Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 146

Ämne: Bättre däck fram eller bak?

  1. #61
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Men antag att några av oss bilförare upplever att bakhjulssläpp är lättare att hantera och att förlorad kontroll i framvagnen är bland det otrevligaste som finns - i normala, till väglaget anpassade hastigheter - varför i allsin dar ska vi bortse från vår egen körupplevelse och blint lyda en massa förståsigpåare och journalister som i sin tur lyssnat på några herrar från Vägverket som hade en glad helg i Arjeplog med BMW E38 och god mat?
    Det är klart att du gör som du själv vill, det finns ju ingen lag som säger att bäst däck bak är det som gäller. Inte än iaf... För genomsnittsbilisten är dock rekommendationen att sätta de nyaste däcken bak eftersom det - av en massa mer eller mindre oberoende parter - anses vara det bästa alternativet.

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    710
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag röstar på bästa däcken fram.
    Av följande anledningar; forskning från olika håll säger att det är bäst.
    Både forskning bedriven / beställd av statliga verk samt erfarenhet från minst en svensk biltillverkare....

    Å givetvis egna empiriska prov, vilka entydigt pekar åt ett håll...
    Bästa sulorna fram.
    Läste en lite skoj sak på en sida. Vet inte om det är sant då vi inte har en 9-3a men detta hade en läst

    Kollade också in instruktionsboken för Saab 9-3 av senaste modell. Där noteras att framhjulen slits mer på grund av framhjulsdriften. När man ska byta bör det minst ske parvis. Och som slutkläm står det: montera de bästa däcken bak.
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  3. #63
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 642
    vi kan väl enas om att det är ganska personligt vart man sätter dom bästa däcken..

    själv har jag 4 lika dåliga/bra däck så det kan la kvitta vart man sätter dom..

  4. #64
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Michelin säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.michelin.se/se/auto/auto_con ... r_neuf.jsp

    Euromaster säger att de bästa däcken skall sitta bak (länken länst ned i listan)
    http://www.euromaster.se/produkter/dack/dack-faq.htm

    Göteborgs-Posten säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=243136

    Polisen säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.polisen.se/inter/nodeid=2048 ... ion=1.html

    Motormännen säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.motormannen.se/mm/site/bilen ... /dack.html

    Länsförsäkringar säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www3.lansforsakringar.se/Goinge/ ... erdack.htm

    Här är en länk till
    http://www.veta.se/girstab.htm
    Ha ha, otroligt att folk fortfarande orkar tjöta emot det!
    Nåja, bara hoppas på att ingen oskyld kommer tillskada ifall det händer något...

    Är det så svårt att montera bästa däcken bak? Det är ju trots allt rätt logiskt.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #65
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Det jag. Men vad händer då när du svänger och de dåliga bakdäcken kommer utanför den "linjen" som det bra framdäcken plogat och man kör för fort för att bibehålla fästet?

    Jo, bilen får vattenplaning ibak ändan vilket innebär att bakändan släpper.
    En liten fundering, för att bakdäcken ska komma i ett "oplogat" spår så måste man svänga rejält mycket. Betydligt mer än vad jag vågar/kan göra med hög fart då det råder halt väglag.

    Personbilar har såpass kort axelavstånd att det skall till rejäla svängar innan bakdäcken börjar gena, till skillnad från t.ex. en lastbil.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #66
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Testa med att köra på isen när det blir tillfälle å tjock is , gärna med plogad väg med vallar så får vi se att med framhjulsdrift å bäst däck fram så går det både fortarte och mer kontrolerat. Detta har ja testat åtskilliga ggr.Samt att om man ligger å kör på en regnig väg med vattensamlingar på,Å du kör en framhjuldriven bil då skulle jag hellre köra en bil med bättre däck fram än bak pga att när du kör framåt på landsvägen då möter ju framdäcken vattnet före bakdäcken därför måste de väl vara bättre att ha de bästa däcken fram........Så ser jag på de,det säger ju sig självt
    Vad händer då om du svänger och bakdäcken inte längre ligger i spåret som framdäcken gjorde och du får vattenpalning med bakdäcken?
    Hur lång bil har du egentligen........
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    710
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Det jag. Men vad händer då när du svänger och de dåliga bakdäcken kommer utanför den "linjen" som det bra framdäcken plogat och man kör för fort för att bibehålla fästet?

    Jo, bilen får vattenplaning ibak ändan vilket innebär att bakändan släpper.
    En liten fundering, för att bakdäcken ska komma i ett "oplogat" spår så måste man svänga rejält mycket. Betydligt mer än vad jag vågar/kan göra med hög fart då det råder halt väglag.

    Personbilar har såpass kort axelavstånd att det skall till rejäla svängar innan bakdäcken börjar gena, till skillnad från t.ex. en lastbil.
    Däcken kommer ju aldrig ligga exakt bakom framdäcket. Så de räcker ju att du kommer lite utanför.

    Citat Ursprungligen postat av vrid
    Citat Ursprungligen postat av zebbe84
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Testa med att köra på isen när det blir tillfälle å tjock is , gärna med plogad väg med vallar så får vi se att med framhjulsdrift å bäst däck fram så går det både fortarte och mer kontrolerat. Detta har ja testat åtskilliga ggr.Samt att om man ligger å kör på en regnig väg med vattensamlingar på,Å du kör en framhjuldriven bil då skulle jag hellre köra en bil med bättre däck fram än bak pga att när du kör framåt på landsvägen då möter ju framdäcken vattnet före bakdäcken därför måste de väl vara bättre att ha de bästa däcken fram........Så ser jag på de,det säger ju sig självt

    Vad händer då om du svänger och bakdäcken inte längre ligger i spåret som framdäcken gjorde och du får vattenpalning med bakdäcken? Roll Eyes (Sarcasm)
    Hur lång bil har du egentligen........ Question Förvirrad och olycklig
    Har ingen bil förtillfället men du kan läsa vad jag skrev här över.
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Michelin säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.michelin.se/se/auto/auto_con ... r_neuf.jsp

    Euromaster säger att de bästa däcken skall sitta bak (länken länst ned i listan)
    http://www.euromaster.se/produkter/dack/dack-faq.htm

    Göteborgs-Posten säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=243136

    Polisen säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.polisen.se/inter/nodeid=2048 ... ion=1.html

    Motormännen säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.motormannen.se/mm/site/bilen ... /dack.html

    Länsförsäkringar säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www3.lansforsakringar.se/Goinge/ ... erdack.htm

    Här är en länk till
    http://www.veta.se/girstab.htm
    Ha ha, otroligt att folk fortfarande orkar tjöta emot det!
    Nåja, bara hoppas på att ingen oskyld kommer tillskada ifall det händer något...

    Är det så svårt att montera bästa däcken bak? Det är ju trots allt rätt logiskt.
    Nu finns det ju också rätt så många som säger att det bästa sättet att häva en sladd på en framhjulsdriven bil är att koppla ur och styra emot...

    Personligen sätter jag i praktiken de bästa däcken fram för annars står man där med ett par utslitna och ett par med hälften kvar sedan... Om man skiftar varje år blir skillnaden inte så stor mellan fram och bak. Och det är bara jag som kör bilen än så länge...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #69
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Vad Motomännen, Polisen, däckstillverkarna och åtminstone ett försäkringsbolag säger låter i mina öron mer riktigt än vad någon, för mig helt okänd skribent, tycker på ett forum..
    Man kan också för ett ögonblick kontemplera över hur en Allmän Rekommendation tillkommer. En sådan kan rimligen inte behäftas med 14 sidor "om" och "men", utan måste vara kort, slagkraftig och lättbegriplig. Den baseras också på vad man tror sig veta om majoritetens beteende.

    I fallet med däck vet man att majoriteten av trafikanterna beter sig som biltjyvar, oavsett väder och väglag. Står det 90 eller 110 på skylten så håller man som vanligt 10 över, för man har ju som vanligt bråttom och ska fram. Blankisen fixas väl av vinterdäcken?

    Alltså; ska befolkningen ändå krocka är det bättre att de gör det rakt fram än med bredställ. Statistiskt sett antar man då att dödsfallstalen kan hållas i schack. Sedan sammankallas representanter för lämpliga instanser för lunch, varefter konsensus är uppnådd.

    Sen finns det alltid - i alla ämnen - några som av intresse har möjlighet att dra lärdomar av egen och andras praktiska erfarenhet, och kan därefter fatta egna beslut som passar den egna situationen.

    Om Gunde Svan åtföljt den allmänna rekommendationen "6-8 brödskivor om dagen", då hade det jäklar inte blitt många medaljer. Men i princip var det en bra rekommendation för en chips- och popcornbefolkning. Ju fler allmänna rekommendationer och detaljlagar, desto mer har folket visat att de inte klarar sina liv på egen hand.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #70
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Nu finns det ju också rätt så många som säger att det bästa sättet att häva en sladd på en framhjulsdriven bil är att koppla ur och styra emot...

    Personligen sätter jag i praktiken de bästa däcken fram för annars står man där med ett par utslitna och ett par med hälften kvar sedan... Om man skiftar varje år blir skillnaden inte så stor mellan fram och bak. Och det är bara jag som kör bilen än så länge...
    Det är ofta just så "vanliga" bilförare häver en sladd.

    Jag köper hellre två nya vinterdäck var annat år än fyra nya var tredje iofs... Smaksak.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Vad Motomännen, Polisen, däckstillverkarna och åtminstone ett försäkringsbolag säger låter i mina öron mer riktigt än vad någon, för mig helt okänd skribent, tycker på ett forum..
    Jag anser som många andra att en bakvagnssladd är lättare att häva än om framändan släpper.

    Förmodligen är rekomendationen "bästa däcken bak" baserat på hur stor sladdrisken är bak resp. fram. Dvs. släpper bakvagnen så tror jag majoriteten av bilförarna inte lyckas häva det, och största risken är juh att just bakändan släpper.

    Skulle framdäcken släppa så är det bara försöka sikta på nått mjukt oftast.

    Men jag brukar sätta bästa däcken bak på flickvännens och mina föräldrars bil. Inte på mina egna.
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  12. #72
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Nu finns det ju också rätt så många som säger att det bästa sättet att häva en sladd på en framhjulsdriven bil är att koppla ur och styra emot...
    Det är ofta just så "vanliga" bilförare häver en sladd.
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Förmodligen är rekomendationen "bästa däcken bak" baserat på hur stor sladdrisken är bak resp. fram. Dvs. släpper bakvagnen så tror jag majoriteten av bilförarna inte lyckas häva det, och största risken är juh att just bakändan släpper.
    Ungefär så som "vanliga" bilförare "häver" en sladd?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #73
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Roligt att se några envisa rackare hävda att bl.a. Motormännen och Polisen har fel.

  14. #74
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":3d5i0ecx
    Nu finns det ju också rätt så många som säger att det bästa sättet att häva en sladd på en framhjulsdriven bil är att koppla ur och styra emot...
    Det är ofta just så "vanliga" bilförare häver en sladd.
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Förmodligen är rekomendationen "bästa däcken bak" baserat på hur stor sladdrisken är bak resp. fram. Dvs. släpper bakvagnen så tror jag majoriteten av bilförarna inte lyckas häva det, och största risken är juh att just bakändan släpper.
    Ungefär så som "vanliga" bilförare "häver" en sladd? [/quote:3d5i0ecx]

    Ja?!? Ska jag skriva det en gång till, så kanske poletten ramlar ner? Alla kanske inte tagit körkortet i trafikskola iofs. Vissa verkar hittat det i ett paket flingor...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  15. #75
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Testa med att köra på isen när det blir tillfälle å tjock is , gärna med plogad väg med vallar så får vi se att med framhjulsdrift å bäst däck fram så går det både fortarte och mer kontrolerat. Detta har ja testat åtskilliga ggr.
    Det som förmodligen räddade dig vra att du hade skapliga däck även bak. Har man bra däck bak kan man kosta på sig att ha ännu bättre fram om man vill....
    Fredrik J

  16. #76
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Jag håller också på Bäst fram o sämst bak..

    När jag sedan kom halvägs till jobbet tidigt på höst morronen i regnet så finns där en rätt halv skarp vänster,,där släppte baken (körde i ca 90-100kmh) och eftersom jag körde med skarp diff o 19" hjul så small det bara runt direkt,,han inte reagera,, gick sedan runt baklänges ned i diket,, slog i en brunnslock och sedan gick runt några varv och stannade i slänten..

    Klarade mig oskadd trots inget bälte och alla skador gick på försäkringen så,,ingen skada skedd,,bara en bra lärdom o erfarenhet till mig..
    Tydligen inte en erfarenhet som fastnat då du ju fortfarande vill sätta de bästa fram trots att du själv upplevt problemet med att göra så. Kunde du inte bara gasa dig ur problemet?
    Fredrik J

  17. #77
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":90kclwac
    Jag håller också på Bäst fram o sämst bak..

    När jag sedan kom halvägs till jobbet tidigt på höst morronen i regnet så finns där en rätt halv skarp vänster,,där släppte baken (körde i ca 90-100kmh) och eftersom jag körde med skarp diff o 19" hjul så small det bara runt direkt,,han inte reagera,, gick sedan runt baklänges ned i diket,, slog i en brunnslock och sedan gick runt några varv och stannade i slänten..

    Klarade mig oskadd trots inget bälte och alla skador gick på försäkringen så,,ingen skada skedd,,bara en bra lärdom o erfarenhet till mig..
    Tydligen inte en erfarenhet som fastnat då du ju fortfarande vill sätta de bästa fram trots att du själv upplevt problemet med att göra så. Kunde du inte bara gasa dig ur problemet? [/quote:90kclwac]Jag är mest intresserad av hur en halv skarp vänster ser ut? Eller menar han att han bara hann igenom halva den skarpa vänstersvängen?


  18. #78
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    [quote=petson]
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":2sk2ptjk
    Jag håller också på Bäst fram o sämst bak..

    När jag sedan kom halvägs till jobbet tidigt på höst morronen i regnet så finns där en rätt halv skarp vänster,,där släppte baken (körde i ca 90-100kmh) och eftersom jag körde med skarp diff o 19" hjul så small det bara runt direkt,,han inte reagera,, gick sedan runt baklänges ned i diket,, slog i en brunnslock och sedan gick runt några varv och stannade i slänten..

    Klarade mig oskadd trots inget bälte och alla skador gick på försäkringen så,,ingen skada skedd,,bara en bra lärdom o erfarenhet till mig..
    Tydligen inte en erfarenhet som fastnat då du ju fortfarande vill sätta de bästa fram trots att du själv upplevt problemet med att göra så. Kunde du inte bara gasa dig ur problemet?
    Jag är mest intresserad av hur en halv skarp vänster ser ut? Eller menar han att han bara hann igenom halva den skarpa vänstersvängen?

    [/quote:2sk2ptjk]

    Just det,,de sprang ut en Grävling framför bilen,,innan också.. Det står de i papperen iallafall..

    Den är inte skarp,,har kört som fortast 160-180kmh genom den med svarten,,,så 90 är inte fort,, ( Laglig fart är 90 )

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #79
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Se! Du fick också smaka min trötta söndagshumor!

  20. #80
    Jag kan ha fel, men det verkar ändå som att många i denna diskussionen tar för givet att man har två jättebra och två jättedåliga däck och att man om man sätter de bästa fram får sladd så fort det blir halt.

    När jag säger att jag sätter de bästa däcken fram, så behöver inte det betyda att det skiljer mer än kanske 2mm mot bakdäcken. Detta betyder att däcken i slutet av vintersäsongen är ungefär lika jämnt slitna.

    Om jag hade satt de bästa däcken bak hade skillnaden istället varit 4 mm. i slutet av säsongen.

    Jag tror i alla fall att det bästa är att sträva efter att ha så lika mönsterdjup runtom som möjligt.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

Liknande ämnen

  1. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  2. Någon idé till bättre ljud fram i 9-5.
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 17:45
  3. Däck: 205:or bak o 195 fram eller tvärtom?
    Av Robert1987 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •