Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Behöver dubbdäck "köras in"

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Behöver dubbdäck "köras in"

    Har inte haft pärlan så länge, 93OG -01.

    Har precis införskaffat en uppsättning hakkan4 till original areofälgarna och imorgon ska jag köra in dem upp till Sthlm. Däckkrängaren sa att jag inte ska köra över 89km/h dem första milen för att inte slänga ur dubben. Inte så kul att bli hånad på motorvägen direkt, så vilken hastighet säger ni att jag kan köra utan att riskera att dubben flyger ur? 115 borde väl funka?!
    :/



    Nu har jag några frågor angående torkarna,
    hur startar/stänger av torkarna till ljusen, hur spolar jag dem, bakrutetorkaren och jag är verkligen INTE överens om när den ska vara av eller på?

    Mvh J
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Man brukar rekommendera "inkörning" av dubbdäck på torr asfalt för att dubbarna skall vulka fast av värmebildningen.

    Jag skall inte säga att jag vet exakt, men just 89 km/h känns ju som en...eh...intressant siffra. Du kan säkert ligga runt 100 utan att oroa dig, men det ligger nog en del i att inte mata på hur hårt som helst.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Mmmm, 89 km /h det var x-akt vetenskap de....
    Så, 500-1000 km lugn inkörning för att dubben skall sätta sig, helst på barmark. Nja, det är väl vad man brukar rek.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Får väl bita i det sura och snigla mig upp!


    Men nu till de andra frågorna, HUR manövrerar jag torkarna?
    :O

    //Snart i en 93a med ny SID2a framför dig!
    ;s
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Lyktspolning och torkare aktiveras alltid samtidigt som du spolar på vindrutan.

    Bakrutetorkaren kan du endast ställa på intervall eller enstaka gånger då du skjuter det svarta reglaget på höger arm. Den till övriga torkare.
    På är åt vänster och av är höger!

    Har du torkarna på och lägger i backen så aktiveras även bakrutetorkaren.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Hösten/vintern -02 gjorde jag "rent" hus på mina dåvarande nya Nokiadäck, fick ingen varning när jag köpte däcken.
    Lite hjulspinn, kraftiga accelarationer och nästan halva antalet dubb var väck.
    Och det var inte ens med en turbobil utan en slö Toyota på 120Hk så jag rekommenderar att Du tar det lugnt i början.
    //Conny

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Det viktigaste att tänka på är att undvika hjulspinn och snabba inbromsningar, alltså inga rivstarter eller plattan i mattan vid 50 km/h. Dock är det inga större problem att ligga i jämna 120 km/h på motorvägen, men akta dig för kraftig inbromsning.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Det viktigaste att tänka på är att undvika hjulspinn och snabba inbromsningar, alltså inga rivstarter eller plattan i mattan vid 50 km/h. Dock är det inga större problem att ligga i jämna 120 km/h på motorvägen, men akta dig för kraftig inbromsning.
    Håller med där. Jag kör iofs dubbfritt, men ovan beskrivning kan jämnföras med den jag fick av däckhandlare när jag hämtade dubbdäcken till tantens bil...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 110
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Det viktigaste att tänka på är att undvika hjulspinn och snabba inbromsningar, alltså inga rivstarter eller plattan i mattan vid 50 km/h. Dock är det inga större problem att ligga i jämna 120 km/h på motorvägen, men akta dig för kraftig inbromsning.
    Det där stämmer riktigt bra.. av vad jag har fått erfara!
    Klart farter över däckets specifiserade maxfart är inte bra, då lär dubben flyga fort... men jag körde då med mina däck i 110-120 km/h i 12 mil under "inkörningen"... Har samma däck som dig "Hakka4", fruktansvärt stryktåligt däck!... och inte EN dubb har flygit! Men då körde jag enligt Nokias rekommendation 500km, lugnt och sansat. Sen har jag lekt både på is och snö och accelererat järnet på asfalt.. och däcken ser fortfarande ut som nya! Tro mig jag tittar på dom som hastigast efter varje körning.

    Har en del vänner som har samma däck och motorstarka bilar Och de har inte ens tänkt på att köra in dom och deras dubb sitter ändå kvar Otroligt ? Det är sant iaf! Var glad.. du har köpt ett fruktansvärt bra däck, och oroa dig inte för högre farter under inkörningen nu! Lycka till
    Anders Vikström
    PSE II

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    på tal om dubbdäck..

    jag köpte ett par till min aero i våras... dom hade inte används mer än en hal vinter sen de regumerats -94

    saken är den att jag verkligen försökte pressa ut dubben ur däcken... typ åkte och spann, provade toppfart på 245 km/h. körde hårt i kurvor. när dom gått 150 mil och jag sålde dem hade inte en endaste dubb försvunnit ur däcket. (och då menar jag inte en enda på något av de 4 hjulen)

    var däcken så torra så att dubben satt sig så extremt eller vad kan det vara för fenomen

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    När jag körde in mina nya Gislaved NF3 så körde jag ca 20 mil i hastigheter under 80 km/h på ren barmark. Därefter så tog jag det lungt ca 100 mil till där jag inte körde fortare än 100 km/h. Nu kör jag mer som jag känner för och däcken har väl rullat ca 210 mil. Tror nog att alla dubben sitter kvar, har ej kollat så noggrant. Denna inkörning kanske var lite överdriven men det lönar sig nog.

    Glöm inte att skifta däck mellan fram och bak var 500 mil för optimalt slitage runt om.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Hmmm... Regummerade vinterostar i 245 blås låter lite lurigt tycker jag, inget jag skulle prova själv iallafall.

    Däremot funkar det bra med gamla torra reservhjul i 160 knutar.

  13. #13
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    men akta dig för kraftig inbromsning.
    Men bara så länge alternativet inte är frontalkrock...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Hmmm... Regummerade vinterostar i 245 blås låter lite lurigt tycker jag, inget jag skulle prova själv iallafall.

    Däremot funkar det bra med gamla torra reservhjul i 160 knutar.
    hehe... kanske var lite dumt... men när jag provade toppfart glömde jag att jag hade dom hjulen på

    men visst... lite obalans var det i dom några kilometer efter den repan!


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Jag kom på samma sak i sommras med ett par urdubbade vinterskor fram på min CD 2.3i -90 på motorvägen när jag precis skulle lämna av en Kadett GSI... Han kom in på OK/Q8 senare och undrade varför jag gav mig i 185, då pekade jag bara på framdäcken och sedan var diskussionen slut med ett enkelt "Ja okej"
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Antar att ni suttit och väntat på avrapportering hela helgen nu va?


    Jag snikade upp till hufvudstaten med mätarn på 98, fett skönt att bli omkörd av skrothögar på motorvägen! :s

    Om sanningen ska fram så körde jag under 100 första 35milen och sen var jag väl uppe i 140-160 en snabbis. Men iaf, jag körde vidare runt 100-120 sista 15 milen. När dem första 55 milen var avklarade så testades 200 på runda. På vägen hem satt mätarn på 128, har inte vågar kollat dubben än iaf. Dock så spann däcken endast på packadsnö och nån enstaka gång när jag halv plana gasen.

    Kändes lite sisådär att köra i modden men utssendemäsigt är jag överlycklig att jag valde 225/45/17 ist för något annat smått!


    Vet inte om dubben ska sticka ut så lite men det är lite av en besvikelse. Jag jämförde de fyrkantiga dubben med vanliga runda och jag tycker att de fyrkantiga har MYCKET mindre topp än den runda?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

Liknande ämnen

  1. 16" alu med dubbdäck
    Av Sundance Kid i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-15, 20:27
  2. Dubbdäck 15"
    Av uggelviken i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-08, 22:20
  3. Vid vilka effekter behöver man 2,5", 3" eller 4" avgas?
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 20:18
  4. Får man köra med "dubbdäck" utan dubbar?
    Av Nille83 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 11:01
  5. [LÖST] Behöver SPEC speciallamell "köras in"
    Av ViggenSthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •