Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Porta toppen själv

  1. #1
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    687

    Porta toppen själv

    Någon som har vågat att ge sig på det?

    Vilka verktyg har ni så fall använt er av?

    Hur mäter ni flödet? eller behövs det?

    Är lite intresserad av att göra det, det är ju jävligt dyrt att lämna in.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Är det till din og900 det handlar om?

    Då skulle det kanske vara klokt att först börja med att handla en 2,3topp med 2,1insug. Eller så börjar du med din nuvarande B202-topp som tyvärr har mindre kanaler och lite sämre flöde.

    På kan du http://www.900aero.com/main/tech_main_cyheads.htm se bilder och jämföra topparna.

    För tips på portning och vilka verktyg du ska ha så läs dessa länkar t.ex.

    http://chevyhiperformance.com/techarticles/95518/

    http://www.sa-motorsports.com/diyport.shtm , samma artikel i pdf-form: http://www.sa-motorsports.com/portdiy/diyport.pdf

    Det du behöver är som du fattat iallafall ngt. dremelliknande med stort urval av verktyg och rejält med sprit.

    Sen kanske du ju givetvis se till att dina ventiler är täta annars är ju jobbet i onödan.


    EDIT: En sida som är JÄTTEBRA för att få lite större förståelse i vad det är du är och pillar på och vad som det ger är Sävarturbos artiklar som hittas på denna adress http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php på svenska ännutill så alla förstår
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    687
    Tackar för tipsen!

    2,1 insug tänkte jag köpa men det blir nog att använda sig av orginaltoppen då jag har några på lager. Dessutom har jag för mig att den där snubben som körde på 11,89 hade portad orginaltopp. Min topp ska flöda för cirka 300hk.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Vad ska du använda för kammar?

    Det har ganska stor betydelse för vad det är för krav på kanalerna och framförallt på kanalstorleken. Ska du köra med original som lyfter 8,nånting mm så är det ju aldrig några "enorma" luftmassor som ska genom kanalen på en gång så då är det inte storleken på kanalen som sätter stopp utan annat. Så genom att fixa till mötet nere vid sätet, den lilla radien och sådant så kan det säkert bli jättebra.

    Men läs domdär artiklarna, det står en heldel matnyttigt i dem (som störst är INTE bäst). Sen så finns det andra forum här ute på det stora internationella nätet som är mera för tanken att porta toppar än detta insnöade saabfolk.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Vad ska du använda för kammar?
    Vet inte riktigt än ,men orginal blir det inte.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  6. #6
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    687
    Vad är det värsta som kan hända om man får allt för olika flöden i kanalerna?
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Mycket intressant tråd...
    lånar den lite...
    portning av 9-5 topp då? nån som vet nått om detta,
    har en 9-5 aero -02

    / M
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Mycket intressant tråd...
    lånar den lite...
    portning av 9-5 topp då? nån som vet nått om detta,
    har en 9-5 aero -02

    / M
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 787
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Mycket intressant tråd...
    lånar den lite...
    portning av 9-5 topp då? nån som vet nått om detta,
    har en 9-5 aero -02

    / M
    Det är ganska många som vet att det inte behvöer portas nånting förrän man slitit ur inredningen. Ungefär så...
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    30
    Är det att rekommendera att jämna till ytorna lite i kanalerna? Det borde väl ge ett lite bättre flöde.. Toppen som jag tänkt att göra det på är en 16V topp till NG900

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Kände att jag bör förtydliga mig lite då någon undrade om nån topp till ng900.
    Jag skrev ju att det är en god ide att runda till lilla radien men så behöver det inte vara ifall det gäller korttopp.
    Kan tom. försämra fyllningsgraden i värsta fall, dendär lilla radien bidrar till att "tumbla" luften så den voltar ner i cylindern.
    Så man ska kanske passa sig för att runda till den allt för mycket,
    däremot ventilsätet och därkring finns det nog bra mycket att göra med rel. enkla medel.

    Bild för att förtydliga, lilla radien är var pilarna är.



    (tack till redbull för uploaden)
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    681
    Har större erfarenhet vad gäller volvos toppar, men där gäller det att veta vad man pysslar med om man ska till att slipa i kanalerna. Med största sannolikhet så förstör en amatör mer än förbättrar. Större är inte alltid bättre. Det handlar inte bara om att ha max flöde och stora jävla hål. Stora "hål" sänker gashastigheten och försämrar körbarheten. I vissa lägen är det till och med önskvärt att tillfoga material!
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Saabtopparna flödar BRA orginal, vet man inte vad man håller på med så är risken stor att flödet blir sämre än orginal

    Edit: De gamla till långmotorn vet jag inte hur det är med.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Visst, visst men något magiskt är det ändå inte.

    Övergången till ventilsätet och graderna där är det iallfall helt safe och blir bara bättre om man tar bort dem.

    Sen tiden som det tar för en amatör att porta och polera å hålla på är något som många garanterat underskattar. Likaså svårigheten att få allt likadant, lite hjälper det ifall man gör samma sak i alla kanaler på samma gång så de är lika långt komna helatiden.

    Avgassidan är väl det man borde rikta in sig på misstänker jag på korttoppen, så man får lite bättre gasutbyte eller vad man nu ska använda för term.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Visst, visst men något magiskt är det ändå inte.

    Övergången till ventilsätet och graderna där är det iallfall helt safe och blir bara bättre om man tar bort dem.

    Sen tiden som det tar för en amatör att porta och polera å hålla på är något som många garanterat underskattar. Likaså svårigheten att få allt likadant, lite hjälper det ifall man gör samma sak i alla kanaler på samma gång så de är lika långt komna helatiden.

    Avgassidan är väl det man borde rikta in sig på misstänker jag på korttoppen, så man får lite bättre gasutbyte eller vad man nu ska använda för term.
    Ja korttoppen klarar sig orörd upp till 400hk, sen är det en gatportning som gäller, mest jobb lagt på avgassidan.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ja korttoppen klarar sig orörd upp till 400hk, sen är det en gatportning som gäller, mest jobb lagt på avgassidan.
    Går säkert orörd upp till 700hk, att tala i hk är inte så vettigt. Är ju "bara" att kräma på med mera laddtryck då det flödar sämre, jag vidhåller att det helt klart är vettigt att fixa till toppen lite fastän man inte ska bli värst i sverige.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    gjorde flödestest på olika toppar, var rätt intressant när vi hade ett 10-tal att leka med. EN som var riktigt bra flås i var en Citroën topp från CX-modell. Hade relativt hemisfäriska förbränningsrum. Vid jämförelse med en saab 8v topp(hade tyvärr då ingen T16 att tillgå) så flödade CX toppen mycket mer, vid endast 2,5mm lyft behövdes ventil på saabtoppen bortmonteras för att matcha... Gissningsvis skulle CX toppen funka finfint om man vill trimma sugis, hur den hade klarat sig med överladdning kan ju vara en helt annan femma..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ja korttoppen klarar sig orörd upp till 400hk, sen är det en gatportning som gäller, mest jobb lagt på avgassidan.
    Går säkert orörd upp till 700hk, att tala i hk är inte så vettigt. Är ju "bara" att kräma på med mera laddtryck då det flödar sämre, jag vidhåller att det helt klart är vettigt att fixa till toppen lite fastän man inte ska bli värst i sverige.
    Jo precis, men under 400hk kan jag inte tänka mig att det inte är värt det. Sen att försöka själv tror jag 9 fall av 10 blir sämre än orörd topp

Liknande ämnen

  1. Porta wg-kanalen?
    Av Kim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 22:39
  2. Plana & porta toppen?
    Av saab_900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 23:25
  3. Porta toppen ???
    Av MoFFo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •