Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 146

Ämne: Bättre däck fram eller bak?

  1. #41
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Har alltid förespråkat bäst däck bak, men hade tjänstebilen inlämnad för däckbyte (varav 2 gamla o 2 nya) i veckan (Euromaster) och där hade dom satt de nya sulorna fram.

    Kändes ju väl att bilen var lättare att manövrera i lägre hastigheter men när farten ökar och det svänger är ju faktiskt överstyrningen ett faktum.

    Slutsatsen vi kan dra och vara överens om är väl att försöka så gott det går att ha bästa möjliga runt om!!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    147
    De rekommendationer som diverse myndigheter och branshfolk kommer med är inte menade varken till Michael Schumacher, Per Eklund eller Fredrik Ekblom utan till vanliga Svensson som kör en vanlig bil från A till B utan tidtagning, på sin höjd byter däck själv (därav rekommendationerna). De kör inte med avsiktlig sladd vare sig på grusväg, isgata eller på asfalt. Får de en sladd frikopplar de och styr i bästa fall för de har de lärt sig på halkbanan. Annars har deras bil både låsningsfria bromsar, antispinn och antisladd och klarar då av det mesta av paniksituationen så att föraren kan göra som vanligt.
    9000 CSE 2,3T -98

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    en tävlingsbil vill amn ofta kunan få släpp bak om an provoserar bilen till de .. ahr du dok för halla suler bak går de itne att åka .. men oavset uderlag så går de fortast emd lite lett slad å framför allt på framjulsdrivna bilar ..
    å ska de henda något så ska de ske innakurvan i kurvan å efter kurvan ska de mäst bara fästa oavset vad du klör em för drivning på grus e dok julspin att föredra .. även om de spiner så drar de

    bästa fästet ahr amn u vid 10% hjulspin

    en framjulsdriven bil kan man alltid höäva en sladd med gas drar de i frma så följer bakvagnen med .. fdetta märks tydlig om amn ahr diffbroms å åker på halt underlag

    at bilen stälelr sig på tväre beror u på att vikten föflytes bakifrån å fram .. detta kan an bygga bort med ett anant chasi till vis del .. mend e komemr alltid att finas där så länge man ahr fjädringsväg ..

    jag e ganska klven om vart ajg ska ha mina däk på min vardagsbil dok så e de 4 nya på nu .. på tävlingsbiel e de lätt där ska de va 4 nya
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Röstar också på bästa däcken fram, men det är viktigt att det inte är alltför stor skillnad på däcken fram å bak.

    Har vid ett tillfälle kört en og900 med nya vinterdäck fram och gamla slitna bak. Det gav bilen helt nya vägegenskaper med kraftig överstyrning vilket var tämligen överraskande i en og900 Är man beredd på att det kan sladda går det oftast bra, men tänk på att det finns förare som släpper ratten och håller för ögonen när bilen sladdar

    Köper man alltid 4nya däck som får rotera runt bilen har man aldrig någon jättestor skillnad mellan fram å bakdäck å då är risken för ovannämda överraskning liten.
    En annan sak med att sätta dom bästa fram, innan det är dags att byta däck nästa gång har skillnaden utjämnats igen

    Just nu har jag dom bättre däcken bak pga dom är lite större och skrapar i hjulhusen om dom sätts fram Dom däcken lär jag aldrig kunna slita ut om dom ska fortsätta rulla bak som vinterdäck några hundra mil varje år...
    Låter som min förra vinter!

    Hade ganska bra NF3 fram och hyfsat kassa GY bak, och....lite extra gas mot kurvan, tvärt släppp på gasen - sedan for bakvagnen som en avlöning!
    Roligt i 30 km/h, säkert oroligt i 100 km/h...

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Den eviga diskussionen.
    Somliga kan inte skilja på drivande, lätt spinnande bakhjul som ger en sladd som går att häva och bakvagn som tappar greppet vid inbromsning i låt oss säga en kurva. I vanlig trafik är det i regel enklare att häva framhjulssläpp än bakvagnskast. Släpper framhjulen får man tillbaka greppet när farten sjunker. Släpper bakvagnen går man mer eller mindre med sidan före.
    Bästa bak är min röst....
    Fredrik J

  6. #46
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Intressant diskussion. Det är viktigt att lägga fram sin teori med en förklaring eller någon sorts av bevis. Ett påstående från en motorjournalist (läs volvo-collin) ger jag inte mycket för. Ingen som kan styrka sin åsikt med någon form av bevis/vetenskaplig testmetod? Att blint lyda utan att ifrågasätta kan få katastrofala följder...

    Själv TROR jag att det är bäst med bästa däcken bak...

    /David

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    50 % av vikten bak å 25 % av den resterande på vardera framjul tilsamans emd 4 identiska deck .. ger apsolut bäst fäste så länge den vikten bibehols .. på en bakjulsdriven bil skulel ajg ha liste smalare däk bak en fram

    å på min bil skulle ajg nog hade fram

    varför .. jo för att jag e en lifsnjutare
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag röstar på bästa däcken fram.
    Av följande anledningar; forskning från olika håll säger att det är bäst.
    Både forskning bedriven / beställd av statliga verk samt erfarenhet från minst en svensk biltillverkare....

    Å givetvis egna empiriska prov, vilka entydigt pekar åt ett håll...
    Bästa sulorna fram.

    Helt rätt

    Att det numera rekomenderas att bästa skall sitta bak är en helomvändning från vad som gällde när jag tog körkort.
    Jag kan tänka mig att det beror på att understyrning numera konstigt nog betäcknas som säkert. Själv kallar jag understyrning för farlig då manöverförmågan minskar eller snarare uteblir..

    Själv avskyr jag understyrda fordon och skulle aldrig sätta bästa bak.
    Jag har provat och det passar inte mig då det ger extrem understyrning.

    Bästa däcken fram gör att det går att styra och bromsa och om baken rör sig lite spelar ju ingen roll. Kanse tycker jag så för att jag föredrar RWD på vintern då det är tryggare. Fast det har kanse med mina ryggmärgsreflexser att göra
    -------------------------------------------------------
    Den som inte försöker eller provar lär sig inget.

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712
    Det jag fått lära mig varför man ska ha bästa däcken bak är för att om man har bästa däcken fram kommer dom forsla bort mer vatten än vad bakdäcken gör. Detta innebär att du kan komma upp i bra fart utan att du känner att bilen släpper i och med att bakdäcken ligger i den "linjen" som framdäcken foslat bort vatten ifrån. Men vad händer då när du svänger och de dåliga bakdäcken kommer utanför den "linjen" som det bra framdäcken plogat och man kör för fort för att bibehålla fästet?

    Jo, bilen får vattenplaning ibak ändan vilket innebär att bakändan släpper.

    Om du har de bästa däcken bak kommer alltid bakdäcken kunna forlsa bort mer vatten bak än fram. Vilket innebär att du kommer få vattenplaning fram och då går de rakt fram vilket man lätt avhjälper med att släppa gasen.

    Summering jag röstar på bästa bak.
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  10. #50
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag röstar på bästa däcken fram.
    Av följande anledningar; forskning från olika håll säger att det är bäst.
    Både forskning bedriven / beställd av statliga verk samt erfarenhet från minst en svensk biltillverkare....

    Å givetvis egna empiriska prov, vilka entydigt pekar åt ett håll...
    Bästa sulorna fram.
    Så där kan du väl inte säga... så långt tillbaks jag kan minnas har man varit ett dumhuvud om man råkat antyda att man gillar bästa däcken fram. Därför har man hållit klaffen i alla år och i smyg och lönndom satt de något bättre däcken där, och haft magknip av rädsla för att bli avslöjad. Skulle nu allt detta varit i onödan så kör man väl av vägen i rena euforin..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av cedete

    Så där kan du väl inte säga... så långt tillbaks jag kan minnas har man varit ett dumhuvud om man råkat antyda att man gillar bästa däcken fram. Därför har man hållit klaffen i alla år och i smyg och lönndom satt de något bättre däcken där, och haft magknip av rädsla för att bli avslöjad. Skulle nu allt detta varit i onödan så kör man väl av vägen i rena euforin..

    /jn
    Ännu en som blivit skolad av både Carl-Ingemar Perstad & Christer Glenning hör jag.

    Själv sätter jag nog också de något bättre däcken fram för att slita de jämnt bara tror jag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av LB
    Jag kan tänka mig att det beror på att understyrning numera konstigt nog betäcknas som säkert. Själv kallar jag understyrning för farlig då manöverförmågan minskar eller snarare uteblir..
    Det där är ju inte riktigt. Manöverförmågan försvinner inte alls vid understyrning om man klassar bromsning som manöverförmåga. Du är ytterligare en som blandar ihop att köra på sladd och att snurra runt och åka med bagaget först mot mötande trafik.
    Fredrik J

  13. #53
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Bästa hjulen bak, det finns inget att diskutera om det ens...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Michelin säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.michelin.se/se/auto/auto_con ... r_neuf.jsp

    Euromaster säger att de bästa däcken skall sitta bak (länken länst ned i listan)
    http://www.euromaster.se/produkter/dack/dack-faq.htm

    Göteborgs-Posten säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=243136

    Polisen säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.polisen.se/inter/nodeid=2048 ... ion=1.html

    Motormännen säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www.motormannen.se/mm/site/bilen ... /dack.html

    Länsförsäkringar säger att de bästa däcken skall sitta bak
    http://www3.lansforsakringar.se/Goinge/ ... erdack.htm

    Här är en länk till
    http://www.veta.se/girstab.htm

    Om det är med avseende på trafiksäkerhet vi diskuterar var de bästa däcken skall monteras tycker jag svaret är rätt klart. Att uppmana någon att sätta dem fram är inte bara osnällt, det är t.o.m. farligt! Tänk på vad ni skriver så ingen tar er på orden och sen råkar illa ut!

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag röstar på bästa däcken fram.
    Av följande anledningar; forskning från olika håll säger att det är bäst.
    Både forskning bedriven / beställd av statliga verk samt erfarenhet från minst en svensk biltillverkare....

    Å givetvis egna empiriska prov, vilka entydigt pekar åt ett håll...
    Bästa sulorna fram.
    Har du någon länk till sagda forskningsrapport (för jag förutsätter att det finns en sådan?) så jag kan få läsa den? I annat fall är ditt påstående lika mycket värt som en insändare i Fibban...

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 011
    Testa med att köra på isen när det blir tillfälle å tjock is , gärna med plogad väg med vallar så får vi se att med framhjulsdrift å bäst däck fram så går det både fortarte och mer kontrolerat. Detta har ja testat åtskilliga ggr.Samt att om man ligger å kör på en regnig väg med vattensamlingar på,Å du kör en framhjuldriven bil då skulle jag hellre köra en bil med bättre däck fram än bak pga att när du kör framåt på landsvägen då möter ju framdäcken vattnet före bakdäcken därför måste de väl vara bättre att ha de bästa däcken fram........Så ser jag på de,det säger ju sig självt

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Testa med att köra på isen när det blir tillfälle å tjock is , gärna med plogad väg med vallar så får vi se att med framhjulsdrift å bäst däck fram så går det både fortarte och mer kontrolerat. Detta har ja testat åtskilliga ggr.Samt att om man ligger å kör på en regnig väg med vattensamlingar på,Å du kör en framhjuldriven bil då skulle jag hellre köra en bil med bättre däck fram än bak pga att när du kör framåt på landsvägen då möter ju framdäcken vattnet före bakdäcken därför måste de väl vara bättre att ha de bästa däcken fram........Så ser jag på de,det säger ju sig självt
    Vad händer då om du svänger och bakdäcken inte längre ligger i spåret som framdäcken gjorde och du får vattenpalning med bakdäcken?
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  18. #58
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Men antag att några av oss bilförare upplever att bakhjulssläpp är lättare att hantera och att förlorad kontroll i framvagnen är bland det otrevligaste som finns - i normala, till väglaget anpassade hastigheter - varför i allsin dar ska vi bortse från vår egen körupplevelse och blint lyda en massa förståsigpåare och journalister som i sin tur lyssnat på några herrar från Vägverket som hade en glad helg i Arjeplog med BMW E38 och god mat?

    VA

    Alla de idioter som dundrar och fräser omkring på våra vägar i halt väglag som om det vore högsommar - "höhö, jag har ju dom kassa däcken fram, höhö" - dom kommer förr eller senare att köra ihjäl folk i vilket fall som helst.

    Om det är för dessa genomsnittsidioter som rekommendationen gäller, som en helgardering, ja då kan jag väl hänga med. Men det kan inte va rätt att säga till folk som framför bil efter vett, sans och yttre förhållanden att "du är dum som tycker att du har bättre kontroll med sämre däck bak".

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #59
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Jag håller också på Bäst fram o sämst bak..

    Av två orsaker..

    1: oftast så slits de fortast och därav bättre fram.

    2: (vilken är det bästa) att som boosten säger drivningen fram och är det främsta punkten ,,att ha bra grepp fram o kunna gasa dig ur en sladd eller situation.

    MEN,,visst kan det gå skäpprätt o helvete ändå,, det gjorde det för mig för många år sedan,,atagligen hade mer erfarenhet och mindre trötthet räddat situtionen,,men det som hände var att jag på kvällen insåg att däcken fram på min bil (den svarte ) inte knappt skulle hålla hem o till Jbbet dagen därpå,,därför mont jag de hjulen bak o tog de nästan nya o mont fram..

    När jag sedan kom halvägs till jobbet tidigt på höst morronen i regnet så finns där en rätt halv skarp vänster,,där släppte baken (körde i ca 90-100kmh) och eftersom jag körde med skarp diff o 19" hjul så small det bara runt direkt,,han inte reagera,, gick sedan runt baklänges ned i diket,, slog i en brunnslock och sedan gick runt några varv och stannade i slänten..

    Klarade mig oskadd trots inget bälte och alla skador gick på försäkringen så,,ingen skada skedd,,bara en bra lärdom o erfarenhet till mig..

    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Vad Motomännen, Polisen, däckstillverkarna och åtminstone ett försäkringsbolag säger låter i mina öron mer riktigt än vad någon, för mig helt okänd skribent, tycker på ett forum..

Liknande ämnen

  1. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  2. Någon idé till bättre ljud fram i 9-5.
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 17:45
  3. Däck: 205:or bak o 195 fram eller tvärtom?
    Av Robert1987 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •