Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: 9-5 2.0t startar inte! (DI vs. ispropp?)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74

    9-5 2.0t startar inte! (DI vs. ispropp?)

    hej! jag skulle behöva lite hjälp innan ja ger upp o kör till verkstan!
    det är en nära bekant till mig som har en 9-5 som inte startar. detta är bilen:

    9-5 2.0t (150 hk) år -99, -00 eller -01 (minns inte, men det är en combi)
    batteriet är cirka 6 månader gammalt (bytt till helnytt i våras)
    motormässigt är bilen original. den har gått cirka 15000 mil.

    problembesktivning;
    i tisdags morse hade den stått still några dagar ute i minusgrader. den åkte cirka 5 kilometer till jobbet på morgonen, men startade inte för hemfärd på eftermiddagen. batteriet kördes slut vid startförsök. under dagen var det cirka 5 minusgrader. (inte kallare än 10)
    den bogserades 5 km till varmgarage,(+5 grader) där den fick stå i drygt ett dygn med motorvärmare ikopplad , samt kupevärmare i bilen. nu idag har det också varit några plusgrader ute (är fortfarande). nu ikväll knuffade vi ut bilen ur garaget, och försökte starta den med starthjälp från min 9k. den fick stå och ladda några minuter, och det hjälpte batteriet, nu går startmotorn runt fint, men bilfan startar inte. jag tycker det låter som att den inte tänder alls (den hostade till nån enstaka gång). när man vevat runt startmotorn nåra sekunder, och sen slår från tändningen hörs et halvhögt oregelbundet tickande från mitten av överdelen av motorn (DI-kassetten kanske?) i cirka 10 sekunder innan det blir tyst. är detta normalt??

    eventuell ispropp vore vara upplöst, så vore det vara DI-kassetten som är pajj ? nu står den i garaget igen, och batteriet är satt på laddning. finns det något mer jag enkelt kan göra innan vi biter i sura äpplet o bogserar den till verkstan? tackar för svar! ( gärna innan imorgon fm)
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Känner ni ingen i trakterna som ni kan få låna en T7 DI-kassett (svart) av för test?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    hm.. nä, det är tunt med det.. ingen i Enköping som känner för att ställa upp?? en DI är ju inte så krångligt att byta, så det kan jag ju göra, men jag kan inte göra nåra större ingrepp på bilen, då den egentliga ägaren är ute på resa.. det är hans fru som är min bekant, och hon behöver ju bilen..
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Kolla med lokala verkstaden om de kan låna ut sin testkassett en liten stund om du ber snällt (och tar med fikabröd... ).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151
    Har du felkoder?
    Kan vara soppapumpen om det inte är DI.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    23
    ok jag bor i enköping du kan testa och starta bilen med min di-kasett...
    jag skickar pm med telenr

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    hejpåer! måste ärligt säga att jag inte har en susning om hur man kollar felkoder på en 9-5! har mest haft kontakt med 9k i mitt liv. kan någon berätta?
    men DI-kassetten lär väl vara likadan att skruva ur som på 9k?

    jag tänkte ivf att jag skulle gå ut och titta nu om den startar, sen får vi väl se.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Twilight
    hejpåer! måste ärligt säga att jag inte har en susning om hur man kollar felkoder på en 9-5! har mest haft kontakt med 9k i mitt liv. kan någon berätta?
    men DI-kassetten lär väl vara likadan att skruva ur som på 9k?

    jag tänkte ivf att jag skulle gå ut och titta nu om den startar, sen får vi väl se.
    Hej!

    För att kolla felkoder använder man sig av en Tech 2, ett instrument som Saab verkstäder kopplat in sig i bilen med.

    Tändkasseten sitter med 4 skruvar (ser snabbt var) och sedan lossar man bara kontaktstycket som går till tändkasseten. Jätte lätt.

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    jaha, ni menar så.. jo, tilldägagångssättet med DI:n låter som jag minns det.. dedär 4 skruvarna brukar vara torx-nyckeln man tappat bort.. och är det ju bara att rycka denlite fint rakt upp. idiotsäkert!

    felkod, trodde ni menade på om panelen sa någe.. så.. nej, tyvärr dräller det ju inte av tech2:or heller här.. man kanske skulle skaffa sig en nångång, har ju avvarkat nåra saabar nu..

    kommer tillbaka från garaget strax!
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    nä, de e fortfarande dött ute i garaget. ivf i saaben.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    well.. var nyss på verkstan, de ville inte låna ut nån DIkassett till mig.. (undra på de, jobbar natt, så ja ser väl ut o låter som en pundare såhärdags), men på deras inrådan körde ja ner skallen i reservhjulsbaljan, och jag tyckte att det lät misstänkt likt en fungerande soppapump därnere... så det verkar ju inte vara den. eller sitter det en förpump på den som det gör på 9k ?

    hmm. kanske skulle kolla säkringen till pumpen.. måste väl finnas en sån? har kollat alla andra säkringar jag hittat av relevans, men de verkar hela.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Bogsera bilen till verkstaden så kan ju dom prova till dig om det nu är tändkassetten som är kass (vilket det förmodligen är)

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    jaha.. nu har jag fått låna en DI (tackar stickan!), och det var hyggligt! tyvärr starta inte bilen för det...

    mer förslag? annars blir det nog bogsera till verkstan och tech2 som gäller...
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Twilight
    hmm. kanske skulle kolla säkringen till pumpen.. måste väl finnas en sån? har kollat alla andra säkringar jag hittat av relevans, men de verkar hela.
    Säkringslådan sitter på sidan av instrumentpanelen när du öppnar förardörren. Har för mig att bränslepumpen är säkring #15, men det ser du när du öppnar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    jo, har glott säkringarna.. tändning, diverse styrboxar, soppapump hela.

    har väl i stort sett gett upp.. minst 2½ vecka kö på verkstan, kul... nu ska ja sova.. ställer skallen i läge "offline", börjar jobbet vid 1 inatt. sova.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Jag har kanske missat något i denna tråd men jag ser inte att någon kommit med förslaget "vevaxelgivare" ännu.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    saabverkstan sa det nyss till mig.. men det verkar avancerat.. åtminstone just nu, har sovit på tok för lite. uppenbarligen är det för avancerat för mig att ens ta mig till sängen. men tack ivf!
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Twilight
    saabverkstan sa det nyss till mig.. men det verkar avancerat.. åtminstone just nu, har sovit på tok för lite. uppenbarligen är det för avancerat för mig att ens ta mig till sängen. men tack ivf!
    "Avancerat"?
    Att vrida om nyckeln & kolla:
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Rör sig varvräknaren när du drar runt med startmotorn?
    Nej -> troligen vevaxelgivaren.
    Ja och motorn helt livlös -> inte vevaxelgivare.
    Sov så gott!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    hmm.. nu när jag sovit lite känns det ju inte så avancerat med det, det har du fullkomligt rätt i! ska gå och kolla efter senare idag när jag får tillgång till bilen.

    men kan ju fråga på en gång: vrt sitter den, och jur avancerat är det att byta ? kommer man åt o fixa det utan o riva ut 200 kilo slangar och halva motorn? mekmöjligheterna är ganska begränsade där den står nu...
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Jag har för mig att vevaxelgivaren sitter relativt lättåtkomlig på motorns framkant & att den är fäst med endast en torx-skruv. Tror det framgår tydligt i tråden jag länkade till här ovan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •