Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mindre laddtryck efter kobra byte. 9-5. *Nu rätt*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119

    Mindre laddtryck efter kobra byte. 9-5. *Nu rätt*

    Hej!

    Bilen ifråga är en 9-5 2.3 från 1999. Med modifikationer av: programvara (nordic steg 3) tdo4 15t #5, det nya insuget med de bruna spidarna, bränsletrycksregulator, sportluftfilter och ferrita avgassystem. Och nu även större kobra från nordic.

    Igår bytade jag till en större kobra av den modellen som nordic säljer.
    När vi sedan körde hem från verkstaden märktes det ganska fort att det var något som var fel, den skenladdade och som förväntat var det slangen till wg som hade hoppat av. Redan på tvåans växel laddade den ca. 1.7 bar

    Nu till problemet, efter jag satt på slangen och kollat de andra slangarna så åkte vi ut och provade bilen igen. Nu laddade den inte alls som den gjorde innan jag hade bytat kobran. Innan laddade den ända upp på 1.5 bar vid en växling från full gas på 4:an till 5:an och hade ett stabilt laddtryck på runt 1.3 bar. Nu var den inte i närheten av det och maxtrycket överlag var ca. 1.1 bar.

    Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel/problem på bilen? Kan även tillägga att innat stod bilen utan minuspol för att "nollställas", men inget ändrades. Kan det vara någon annan slang som läcker, av:n som gått åt helvete eller kanske den har lagt in någon felkod? Ingen varningslampa lyser.

    Visst går bilen bra, men det är inte samma tryck och känsla som innan, så jag skulle vara tacksam för svar som kan hjälpa mig med detta problem

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 228
    Hej,

    Dina laddtrycksslängar uppåt 1,7 bar kan mycket möjligt ha spökat till det. Man kan väl tänka sig att membranet i bypassen eller t.o.m. gavlarna på IC:n har tackat för sig.

    Varför inte kolla med Nordic hur din bil borde bete sig laddtrycksmässigt med den större kobran, så har du ett hum om vad du skall jämföra med?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Dina laddtrycksslängar uppåt 1,7 bar kan mycket möjligt ha spökat till det. Man kan väl tänka sig att membranet i bypassen eller t.o.m. gavlarna på IC:n har tackat för sig.

    Varför inte kolla med Nordic hur din bil borde bete sig laddtrycksmässigt med den större kobran, så har du ett hum om vad du skall jämföra med?

    Mvh

    KK
    Hej!

    Jag tänkte också på det här med bypassen, att det kan vara den som är kass. Men är i skolan nu och har ingen med mig här :P Får prova om det kan vara den när jag kommer hem sen.

    Men laddtrycket Borde väll inte ändras på grund av en större kobra? Visst är mojligheten till att få in luft större men då bör ju inte laddtrycket minska, eller?

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Den kanske kan trycka in önskad mängd luftmassa med mindre laddtryck nu efeter bytet till större kobra.
    Testa och göra bilen strömlös och kör adation. Kanske programmet gick in i något sorts nödläge du laddtrycket blev skithögt.



    Markus

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Den kanske kan trycka in önskad mängd luftmassa med mindre laddtryck nu efeter bytet till större kobra.
    Testa och göra bilen strömlös och kör adation. Kanske programmet gick in i något sorts nödläge du laddtrycket blev skithögt.



    Markus
    Hej!

    Jag gjorde bilen strömlös igår och stog strömlös över hela natten. Förmodligen gick den in i ett "nödläge" då eftersom den laddade mindre då. Har provat göra adaption. Men jag har ändå inte fått upp trycket till samma som innan.

    Teorin om att den kan trycka in mer luft nu med mindre tryck skulle kunna stämma, men jag tvivlar ändå på det då skillnaden är så markant. Den nya kobran är ju överlag större men vid turbon är skillnaden mindre märkbar. Så det borde ju inte vara så.

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Hej!

    Det kan kanske vara såhär nu när kobran är större vilket medför att turbo borde trycka in luftmängden lättare. Kan detta då inte medföra att den inte behöver högre laddtryck än vad det är nu och i värsta fall om den skulle haft samma laddtryck som innan, hade den kanske gått för magert då?

    Bara en liten fundering

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 894
    Medlem#
    2959
    Kan tillägga att du måste vara mycket noga så du inte får in tjuvluft mellan turbon och kobran. Annars kan du få problem med förlorad effekt och konstiga laddtryck.

    Mvh Stoffe

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Kan tillägga att du måste vara mycket noga så du inte får in tjuvluft mellan turbon och kobran. Annars kan du få problem med förlorad effekt och konstiga laddtryck.

    Mvh Stoffe
    Jo, och det var vi mycket noga med igår när vi monterade kobran. Och det håller tätt.

    Effekten känner man ingen jätte stor skillnad på, det är laddtrycket som är det stora frågetecknet.

    Ska prova att byta bypass när jag kommer hem.

    Kan det annars vara så som jag sagt innan att styrdonet vänjer sig vid den nya kobran och de nya förutsättningar för att ta in luft? Det borde ju vara lättare att få in luft nu när kobran är större.

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    [quote=Daniel.E]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":11pm67wu
    Kan tillägga att du måste vara mycket noga så du inte får in tjuvluft mellan turbon och kobran. Annars kan du få problem med förlorad effekt och konstiga laddtryck.

    Mvh Stoffe
    Jo, och det var vi mycket noga med igår när vi monterade kobran. Och det håller tätt.

    Effekten känner man ingen jätte stor skillnad på, det är laddtrycket som är det stora frågetecknet.

    Ska prova att byta bypass när jag kommer hem.

    Kan det annars vara så som jag sagt innan att styrdonet vänjer sig vid den nya kobran och de nya förutsättningar för att ta in luft? Det borde ju vara lättare att få in luft nu när kobran är större.

    Mvh Daniel.[/quote:11pm67wu]

    Ja går den som den gjorde förut med ett mindre laddtryck, så ska du vara nöjd. Turbon kommer säkert inte gå lika varm som förut och det kan kanske märkas till sommaren då den håller effekten bättre utan att mattas av. Övervarvningen av turbon kommer också vara mindre. Sen kanske det går att ta ut liite mer power om du skaffar ett
    program som är avsedd för större kobra.

    Men testa först och trycka systemet så du kan utesluta läckor.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Får kolla med Tech 2:an ikväll om den har lagt in några felkoder och sedan köra en runda och se ifall den ger samma effekt som innan.

    Ger den då samma effekt som innan så borde de väll innebära att den klarar det med mindre laddtryck och att man i så fall kanske skulle kunna öka laddtrycket och däremed effekten lite till?!

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Hej!

    Var ute och körde med Tech 2:an ikväll, både innan och efter jag hade bytat till min race katalysator.

    Innan bytet, men med den nya kobran gav den 296Hk, 444Nm och laddade 250kPa (Ca. 1.5 bar). Allt detta enligt Tech 2:an.

    Enligt mätningen sen i somras (visade 292Hk då) skulle detta betyda att den går lika bra nu som innan och att det kanske är så att turbon inte behöver jobba med samma tryck nu för att kunna pumpa in samma mängd luft med den nya kobran. Men det är ju bara en av mina (kanske) dumma teorier?!

    Efter katalysator bytet ökade effekten till 305Hk. Detta också enligt Tech 2:an.

    Vet att siffrorna förmodligen är ganska missvisande om man skall se det effektmässigt men det visar i alla fall att den går lika bra som tidigare trots den här händelsen med att slangen till wg hoppade av och konstiga laddtrycksvärden efter det.

    Slutsatsen är då att det inte skett något illa med någon hårdvara, något konstigt läckage eller så och att bilen går som den skall

    Trevlig kväll.

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Få se om jag har förstått det rätt, du jämför ditt laddtryck nu med det laddtryck du hade i sommras? Det är ju liiiiite svalare ute nu så då behövs det ju inte laddas lika mycket för att få in samma mängd syre i motorn.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Få se om jag har förstått det rätt, du jämför ditt laddtryck nu med det laddtryck du hade i sommras? Det är ju liiiiite svalare ute nu så då behövs det ju inte laddas lika mycket för att få in samma mängd syre i motorn.
    Nä, jag skrev ju också att det var missvisande och är väl medveten om att det var mycket värmare i augusti..

    Men poängen jag ville få fram att bilen går som den ska nu igen.

    Sen samtidigt så fick jag Exakt samma laddtryck nu som jag fick fram i somras. Och då med ett par hk till idag.

    MVh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Öööhhh, jag är inte säker på om jag fattar dig rätt....
    Om du känner för det så föklara gärna en gång till, map dina resultat före vs. efter.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Öööhhh, jag är inte säker på om jag fattar dig rätt....
    Om du känner för det så föklara gärna en gång till, map dina resultat före vs. efter.
    Hej!

    Inte riktigt med på vad det är du inte förstår.

    Men jag menar på att det inte ska ha hänt något konstigt när slangen hoppade av. Alltså att bypassventilen gått sönder eller att som någon föreslog att ic:n gått sönder.

    Och att bilen nu går som den gjorde före slangen hoppade av. Först var laddtrycket lite konstigt, även efter att jag haft av minuspolen och kört adaption. Men nu går den i alla fall lika bra som innan.

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

Liknande ämnen

  1. Kobra på 9-5, Hur bygger man rätt?
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •