Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Intermittent Check Engine, ng900 2,3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    7

    Intermittent Check Engine, ng900 2,3

    Hej kunnigt saabfolk!

    Problem igen med bilen, tyvärr. Har en ng900 -95 2,3. 25k mil på nacken. Check Engine har tyvärr börjat visa sig lite då och då. Märker inget med bilen i övrigt.

    Tar det från början. När jag skulle ut och ge startahjälp till min kompis bil för cirka två år sedan, en kall kväll med -27 på tempraturmätaren, så tändes check engine lampan efter några minuters körning, mest tomgång. Hörde inget och märkte inget i motorrummet, stängde av och lampan förblev släckt efter jag startat bilen på nytt.


    Sen har jag inte sett lampan föränn för cirka två veckor sedan. Efter några minuters körning tänds CE. Stannar till och var hör eller märker något i motorrummet. Startar på nytt och lampan är släckt.

    Igår lös lampan igen efter en stunds körning. Stannar och som vanligt är lampan släckt efter start.

    Såå, vad kan detta vara? Om jag förstått rätt så kan jag inte läsa ut felkoden på min motor då den inte har trionic, utan måste läsas av med tech2. Korrekt?

    Bilen är i övrigt regelbundet servad under hela sin levandstid, senast i mars/april.

    Tips? Annars får jag väl köra in till någon verkstad med tech2. Nån som vet någon förutom Bilpartner med tech2 i malmö/lund?

    Ok, jag tackar på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Mitt bästa tips är att åka in till en firma som kan läsa ut felkoderna!

    Med spekulationer kommer man ingan vart.
    Eftersom du inte kan beskriva några symptom så är det i stort sett omöjligt att träffa rätt på problemet på just din bil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    7
    Hej Rickard,
    tack för svaret!

    Jo, det blir väl att åka in. Tänkte mest höra om det var någon som hade något bra tips. Tråkigt att lägga runt 500kr (som verkar vara vad det kostar) för att läsa ut ett fel. Och just det att det inte finns några symptom gör mig ännu mindre sugen på att lägga ut pengarna.

    Jag hittade att man kunde jorda pin 6 på uttaget under ratten någon sekund när man vred tändningen till on, för att få ut felkoden på motronic. Stämmer det? Någon som provat?

  4. #4
    Hej,

    Jag har också intermittent check engine på min saab ng900 -94. lyser för det mesta men ibland är den släckt ett par dagar.

    Jag läste ut "Adaptation short time" genom att jorda en pinne i testuttaget. se länk.
    http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... tronic.htm

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    7
    Hej igen!

    Har nu läst ut felkoden och får kombinationen 1 - 2 , dvs "no fault".
    Ok, det var ju trevligt men varför lyser då lampan ibland, ibalnd någon minut, ibland bara en sekund? Jordfel? Jordpunkterna i motorrummet är ju lätta att hitta men finns det andra jag bör titta på? Vad är en bra behandling av jordpunkterna? plocka av och borsta med stålborste eller nått?


    I samma veva lödade jag mitt helljusrelä. Lödningen hade spruckit på ett ställe. Sparade man lite pengar!

Liknande ämnen

  1. Check Engine- ng900
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 13:28
  2. Check engine ng900 2,3 -95
    Av Rs turbo_s2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 00:19
  3. intermittent fel, check engine tänds
    Av shogo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •