Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: 9-5 2.0t startar inte! (DI vs. ispropp?)

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    jaha.. det fanns en länk där... ! det förklarar ju lite.. men det står inte nåt i den tråden om givarens placering faktiskt.. det finns en länk på ett ställe, men den siden finns inte när jag försöker tittapå den.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    har lekt lite med sökfunktionen nu. fram på högra sidan under värmeplåten vid turbons avgashus, torx 30 med spärrskaft.. låter som ja skulle kunna fixa det faktiskt.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Klart att du fixar det!

    Läser du dina mail ibland också så får du ju ännu mer hjälp.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    tja.. vad ska man säga.. varvmätarnålen står ju inte o hoppar som den gör på min sunkiga 9k vid uppstart, men den höjs en liten jämn skvätt när startmotorn går. kan man utesluta vevaxelgivare då ?
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Twilight
    tja.. vad ska man säga.. varvmätarnålen står ju inte o hoppar som den gör på min sunkiga 9k vid uppstart, men den höjs en liten jämn skvätt när startmotorn går. kan man utesluta vevaxelgivare då ?
    Om motorn inte tänder till på något sätt är det mycket osannolikt att ditt problem beror på vevaxelgivaren.

    Varvräknaren visar att det kommer någon signal från vevaxelgivaren, dock inte nödvändigtvis att signalen är rätt. Men om den fick felaktiga signaler (och det inte finns några andra fel i kedjan, förstås) skulle motorn tända till förr eller senare med åtminstone någon sorts ljud- och skak-effekt som resultat. Vid start, innan det har tänt, lägger varje vevaxelpuls ut gnistor på två stift i taget, så risken att allt missar är obefintlig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    jo har hört tidigare att de ska skicka ut signaler så att det ska tända på allt samtidigt innan motorn startat.

    i vilket fall har bilen nu fått sig en tur till vår lokala saab-verkstad. åkte förbi imorse, då stod en mek me skallen under huven och såg betänksam ut. Även fast det inte är min bil, är jag naturligtvis bra konfunderad över vad felet är. om/när jag får reda på det kan jag ju berätta!

    tackar alla för hjälpen ändå! detta forum är en liten guldgruva!
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    vi har en vinnare!!! bilen är tillbaka från verkstan, de va tydligen tändkassentten ändå... 8/ så.. hur fan misslyckades vi med att starat den med en annan tändkassett??? jamenar... vafanken kan man göra fel lixom??

    verkstan hade tydligen satt i en ny kassett de första de gjode, och den startade. sen skicka de i nån ny programvara... (SPS) ??? vad är det ??

    ägaren tyckte den gick bättre än nånsin innan ivf. han vart glad, jag är förundrad! (ock lite sur för att jag bränt 3 förmiddagar på o försöka hitta felet..)
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  8. #28
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Enkelt, standardfel #1A, stiften kan ha blivit lite sura, kan krävas lite vevning innan maskinen smäller igång.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    ok, det är ju faktiskt en mycket trolig förklaring, den hade ju blivit tuggad en del innan! tyckte dock att bilen lät annorlunda under startförsöken med den andra kassetten (som jag lånade)..
    jaja, ska minnas det till nästa gång!

    (när nu det blir, min nuvarande 9k verkar inte gå att ta livet av, oavsett hur ful den e, och illa den går, gick igenom sbp imorse med hål i ljuddämpare som enda anm.!! )
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    hejsan jag har typ likadant problem som han hade fast jag har en 900 turbo.
    finns det möjligtvis en sådan kasset på 900 - 84:ans model?

    fick däremot soppatorsk men fyllde på bensin precis där efter.
    tros möjligtvis vare bränslefilter eller kasset inte vet jag skulle gärna vilja ha hjälp

    lånar lite på tråden:P

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Jag ska inte svära på det, men jag tror inte att det fanns DI-kassett på 900 -84.. den hade nog inte introducerats då. går det ut fyra kablar från toppen (tändstiften) till en fördelare, så har du inte det.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •