Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Spökande batterilampa --> Laddningsrelä / laddningsregula

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25

    Spökande batterilampa --> Laddningsrelä / laddningsregula

    Saab 9000 2.3T CSE -93B 147kw.. (vet inte motorbenämning)

    Symptomen på bilen är att utan förvarning, stundvis, börjar batterilampan att lysa svagt och i takt med varvtalet samtidigt som färddatorn indikerar att volten sjunker, som minst var den nere i 9.7 volt. Nattetid var då nästan hela instrumenteringen utan lyse.

    Det märkliga är nu att jag vid olika manövrar har kunnat få igång laddningen igen. T.ex en fullgasmanöver på 4'ans växel i motorvägsfart har ibland kunnat få laddningen att hoppa igångvilket tydligt syns på instrumentering och i färddatorn.

    Någon form av glapp gissar jag. Har ploockat bort laddningsrelä och fotat för o visa. Enligt mekhandbok ska minst 5 mm vara kvar, på den ena här är det straxt under 5 mm kvar och de två är olika slitna.

    Kan jag misstänka att symptomen har kommit helt och hållet från att laddregulator var sliten? eller är det något ytterligare jag borde ta ett kik på innan jag far iväg o inhandlar bildelar.

    Biltema listar endast en modell av laddningsrelä till saab 9000, ska man lita på att denna passar? I övrigt är det en för jävlig årsmodell vad det gäller att hitta passande delar, som jag har uppfattat det ligger den på gränsen mellan två olika modellkonfigurationer.

    Ska undersöka hur jag kan bifoga bilden på relä't till tråden på ngt sätt.

    Kortfattat:
    - Kan endast slitet relä orsaka symptomen?
    - Passar den biltema säljer till "saab 9000" samtliga årsmodeller?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Kolborstarna i generatorn är ju en förslitningsdetalj som bör kollas.
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

Liknande ämnen

  1. generatorn laddar inte..byta laddningsrelä? og900
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 17:34
  2. Spökande laddtryck i 9-3 00
    Av börje80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •