Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mina hjul "slamrar och låter"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Mina hjul "slamrar och låter"

    Hej!

    Jag upplever det som att mina hjul "slamrar och låter" (känns nästan som om dom vore aningen lösa), speciellt i höga hastigheter. Har haft det problemet med mina 18" s-hjul där det även förekommer vibrationer i ratten (vilket jag har frågat om tidigare härinne), men nu på mina 17" v-hjul upplever jag även där lite slammer, dock utan några vibrationer i ratt. Någon som har någon teori på vad det skulle kunna vara? Bilen har endast gått 2000 mil.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Inte så att du har anliggande bromsar?

    (Känn försiktigt på fälgarna/skivorna när du varit ute och kört)


    Testa dra lite försiktigt i handbromsen och bromsa vanligt. Låter det mer då?


    Vid anliggande/upphettade bromsar så kan det bli lite vibrationer/slammer som kan i vissa fall kännas som att ett hjul sitter löst.

    Bara en tanke...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458
    Ok, det ska vi kolla upp. Tack för tipset!

    En liten fråga från en nyfiken och lite okunnig bara: Vad skulle kunna förorsaka att bromsarna är anliggande om så skulle vara fallet?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Ok, det ska vi kolla upp. Tack för tipset!

    En liten fråga från en nyfiken och lite okunnig bara: Vad skulle kunna förorsaka att bromsarna är anliggande om så skulle vara fallet?
    Nja. Handbromsen är väl den som oftast är boven om det skulle hända. Det är väl kanske främst med nybytta grejor för handbromsen som sånt normalt brukar uppstå, men kan ju vara det med tanke på att din bil har gått så pass lite att bromsarna kanske inte har slitits in riktigt än. Kan ju vara att handbromsen är något lite för spänd så det går värme i skivorna och gör att det låter och vibrerar. Är det det, så borde det så småningom att försvinna när bromsarna har slitits in.


    Vad gällande de vanliga bromsarna så händer det oftast bara när oken blir gammla, och rostar/ärgar igen. Inte troligt att det är det felet på en så pass ny bil, även om det inte är omöjlighet. (T ex så kan ju gummiskyddet vid plunscharna gå sönder om det är nån som är väldigt oförsiktig när man byter bromsklossar. Kommer det in smuts där så går det fort att få kärvande bromsar, men som sagt så känns det inte som det är troligt på din bil, utan det är mer som händer på bilar med många år och mil på nacken.)


    Sen spelar ju däcken en stor roll också. Vissa däck låter mer än andra. Det finns däck som är mer benägen att svälja vibrationer och ljud än andra osv... Att kolla att det är rätt lufttryck i de är nog inte helt dumt heller om du inte gjort det på senaste tiden.


    Har du vägarna förbi så sväng in på Saab och fråga vad de tror kan vara fel...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Svar: 88
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 22:30
  2. Varför knastrar mina "back-up" skivor ??
    Av Mr_Nitro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 21:38
  3. Vibrationer i framvagnen av mina nya 18"-hjul
    Av Iceman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 17:18
  4. Märkbar skillnad i krängning med 17" vs. 18" hjul?
    Av Lorenz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •