Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 146

Ämne: Bättre däck fram eller bak?

  1. #81
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453

    Jag tror i alla fall att det bästa är att sträva efter att ha så lika mönsterdjup runtom som möjligt.

    Hum.. Nä?

    Då skulle vägverket, polisen, MRF. körskolor & försäkringsbolag rekomendera det. Men vad vet de...

    Detta har vart uppe förr och då som nu blir det möe snack. Frågan är om det spelar någon roll vad som sägs här, ovan nämnda orginisationer (och jag) fortfarande vidhålla att bästa däcken skall vara bak... på ALLA bilar...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  2. #82
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453

    Jag tror i alla fall att det bästa är att sträva efter att ha så lika mönsterdjup runtom som möjligt.

    Hum.. Nä?

    Då skulle vägverket, polisen, MRF. körskolor & försäkringsbolag rekomendera det. Men vad vet de...

    Detta har vart uppe förr och då som nu blir det möe snack. Frågan är om det spelar någon roll vad som sägs här, ovan nämnda orginisationer (och jag) fortfarande vidhålla att bästa däcken skall vara bak... på ALLA bilar...
    Detta borde i så fall betyda att rekommendationerna borde vara att spinna som fan de två första veckorna vid köp av fyra nya däck. Eller?
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo

    Då skulle vägverket, polisen, MRF. körskolor & försäkringsbolag rekomendera det. Men vad vet de...
    Jag har mer än en gång funderat över vad dom du räknat upp egentligen vet om verkligheten Kan helt enkelt inte hålla med om att något är sant/rätt bara för att det kommer från t.ex. Vägverket.
    Var det inte Vägverket som kom på idén att ta bort reflexerna på vägmarkeringarna eller för all del att sätta vajerräcke i 19mil utan omkörningsmöjligheter i Norrbotten
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #84
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har mer än en gång funderat över vad dom du räknat upp egentligen vet om verkligheten Kan helt enkelt inte hålla med om att något är sant/rätt bara för att det kommer från t.ex. Vägverket.
    "1 miljon flugor kan inte ha fel, ät skit!" såg jag en gång i bakrutan på en rostig Volvo. Och det är kanske sant. Om bara Vägverket hade påstått att det var bäst med de nyaste däcken bak kanske man (inte jag dock, jag hade nog följt vv's rekommendation) hade kunnat ifrågasätta riktigheten i det påståendet. Nu råkar det vara så att flera olika organisationer, både statliga och privata, säger samma sak och då vågar nog säga att ni som tycker att alla dessa har fel är ute på väldigt hal is. Med de bästa däcken fram, dessutom...

  5. #85
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    13784
    Att kunna styra utan sladd är bara en del av den samlade problematiken på vintern. Ett långt större, och i mitt sinne betydligt viktigare problem är detta med att kunna bromsa inför diverse hinder på ett effektivt sätt - och om man prioriterar det så är det ju solklart att de bra däcken ska vara fram.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  6. #86
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Varför inte sätta på sommardäcken bak, köra en sväng och känna efter. Sätt dom sedan fram och kör ett varv till.
    Fredrik J

  7. #87
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Är det någon som orkat läsa det här...?

  8. #88
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Hellre att det släpper fram än bak

    /A
    Fram släpper det ju hela tiden ändå
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Är det någon som orkat läsa det här...?
    Intressant läsning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    143
    Citat från petsons länk.

    "dubbutsticket på den framhjulsdrivna medelbilen är större fram än bak"

    det är väl inte bara dubbutsicket som avgör "bästa däck".

    Men av egen erfarenhet brukar dubben i bakdäcken "krypa in" en del på en säsong, då har de bäst dubbutstick till nästa säsong och passar då bra som bakdäck. Trots att de då kan ha marginellt mindre mönsterdjup.
    9000 CSE 2,3T -98

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Är det någon som orkat läsa det här...?
    Jo, jag läste det. Det stod något intressant där som kan härröras till diskussionerna på föregående sida om hur "normalsvensson" häver en sladd: Faktorer som kan orsaka eller förvärra en sladd:

    Citat Ursprungligen postat av Internetsidan
    X: föraren (eller antispinnsystemet) kopplar ur på en framhjulsdriven bil innan ratten har vridits mot sladden
    Backa tillbaka en sida och läs diskussionerna igen...


    Edit: Bara för det hamnade mitt inlägg på en ny sida... Backa tillbaka TVÅ sidor från denna...

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    mej veterligen är det inte överdrivet vanligt med en bakhjulsdriven saab varför jag har följande åsikt...
    Acceleration sker med framhjulen, svänger gör man med framhjulen och absolut största belastningen vid en inbromsning ligger på framhjulen....

    Jag ser ju hellre att jag kan väja för ett plötsligt hinder än att jag frontar med det för att jag ville undvika sladd...
    en sladd med en framhjulsdriven bil kan hävas på två sätt, antingen frikoppla och STYRA (svårt att göra med bakhjulen...), eller om man har reaktionskraft så använder man gasen och försöker "dra" sig ur sladden om situationen tillåter det, detta är ÄNNU SVÅRAR att göra med bakhjulen............

    och om det skulle vara så att man behöver få stopp så ser ialla fall jag gärna att jag har fäste i mina framdäck då det är här man lägger belastningen.....

    någon som har en annan åsikt med en bättre förklaring???


  13. #93
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Citat Ursprungligen postat av livin
    Acceleration sker med framhjulen, svänger gör man med framhjulen och absolut största belastningen vid en inbromsning ligger på framhjulen....
    Bakhjulen utsätts för högre sidokrafter och stabiliserar därför bilen. Du jämför ju också framhjulssläpp med någon form av kontrollerad sladd på bakhjulen. Kan man häva ett bakhjulskast hade man ju lite grepp kvar bak. Har man samma grepp på framhjulen så blir problemet mindre. Släpper det helt bak så är man passagerare oavsett körskicklighet. Naturens lagar tar över.
    Fredrik J

  14. #94
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 012
    Medlem#
    4135
    Citat Ursprungligen postat av livin
    mej veterligen är det inte överdrivet vanligt med en bakhjulsdriven saab varför jag har följande åsikt...
    Acceleration sker med framhjulen, svänger gör man med framhjulen och absolut största belastningen vid en inbromsning ligger på framhjulen....

    Jag ser ju hellre att jag kan väja för ett plötsligt hinder än att jag frontar med det för att jag ville undvika sladd...
    en sladd med en framhjulsdriven bil kan hävas på två sätt, antingen frikoppla och STYRA (svårt att göra med bakhjulen...), eller om man har reaktionskraft så använder man gasen och försöker "dra" sig ur sladden om situationen tillåter det, detta är ÄNNU SVÅRAR att göra med bakhjulen............

    och om det skulle vara så att man behöver få stopp så ser ialla fall jag gärna att jag har fäste i mina framdäck då det är här man lägger belastningen.....

    någon som har en annan åsikt med en bättre förklaring???

    Okej säg att du behöver bromsa hårt och väja för nånting på vägen, vad händer med dina bakhjul då?
    Jo du har skitbra grepp fram och kan styra kanonbra men får sladd med bakvagnen istället och åker med sidan in i det som finns framför dej.
    Tyngdpunkten flyttas ju fram oxå när man bromsar vilket betyder att bakändan blir lättare och kräver bättre grepp.

    Vill man undvika överaskningar och kör i normaltrafiken dvs ej isrally eller tävling i skogen osv...så skall bästa däcken vara bak.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  15. #95
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 012
    Medlem#
    4135
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Det jag fått lära mig varför man ska ha bästa däcken bak är för att om man har bästa däcken fram kommer dom forsla bort mer vatten än vad bakdäcken gör. Detta innebär att du kan komma upp i bra fart utan att du känner att bilen släpper i och med att bakdäcken ligger i den "linjen" som framdäcken foslat bort vatten ifrån. Men vad händer då när du svänger och de dåliga bakdäcken kommer utanför den "linjen" som det bra framdäcken plogat och man kör för fort för att bibehålla fästet?

    Jo, bilen får vattenplaning ibak ändan vilket innebär att bakändan släpper.

    Om du har de bästa däcken bak kommer alltid bakdäcken kunna forlsa bort mer vatten bak än fram. Vilket innebär att du kommer få vattenplaning fram och då går de rakt fram vilket man lätt avhjälper med att släppa gasen.

    Summering jag röstar på bästa bak.
    Precis vad jag oxå fått lära mej och visst är det självklart? (för mej är det iaf)

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Okej säg att du behöver bromsa hårt och väja för nånting på vägen, vad händer med dina bakhjul då?
    Jo du har skitbra grepp fram och kan styra kanonbra men får sladd med bakvagnen istället och åker med sidan in i det som finns framför dej.


    jo de må vara sant... men då har jag ju iaf fått ner farten eftersom jag hade fäste på dom däcken som får mest belastning... som du sa... vikten flyttas FARMÅT.....

  17. #97
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 012
    Medlem#
    4135
    Citat Ursprungligen postat av livin
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Okej säg att du behöver bromsa hårt och väja för nånting på vägen, vad händer med dina bakhjul då?
    Jo du har skitbra grepp fram och kan styra kanonbra men får sladd med bakvagnen istället och åker med sidan in i det som finns framför dej.


    jo de må vara sant... men då har jag ju iaf fått ner farten eftersom jag hade fäste på dom däcken som får mest belastning... som du sa... vikten flyttas FARMÅT.....
    Sant men hjälper dej inte när du får sladd på dina bakhjul mitt i din undanmanöver.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  18. #98
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Citat Ursprungligen postat av livin
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Okej säg att du behöver bromsa hårt och väja för nånting på vägen, vad händer med dina bakhjul då?
    Jo du har skitbra grepp fram och kan styra kanonbra men får sladd med bakvagnen istället och åker med sidan in i det som finns framför dej.


    jo de må vara sant... men då har jag ju iaf fått ner farten eftersom jag hade fäste på dom däcken som får mest belastning... som du sa... vikten flyttas FARMÅT.....
    Sant men hjälper dej inte när du får sladd på dina bakhjul mitt i din undanmanöver.

    Mvh jocke
    måste vända lite på diskutionen.......

    följande senario inträffar:

    du och jag hamnar i precis samma situation där vi måste undvika ett tung och stillastående hinder rakt framifrån, du har bäst däck bak, jag har bäst däck fram.....


    Du bromsar och försöker väja, bilen går rakt fram och du krockar och låt oss säga att du har en kollisionshastighet på 80 km/h...

    Jag bromsar och SKITER i att försöka väja och krockar på samma vis med hindret, dock hade min fart hunnit minska till låt oss säga 40 km/h eftersom mina bästa däck var dom som fick störst belastning och hade bäst fäste...

    Vem får ondast???

    en kännd citering inom trafiksäkerhet: "FARTEN DÖDAR"...

  19. #99
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 236
    Verkar vara en del trögsinnta personer här

    Bästa däcken bak, så är det.

  20. #100
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av livin
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Citat Ursprungligen postat av livin
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Okej säg att du behöver bromsa hårt och väja för nånting på vägen, vad händer med dina bakhjul då?
    Jo du har skitbra grepp fram och kan styra kanonbra men får sladd med bakvagnen istället och åker med sidan in i det som finns framför dej.


    jo de må vara sant... men då har jag ju iaf fått ner farten eftersom jag hade fäste på dom däcken som får mest belastning... som du sa... vikten flyttas FARMÅT.....
    Sant men hjälper dej inte när du får sladd på dina bakhjul mitt i din undanmanöver.

    Mvh jocke
    måste vända lite på diskutionen.......

    följande senario inträffar:

    du och jag hamnar i precis samma situation där vi måste undvika ett tung och stillastående hinder rakt framifrån, du har bäst däck bak, jag har bäst däck fram.....


    Du bromsar och försöker väja, bilen går rakt fram och du krockar och låt oss säga att du har en kollisionshastighet på 80 km/h...

    Jag bromsar och SKITER i att försöka väja och krockar på samma vis med hindret, dock hade min fart hunnit minska till låt oss säga 40 km/h eftersom mina bästa däck var dom som fick störst belastning och hade bäst fäste...

    Vem får ondast???



    vill bara säga att chansen att du hinner få ner farten till 40 kontra 80 är noll :-)

    bäst däck i bak... så ÄR det. spelar ingen roll hur duktig förare man är, kör du 100 och får sladd sitter du troligen i ett räcke eller utanför vägen innan du hinner tänka iaf....

Liknande ämnen

  1. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  2. Någon idé till bättre ljud fram i 9-5.
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 17:45
  3. Däck: 205:or bak o 195 fram eller tvärtom?
    Av Robert1987 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •