Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Värmeisolera grenröret?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    182

    Värmeisolera grenröret?

    Är det bra att värmeisolera grenröret?
    Lägre värme i motorrummet -> kallare insugsluft
    Men mer värme till katalysatorn. Kan den ta skada?

    /Magnus
    Saab 9-3 Aero 2002

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Lyfter lite, detta är jag också intresserad av....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    182
    Hmm. Turbon får hetare avgaser, dvs avgaser med större volym och tryck -> mer snurr på turbon. Dock mer värme, tål den det?
    Saab 9-3 Aero 2002

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 247
    Hej,

    Att värmeisolera grenröret gör man egentligen av två skäl:

    1. Begränsa värmeuppbyggnad i motorrummet

    2. Öka gashastigheten i grenröret (varm luft tar större plats än "sval", om man nu kan använda det begreppet när det gäller avgaser i ett grenrör, och går därför snabbare genom grenröret)

    Av ovanstående kan man nästan sluta sig till att 2) bara är intressant om man har en stor turbo som behöver och klarar av så pass hög gashastighet. På en originalturbo (eller nära original) med originalgrenrör är det alltså ingen större vits att hålla på med det. Visst, en liten marginell effekt kan det kanske ge, men knappast värt pengarna och besväret.

    Med extraktorgrenrör och större, mer tungdrivna turboaggregat är det däremot en mycket bra idé.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    KK> Entalpiförlusten blir mindre. Det gillar turbinen. Risken är väl möjligen termisk utmattning.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Coata det istället, PM:a om du har mer frågor kring coating, inte riktigt säker på om detta klassar som smygreklam
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Zpider
    Coata det istället, PM:a om du har mer frågor kring coating, inte riktigt säker på om detta klassar som smygreklam
    Nja vet inte det jag men din signatur strider iallafall mot forumets regler.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 247
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    KK> Entalpiförlusten blir mindre. Det gillar turbinen. Risken är väl möjligen termisk utmattning.
    Borde inte det bero på turbinstorlek i förhållande till effekten? Eller tänker jag tokigt nu?

    Förklara nu så även en simpel marknadsförare förstår...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    KK> Entalpiförlusten blir mindre. Det gillar turbinen. Risken är väl möjligen termisk utmattning.
    Borde inte det bero på turbinstorlek i förhållande till effekten? Eller tänker jag tokigt nu?

    Förklara nu så även en simpel marknadsförare förstår...
    Jag borde veta bättre än att haspla ur mig saker kl 03+ efter några bjudöl...

    Snacket om att man ska ha högt tryck, snabb gashastighet osv i grenröret handlar egentligen mer om att du ska bevara så mkt energi som möjligt. Turbinens jobb är att expandera gasen från en hög energinivå till en lägre, dvs tryck å temp går ner till förmån för att vi får ut ett axelarbete.
    Isolerar vi grenröret gör vi energitransporten där något närmre det termodynamiskt ideala, adiabatisk, processen (adiabat = saknar värmeutbyte med omgivningen). Vi får en lägre energiförlust, och mer "kräm" i gaserna som når turbinen, vilket gör att vi kan få ut ett större turbinarbete.

    I de flesta fall är det här trevligt. Nackdelen är att vi håller temperaturen hög, vilket inte alla material gillar. Då har vi valt fel material.

    Det skulle ju även kunna tänkas att effekten som når turbinen är större än vad turbinen gillar. Fast ärligt talat tror jag inte skillnaden isolerat/oisolerat grenrör kommer påverka turbinstorleken så värst mycket. Men det är troende som sagt.

    Entalpi är ett annat sätt att utrycka energi, man slår då ihop den inre energin med tryck*volym. Praktiskt ibland när man ska räkna.


    Mvh/Ragnar

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 247
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Jag borde veta bättre än att haspla ur mig saker kl 03+ efter några bjudöl...

    Snacket om att man ska ha högt tryck, snabb gashastighet osv i grenröret handlar egentligen mer om att du ska bevara så mkt energi som möjligt. Turbinens jobb är att expandera gasen från en hög energinivå till en lägre, dvs tryck å temp går ner till förmån för att vi får ut ett axelarbete.
    Isolerar vi grenröret gör vi energitransporten där något närmre det termodynamiskt ideala, adiabatisk, processen (adiabat = saknar värmeutbyte med omgivningen). Vi får en lägre energiförlust, och mer "kräm" i gaserna som når turbinen, vilket gör att vi kan få ut ett större turbinarbete.

    I de flesta fall är det här trevligt. Nackdelen är att vi håller temperaturen hög, vilket inte alla material gillar. Då har vi valt fel material.

    Det skulle ju även kunna tänkas att effekten som når turbinen är större än vad turbinen gillar. Fast ärligt talat tror jag inte skillnaden isolerat/oisolerat grenrör kommer påverka turbinstorleken så värst mycket. Men det är troende som sagt.

    Entalpi är ett annat sätt att utrycka energi, man slår då ihop den inre energin med tryck*volym. Praktiskt ibland när man ska räkna.
    Hej,

    Bra, då är jag med på resonemanget hittills. Vad jag menade ovan var ju att man kanske inte alltid behöver, eller ens vill ha, det där ökade turbinarbetet. I många fall har nog trimmade bilar högre turbinhastigheter än vad som är "lämpligt" ändå, även med olindat grenrör.

    Annars är vi helt överens, även om du vet och jag tror/gissar/hoppas...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Såg att jag råkade skriva att en adiabatisk process är ideal, det behöver den ju inte vara om vi har entropitillväxt (å det har vi). Men what ever...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Zpider
    Coata det istället, PM:a om du har mer frågor kring coating, inte riktigt säker på om detta klassar som smygreklam
    Nja vet inte det jag men din signatur strider iallafall mot forumets regler.
    Jo, insåg det så det är fixat, van från andra forum där det är lite mindre regler runt sånt
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    182
    Entalpi är ett annat sätt att utrycka energi, man slår då ihop den inre energin med tryck*volym.


    Mvh/Ragnar
    Entalpiförlusten blir mindre. Det gillar turbinen. Risken är väl möjligen termisk utmattning.
    Äuhm. Vad var det jag sa?
    Hmm. Turbon får hetare avgaser, dvs avgaser med större volym och tryck -> mer snurr på turbon. Dock mer värme, tål den det?
    Jag har också läst energilära. Ska jag ta fram boken så kan vi tävla i vem som kan skriva de finaste orden?
    Saab 9-3 Aero 2002

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    182
    Saab 9-3 Aero 2002

  16. #16
    Hänger på lite här, jag har en stor turbo med diverse runtomkringgrejer men vet ej om jag orkar skaffa x-rör gör det nån skillnad att isolera orggrenröret på en 9000 ???

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 127
    Medlem#
    2555
    Nej!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Jag borde veta bättre än att haspla ur mig saker kl 03+ efter några bjudöl...

    Snacket om att man ska ha högt tryck, snabb gashastighet osv i grenröret handlar egentligen mer om att du ska bevara så mkt energi som möjligt. Turbinens jobb är att expandera gasen från en hög energinivå till en lägre, dvs tryck å temp går ner till förmån för att vi får ut ett axelarbete.
    Isolerar vi grenröret gör vi energitransporten där något närmre det termodynamiskt ideala, adiabatisk, processen (adiabat = saknar värmeutbyte med omgivningen). Vi får en lägre energiförlust, och mer "kräm" i gaserna som når turbinen, vilket gör att vi kan få ut ett större turbinarbete.

    I de flesta fall är det här trevligt. Nackdelen är att vi håller temperaturen hög, vilket inte alla material gillar. Då har vi valt fel material.

    Det skulle ju även kunna tänkas att effekten som når turbinen är större än vad turbinen gillar. Fast ärligt talat tror jag inte skillnaden isolerat/oisolerat grenrör kommer påverka turbinstorleken så värst mycket. Men det är troende som sagt.

    Entalpi är ett annat sätt att utrycka energi, man slår då ihop den inre energin med tryck*volym. Praktiskt ibland när man ska räkna.
    Hej,

    Bra, då är jag med på resonemanget hittills. Vad jag menade ovan var ju att man kanske inte alltid behöver, eller ens vill ha, det där ökade turbinarbetet. I många fall har nog trimmade bilar högre turbinhastigheter än vad som är "lämpligt" ändå, även med olindat grenrör.

    Annars är vi helt överens, även om du vet och jag tror/gissar/hoppas...

    Mvh

    KK
    Kan man köra med högre gastemperatur till turbinen så kan man för en given last få trycket före turbinen att sjunka. Turbinens verkningsgrad kommer också att öka i takt med ökad gastemperatur. Av dessa anledningar så kör moderna gasturbiner med temperaturer uppåt 1500 grader. Vad som i regel hindrar höga gastemperaturer är vad materialet står emot. Med gasturbiner så utnyttjar man "single crystal" superlegeringar med plasma sprayade TBC's (zirkoniumoxid stabiliserad med ytteriumoxid och liknande) och interna kylkanaler i bladen för att uppnå detta, något som inte är möjligt på en turbomotor. På en turbomotor är det ju också önskvärt att ha en låg avgastemperatur ur den synvinkelt att det innebär att mer energi tas tillvara i motorn.

    En högre temperatur innebär också ett högre korrigerat massflöde, m*sqrt(T0/P0) vilket påverkar specifika bladhastigheten U/C, vilken för max verkningsgrad måste ligga kring 0,7.
    Dock så har man normalt bara en värmefölust av kanske 5% genom grenröret, vilket är ganska lite.

    Turbiner är ganska okänsliga för varvtal, dvs de fungerar på låga såväl som höga varvtal såofta är det kompressorn som dikterar varvtalet där kompressorns periferihastighet påverkar tryckförhållandet över turbinen. Dock kommer turbinen att kunna ge en högre effekt om man låter den gå med högre periferihastighet, vilket kan krävas om man jagar höga laddtryck.

Liknande ämnen

  1. bultar te grenröret lösa
    Av ff1984 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 03:42
  2. värmeisolera in tryckrör?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 20:19
  3. skyddskåpan över grenröret!
    Av Oleander i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •