Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Btren OG900 t8 -88

  1. #1

    Btren OG900 t8 -88

    var sitter btren orginal i t8an?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    724
    Det finns ingen BTR på en og900 t8 då det är mekaniskt insprut som inte fungerar som ett "vanligt" insprutningssystem.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Den motsvaras väl till viss del av den såkallade styrtrycks-ventilen? Sitter alldeles vid termostaten uppe/framtill på motorn. Kan man tydligen skruva på för att öka bränsletrycket! Såldes fabriksnya fina såna på SDCC i somras för nada pengar....

    Lämnar till proffsen hur man justerar den....
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Den motsvaras väl till viss del av den såkallade styrtrycks-ventilen? Sitter alldeles vid termostaten uppe/framtill på motorn. Kan man tydligen skruva på för att öka bränsletrycket! Såldes fabriksnya fina såna på SDCC i somras för nada pengar....

    Lämnar till proffsen hur man justerar den....
    Borra hål i mässingspluggen, skruva på insexskruven utåt för lägre styrtryck = mer bränsle.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    jaha ja, på det viset, då är väl nästa fråga då hur man justerar den här styrtrycksventilen, eller om man ska hiva i en T16 motor med en gång kanske.....tack för svaren

  6. #6
    jaha där hann man ju nästan skriva färdigt
    tack för det snabba svaret, då ska det modifieras nu då

  7. #7
    hmm.....vill ju justera upp bränsletrycket på 900an, var ju inga problem och hitta styrtrycksventilen, men jag fattade dock inte hur fan man skulle göra för att höja trycket, hajade inte riktigt var man ska borra för att hitta den där insexskruven man justerar på? Någon som kan försöka förklara?

  8. #8
    Ingen som har koll på detta?

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Jo, men det blir ruskigt att försöka förklara här i en berättelse.....
    Ta ett par kort på skiten från alla håll å kanter så kan jag/vi rita lite åt dej.

    Annars, om du ev. har tillgång till en ny om du tabbar dej så är det bara du skruvar isär den å kollar, syns uppenbart vad som behövs modifieras. (om man har förståelse i hur den funkar....)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    ja ta några bilder, vore superhyggligt, jo jag har skruvat isär den men jag hajade inte riktigt vad jag skulle ändra på, fattar nog inte hur den fungerar, är väl jag som är knäpp kanske, men jag ville inte börja krångla för mycket då jag inte har en ny så jag tänkte fråga först....

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    899
    Jag tar mig fruheten att länka till "saivis" hemsida:

    http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html

    Mycket nöje!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    136
    Det finns ett rykte som säger att vissa äldre modeller av styrtrycksventiler har en skruv som går att justera utan att borra eller nåt sånt. men det verka ju inte va fallet på din
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

Liknande ämnen

  1. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  2. btren
    Av Cykelmannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 16:08
  3. Var sitter BTRen?
    Av burken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •