på en ny SAAB? Handlar-%?
    Av turbo4ever i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 11:47
  3. Värt pengarna upp från P150 => 300?
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 19:42
  4. 3" downpipe värt pengarna ?
    Av albertsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 16:11
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-24, 01:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •