Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 146

Ämne: Bättre däck fram eller bak?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Ska prova att byta och se vad som händer, som det är nu så känns olustigt när det släpper tex i en rondell och en bil står bredvid en. Om jag får dåligt fäste på framhjulen så till att köpa nytt

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    4901
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av olabola
    om man har bra däcken fram är det väl ganska svårt å styra om bakänden släpper?
    Inte om man kan köra bil, av svaren i den här tråden att döma...

    Mvh

    KK
    glömde de

  3. #23
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Som sagt. Jag kör på bästa bak. De på halkbanan sa det, de på bilskolan sa det, och logiskt sett så är det ju självklart att ha det så.

    Det är varken lätt eller särskillt trevligt att försöka häva en sladd i hög fart. (Inte i allmänhet och synnerligen inte med framhjulsdrift).


    Är man rallyproffs, och är hela tiden beredd på att försöka gasa sig ur en sladd i 110, så kan man ju sätta bästa fram, men för gemene man så är det inget snack.

    Bästa däcken bak. (Om man nu har några bästa däck. Allra bäst är ju att alla 4 däcken är lika bra)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #24
    Bästa bak.

    Att gasa och styra sig ur en sladd med framhjulsdrift funkar till en viss gräns, men i lååångt ifrån alla situationer.

    Det är stor skillnad på en handbromssladd i 30 och en hård inbromsning i 110 som får bilen att ställa sig på tvären.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    men hur kommer det sig att vägverket och dom flesta i denna tråd hävdar att bästa däcken bak, när en gammal rallyräv som driver en körutbildning och körforskning säger bästa fram och dom som hävdar annat vet inte vad dom pratar om! Nu blir man lite osäker här men jag personligen sätter mina bästa däck fram och ser alltid till att dom är relativt bra. Det känns för mig personligen som att det sista man vill tappa är styrningen oavsett om man har bakhjulsdrift eller inte. Med grepp på framhjulen kan man ju fixa det mesta. Även min gumminisse säger att "-vägverket rekomenderar bästa bak men jag sätter dom fram för det är det bäst så. Vad ska man tro egentligen?!
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239
    Men egentligen.. är däcken så dåliga att man inte vågar ha dom fram.. ska man verkligen åka på dom överhuvudtaget då??
    Saab 9-3 2,0t -07

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    men hur kommer det sig att vägverket och dom flesta i denna tråd hävdar att bästa däcken bak, när en gammal rallyräv som driver en körutbildning och körforskning säger bästa fram och dom som hävdar annat vet inte vad dom pratar om! Nu blir man lite osäker här men jag personligen sätter mina bästa däck fram och ser alltid till att dom är relativt bra. Det känns för mig personligen som att det sista man vill tappa är styrningen oavsett om man har bakhjulsdrift eller inte. Med grepp på framhjulen kan man ju fixa det mesta. Även min gumminisse säger att "-vägverket rekomenderar bästa bak men jag sätter dom fram för det är det bäst så. Vad ska man tro egentligen?!
    Ledsen att göra dig besviken men då vet uppenbarligen den gamla rallyräven inte vad han pratar om...

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    allt detta beror på mm djup, dubb å däckmärke med olika egenskaper samt bredd på däck. Det är självklart att man med bäst mönster fram så kan man köra fortare med framhjulsdrift, om man kan ratta vill säga.
    Med bättre mönster och dubbutstik bak än fram så går det inte lika fort, och med mindre risk för sladd i bakänden. detta är svårt så klart men det känns som att ja vill kunna bromsa med fäste och kunna styra undan ett hinder på 50 ton som håller 90km/h istället för att fronta. med sämre mönster fram blir det svårare att bromsa å styra....... att alltid ha bäst däck bak i alla situationer å väglag kanske inte stämmer å vise versa.
    kör själv med bra mönster fram mvh

  9. #29
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    allt detta beror på mm djup, dubb å däckmärke med olika egenskaper samt bredd på däck. Det är självklart att man med bäst mönster fram så kan man köra fortare med framhjulsdrift, om man kan ratta vill säga.
    Inte alls så självklart.
    Det går oftast långsammare att köra på sladd, och sladd kommer man att få ofta om man gasar på med slitna bakdäck. Testa att köra go-kart eller vad som helst med fyra hjul runt en bana. Den som sladdar mest kommer oftast sist.
    Att häva sladden är dessutom svårare eftersom det är bakvagnen man måste få styrsel på, och bakvagnen har då sämst fäste...
    All makt åt Thengil!

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Det går oftast långsammare att köra på sladd, och sladd kommer man att få ofta om man gasar på med slitna bakdäck. Testa att köra go-kart eller vad som helst med fyra hjul runt en bana. Den som sladdar mest kommer oftast sist.
    Att häva sladden är dessutom svårare eftersom det är bakvagnen man måste få styrsel på, och bakvagnen har då sämst fäste...
    Exakt. Fortast går det med bra spårval och kontroll, inte breisladd.no...

    Sen kommer det här med säkerhet in i bilden. Rakt fram in i snödriva är att föredra framför ställ med svansviftning in i en mötande långtradare. Any day.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jag röstar på bästa däcken fram.
    Av följande anledningar; forskning från olika håll säger att det är bäst.
    Både forskning bedriven / beställd av statliga verk samt erfarenhet från minst en svensk biltillverkare....

    Å givetvis egna empiriska prov, vilka entydigt pekar åt ett håll...
    Bästa sulorna fram.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Bästa däck fram eller bak kan man diskutera om, jag provade själv och kom fram till att jag trivs absolut bäst med bättre däcken fram, inte något tvivel om den saken på något sätt. Inte för mig iallafall.

    Framdäcken är ju också de däck som plogar bort snö och sådant så att bakdäcken får ett renare spår att åka i.

    Sen att det står i tekniken värld och på vägverket att man ska ha bättre däcken bak så behöver man väl inte slaviskt lyda?

    Bättre däcken fram ger:

    -Betydligt kortare bromststräcka
    -Bättre framkomlighet
    -Bättre styrförmåga
    -Mera överstyrning

    Bara positivt alltså
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    allt detta beror på mm djup, dubb å däckmärke med olika egenskaper samt bredd på däck. Det är självklart att man med bäst mönster fram så kan man köra fortare med framhjulsdrift, om man kan ratta vill säga.
    Inte alls så självklart.
    Det går oftast långsammare att köra på sladd, och sladd kommer man att få ofta om man gasar på med slitna bakdäck. Testa att köra go-kart eller vad som helst med fyra hjul runt en bana. Den som sladdar mest kommer oftast sist.
    Att häva sladden är dessutom svårare eftersom det är bakvagnen man måste få styrsel på, och bakvagnen har då sämst fäste...
    Har du kört en framhjulsdriven gokart, att en gokart sladdar beror väll på just drivning bak mm mm. Hade nu en gokart drivit fram hade det nog blivit mindre sladd med snabbare kurvtagning .... ja säger bästa däcken fram.

  14. #34
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    allt detta beror på mm djup, dubb å däckmärke med olika egenskaper samt bredd på däck. Det är självklart att man med bäst mönster fram så kan man köra fortare med framhjulsdrift, om man kan ratta vill säga.
    Inte alls så självklart.
    Det går oftast långsammare att köra på sladd, och sladd kommer man att få ofta om man gasar på med slitna bakdäck. Testa att köra go-kart eller vad som helst med fyra hjul runt en bana. Den som sladdar mest kommer oftast sist.
    Att häva sladden är dessutom svårare eftersom det är bakvagnen man måste få styrsel på, och bakvagnen har då sämst fäste...
    Har du kört en framhjulsdriven gokart, att en gokart sladdar beror väll på just drivning bak mm mm. Hade nu en gokart drivit fram hade det nog blivit mindre sladd med snabbare kurvtagning .... ja säger bästa däcken fram.
    Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet spelar ingen roll. Det går fortast utan sladd!
    Du får bakvagnssladd om bakvagnens grepp inte kan matcha rörelseenergin, oavsett om bilen är framhjulsdriven eller inte. Dåliga däck = dåligt grepp = större risk för sladd = större olycksrisk.
    Har ju jämförts lite med rally här, och visst kör rallyförarna ofta på sladd i kurvorna, men det beror på att man inte kan köra grussträckorna helt utan sladd. Därför försöker man att köra så effektivt som möjligt, med så lite sladd som möjligt. Varför hade man annars haft så många olika däck med ofta mycket grovt mönster, spikdäck m.m.?
    Jämför med alsfaltsrallyn, där kör man inte alls lika mycket på sladd därför att det går snabbast så, och på asfalt kan sladdar lättare undvikas än på grus där det är i princip omöjligt.
    All makt åt Thengil!

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    [quote=Marcus J]
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":2gvd5axc
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    allt detta beror på mm djup, dubb å däckmärke med olika egenskaper samt bredd på däck. Det är självklart att man med bäst mönster fram så kan man köra fortare med framhjulsdrift, om man kan ratta vill säga.
    Inte alls så självklart.
    Det går oftast långsammare att köra på sladd, och sladd kommer man att få ofta om man gasar på med slitna bakdäck. Testa att köra go-kart eller vad som helst med fyra hjul runt en bana. Den som sladdar mest kommer oftast sist.
    Att häva sladden är dessutom svårare eftersom det är bakvagnen man måste få styrsel på, och bakvagnen har då sämst fäste...
    Har du kört en framhjulsdriven gokart, att en gokart sladdar beror väll på just drivning bak mm mm. Hade nu en gokart drivit fram hade det nog blivit mindre sladd med snabbare kurvtagning .... ja säger bästa däcken fram.
    Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet spelar ingen roll. Det går fortast utan sladd!
    Du får bakvagnssladd om bakvagnens grepp inte kan matcha rörelseenergin, oavsett om bilen är framhjulsdriven eller inte. Dåliga däck = dåligt grepp = större risk för sladd = större olycksrisk.
    Har ju jämförts lite med rally här, och visst kör rallyförarna ofta på sladd i kurvorna, men det beror på att man inte kan köra grussträckorna helt utan sladd. Därför försöker man att köra så effektivt som möjligt, med så lite sladd som möjligt. Varför hade man annars haft så många olika däck med ofta mycket grovt mönster, spikdäck m.m.?
    Jämför med alsfaltsrallyn, där kör man inte alls lika mycket på sladd därför att det går snabbast så, och på asfalt kan sladdar lättare undvikas än på grus där det är i princip omöjligt.[/quote:2gvd5axc]Jo helt korrekt att det går sakta med sladd, men en framhjulsdriven bil är väl ändå snällare att framföra på halt väglag tackvare att bakvangnen hänger med bättre utan drivning. Bästa däcken fram på framhjulsdrift och 100% däck runtom på en bakhjulsdriven bil..

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    147
    [quote=Marcus J]
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":205we8z8
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    allt detta beror på mm djup, dubb å däckmärke med olika egenskaper samt bredd på däck. Det är självklart att man med bäst mönster fram så kan man köra fortare med framhjulsdrift, om man kan ratta vill säga.
    Inte alls så självklart.
    Det går oftast långsammare att köra på sladd, och sladd kommer man att få ofta om man gasar på med slitna bakdäck. Testa att köra go-kart eller vad som helst med fyra hjul runt en bana. Den som sladdar mest kommer oftast sist.
    Att häva sladden är dessutom svårare eftersom det är bakvagnen man måste få styrsel på, och bakvagnen har då sämst fäste...
    Har du kört en framhjulsdriven gokart, att en gokart sladdar beror väll på just drivning bak mm mm. Hade nu en gokart drivit fram hade det nog blivit mindre sladd med snabbare kurvtagning .... ja säger bästa däcken fram.
    Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet spelar ingen roll. Det går fortast utan sladd!
    Du får bakvagnssladd om bakvagnens grepp inte kan matcha rörelseenergin, oavsett om bilen är framhjulsdriven eller inte. Dåliga däck = dåligt grepp = större risk för sladd = större olycksrisk.
    Har ju jämförts lite med rally här, och visst kör rallyförarna ofta på sladd i kurvorna, men det beror på att man inte kan köra grussträckorna helt utan sladd. Därför försöker man att köra så effektivt som möjligt, med så lite sladd som möjligt. Varför hade man annars haft så många olika däck med ofta mycket grovt mönster, spikdäck m.m.?
    Jämför med alsfaltsrallyn, där kör man inte alls lika mycket på sladd därför att det går snabbast så, och på asfalt kan sladdar lättare undvikas än på grus där det är i princip omöjligt.[/quote:205we8z8]

    I princip omöjligt att köra utan sladd på grus?? Jag vet att man kan köra utan sladd på både grus och is men det går banne mig inte fort. Du kan inte jämföra de olika underlagen.
    9000 CSE 2,3T -98

  17. #37
    Jag kör med bästa däcken fram. Anledningen är att jag vill att däcken ska slitas så jämnt som möjligt. Framdäcken slits ju mer och får därför sitta bak säsongen efter.

    En anledning är att jag alltid vill köpa fyra däck när jag ska byta. Då vet jag att gummit är någorlunda lika mjukt på alla däcken, samtidigt som priset ofta blir bättre om man köper fyra än om man köper två.
    Dessutom riskerar jag inte att min däcktyp har utgått ur sortimentet och kan vara säker på att alltid ha likadana däck runtom.

    Ett halvslitet däck av ett fabrikat kan vara bättre än ett nytt av ett annat fabrikat. Tänk på det.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Röstar också på bästa däcken fram, men det är viktigt att det inte är alltför stor skillnad på däcken fram å bak.

    Har vid ett tillfälle kört en og900 med nya vinterdäck fram och gamla slitna bak. Det gav bilen helt nya vägegenskaper med kraftig överstyrning vilket var tämligen överraskande i en og900 Är man beredd på att det kan sladda går det oftast bra, men tänk på att det finns förare som släpper ratten och håller för ögonen när bilen sladdar

    Köper man alltid 4nya däck som får rotera runt bilen har man aldrig någon jättestor skillnad mellan fram å bakdäck å då är risken för ovannämda överraskning liten.
    En annan sak med att sätta dom bästa fram, innan det är dags att byta däck nästa gång har skillnaden utjämnats igen

    Just nu har jag dom bättre däcken bak pga dom är lite större och skrapar i hjulhusen om dom sätts fram Dom däcken lär jag aldrig kunna slita ut om dom ska fortsätta rulla bak som vinterdäck några hundra mil varje år...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #39
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Anders G
    I princip omöjligt att köra utan sladd på grus?? Jag vet att man kan köra utan sladd på både grus och is men det går banne mig inte fort. Du kan inte jämföra de olika underlagen.
    Anstränger sig folk hårt för att inte förstå här?
    Tanken med att köra rally är att det ska gå fort. Kör man så fort på grus är det i princip omöjligt att undvika sladd.
    Självklart kan man köra helt utan sladd på grus och is, men som du säger går det då inte särskilt fort, och på en rallysträcka kör man så fort som möjligt. Det är liksom hela grundtanken med det hela. Så vari ligger det konstiga?

    Det är inte egentligen underlagen som är det primära, det är körtekniken. Man vill helst köra utan sladd, eftersom det går snabbast så. Hade det gått snabbare med sladdar och breda uppställ hade man sett till att köra så även på asfaltssträckor, eller i banracing för den delen!
    På grus och is kan man inte undvika sladdar och uppställ (i de hastigheter rallyn körs), därför gör man sitt bästa för att minimera detta så gott man kan, och i övrigt hantera sladdarna och uppställen så effektivt som möjligt.

    Har man dåliga däck bak blir det dels svårare att undvika sladdar och bakvagnskast, dels blir det svårare att få styrsel på bakvagnen igen. Bidrar detta till att man kan köra både snabbare och säkrare, sett i ljuset av ovanstående? Knappast.

    F.ö. känns det som att diskutera med en vägg här, de som vill ha sämsta däcken bak får givetvis köra så. Men var vänliga och gör det på vägar där vi övriga trafikanter inte uppehåller oss!
    All makt åt Thengil!

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206
    Ja detta är intressant. men en sak glömmer vissa. Vägar har både höger o vänster kurvor.
    Dåligt grepp fram, vä kurvor ut i naturen. Hö kurvor kan gå in i mötande bil. Frontal kollision. Dåligt grepp bak, ja kanske bättre för de flesta. Nu tillhör jag väl de äldre på forumet, född -48, och kör 6-7000mil om året, och har gjort det i 30 år. Har alltid haft bäst däck fram, och anser mig som en skaplig chaufför. Vet inte vilken rally förare som sagt bäst fram, men har själv avverkat ca 150 tävlingar med framhjulsdrift, och alltid bäst fram. Bakvagnen hänger alltid med, men styra o bromsa det är av stor vikt. Men då är det tävling, så "Svensson" han skall nog ha bäst bak.
    9-5 TiD4 Vector 2010

Liknande ämnen

  1. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  2. Någon idé till bättre ljud fram i 9-5.
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 17:45
  3. Däck: 205:or bak o 195 fram eller tvärtom?
    Av Robert1987 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •