Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tändningslåscylinger 9000 -93

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629

    Tändningslåscylinger 9000 -93

    Har en granne som har lite bekymmer med sin 9000 cs 2,0i -93

    Kruxet är att tändningslåset inte går att rubba på. Nyckeln går in/ut helt och hållet men går inte snurra på.

    Har ruskat och ryckt i både ratt och lås utan framgång.

    Han har köpt en ny låscylinder men när jag skruvade loss plasten runt låset så tog det liksom stopp för mig. Som jag förstår så måste man vrida nyckeln till läge 1 för att "sprinten" på låscylindern ska kunnas tas ut, detta går ju inte nu..

    Gissar på att man måste plocka bort mer för att få loss alltihopa?

    Nån som lekt med detta och har något att dela med sig??

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Smörj, med lite tunn sprayolja, knacka med en liten hammare på rattlåset (försiktigt) samtidigt som du lirkar med nyckeln. Det sättet brukar funka för mig, får du runt låset så är det bara att stoppa i en svetstråd i hålet och dra ur det
    SAAB 9-5 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    STHLM/Huddinge Medlemsnr: 5631
    Inlägg
    423
    Som sagt prova med olja mm samt andra reservnycklar om sådan finns. Löste samma problem på min gamla 9000 genom att borra upp en dal av låset samt borra bort själva piggen som sticker ut från låset. Om du skall borra så ta det lugnt och var försiktig så du inte borrar sönder för mycket av "höljet" så den nya kolven inte låser sig.

    LARS H

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    10
    Är det samma tillvägagångssätt på en ng900?
    Har precis lyckats få runt nyckeln från "locked" efter 3 kalla kvällar av försök på parkeringen...

    Måste byta cylindern.

    Är det någon som kan förklara mer ingående?
    (Det är en saab ng900T -95 med sensonic.
    -------------------
    Saab 900 2.0T -95
    Pontiac Firebird -71

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Pzr
    Är det samma tillvägagångssätt på en ng900?
    Har precis lyckats få runt nyckeln från "locked" efter 3 kalla kvällar av försök på parkeringen...

    Måste byta cylindern.

    Är det någon som kan förklara mer ingående?
    (Det är en saab ng900T -95 med sensonic.
    Hej, du har fått nyckeln att vrida sig så kan man frigöra spärren som håller låscylindern kvar i spakhuset. Man får lyfta på kåpan runt låscylindern och trycka in en svetstråd i hålet som syns på högersidan snett bakifrån. Sedan går det att dra ur låscylindern

    Det är lite lirkande fast inte speciellt svårt, ett tips är att beställa en ny nyckel till den nya cylindern om du ska byta den. om den gamla är sliten dvs.

    Montering i omvänd ordning.
    SAAB 9-5 Aero

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    10
    Hej.

    Jo vi misstänker att det är nyckeln som är sliten, men kommer att byta både själva låset och skaffa två nya nycklar till detta. (kodade efter de gamla)

    När du menar svetstråd i hålet?
    Menar du hålet man ser på "shift housing" på halsen nån cm ner från nyckelhålet bakåt mot passagerarsidan?

    På saab pratade dom om att ha nyckeln klockan 2. stämmer detta?

    har kört in bilen i ett varmgarage nu, planerar göra detta ingrepp imorgon. (saaben står me nyckeln i "off" o lampor avslagna, vågade inte dra till "Locked"...)
    -------------------
    Saab 900 2.0T -95
    Pontiac Firebird -71

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Pzr
    Menar du hålet man ser på "shift housing" på halsen nån cm ner från nyckelhålet bakåt mot passagerarsidan?
    Japp , det stämmer. Spärren går bara trycka in när man vridit nyckeln till första läget.
    SAAB 9-5 Aero

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    10
    okej. ska se om jag hittar något med svetstrådegenskaper imorgon. hade bara en smal liten telemejsel hemma, gick inget vidare med denna.

    bör man plocka av batteripolen då man pillar ner där?

    btw: bra forum detta! :-) har varit på saabcentral lite då o då sen vi hade problem me saaben för något år sedan. Hittade er då jag sökte på problem med tändningslås.

    Tack för snabba svar!!
    -------------------
    Saab 900 2.0T -95
    Pontiac Firebird -71

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Pzr
    okej. ska se om jag hittar något med svetstrådegenskaper imorgon. hade bara en smal liten telemejsel hemma, gick inget vidare med denna.

    bör man plocka av batteripolen då man pillar ner där?

    btw: bra forum detta! :-) har varit på saabcentral lite då o då sen vi hade problem me saaben för något år sedan. Hittade er då jag sökte på problem med tändningslås.

    Tack för snabba svar!!
    Du behöver inte lossa någon batterikabel, det kan ju funka med en väldigt liten mejsel också för att lossa cylindern, om den nya cylindern är svår att montera, så kan man behöva vrida lite i spåret man ser nere i låshuset. Fast jag tror du löser det där när du håller på.
    SAAB 9-5 Aero

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    10
    Är så mycket skönare nu då jag har saaben står breve sommaråket i varmgarage. Var nästan lite deprimerad ett tag med all den här snön och kylan som gjorde att fingrarna domna medan jag klädde av mittkonsolen...

    Ska ge detta en natt så ska jag kika på det med pigga ögon imorgon!
    skönt att höra jag slipper lossa på shift housing, var sååå nära jag började demontera den biten med staget fram mot lådan då jag helt plötsligt fick nyckeln att går runt!

    Stort tack. Har du frågor om pontiacsnurror så kanske jag kan stå till tjänst
    -------------------
    Saab 900 2.0T -95
    Pontiac Firebird -71

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    10
    Jag lyckas inte med här konststycket har suttit och pooillat med en 2,5millimeters styv tråd (motsvarande svetstråd) utan att ha kännt av något som ens sviktar.
    Nyckeln i både läge "12 och 14" har testats.

    Kan någon ge ingående tips om vilken vinkel jag ska ha ner i hålet på växelhuset vid nyckeln? Kanske en bild? url?

    Detta sa dom skulle fungera på saab då jag prata med dom i torsdags också, men jag trodde mitt stora problem skulle vara att få nyckeln från läge "locked" Tji fick jag... verkar som murphy fortfarande bor i bilen.
    -------------------
    Saab 900 2.0T -95
    Pontiac Firebird -71

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 567
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Pzr
    Jag lyckas inte med här konststycket har suttit och pooillat med en 2,5millimeters styv tråd (motsvarande svetstråd) utan att ha kännt av något som ens sviktar.
    Nyckeln i både läge "12 och 14" har testats.

    Kan någon ge ingående tips om vilken vinkel jag ska ha ner i hålet på växelhuset vid nyckeln? Kanske en bild? url?

    Detta sa dom skulle fungera på saab då jag prata med dom i torsdags också, men jag trodde mitt stora problem skulle vara att få nyckeln från läge "locked" Tji fick jag... verkar som murphy fortfarande bor i bilen.
    Om cylindern ser likadan ut som den gör på 9000 så känns det som 2,5mm är för tjockt. Jag använde ett gem, det funkade fint.

    Ser du hålet? Om du kikar in i det så borde du se en liten metallbit. Det är den du ska trycka till samtidigt som du drar nyckeln utåt
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    10
    Asså, jag ser ju hålet i själva "växelspakshuset" som jag antar är där jag ska in och peta. Men sätet sitter lite tokigt för att jag ska kunna titta in och se ytterligare ett hål...

    Är det hål som omtalas i själva låscylindern?


    Mvh
    -------------------
    Saab 900 2.0T -95
    Pontiac Firebird -71

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    10
    Nu e cylindern ute och jag har beställt en ny samt 2 nya nycklar för säkerhets skull...
    Har haft cylindern i ett bad med avfettning och sedan försökt att blåsa rent med tryckluft.
    Verkar som att det kommit ner skit, för man får pressa ner nyckeln som fan för att få den att gå runt. aja. har en sämre begagnad nu ifall nån annan går sönder.
    -------------------
    Saab 900 2.0T -95
    Pontiac Firebird -71

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •