Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Kall (-10°C) Aero-00´knackar vid belastning? PROBLEMET LÖST!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438

    Kall (-10°C) Aero-00´knackar vid belastning? PROBLEMET LÖST!

    Vet inte om detta är normalt, men min Aero "knackar" som en diesel vid kall motor. När det blir varm är den tyst som en smygande katt. Inga missljud från kamkedja eller liknande, utan bara ett dovt knackande.
    Teorier?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Oljenivån kollad såklart?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Oljenivån kollad såklart?

    Mvh

    KK
    Nää den är fullservad.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    ja då måste de u va bra
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Till KK: Ja självklart. Låter nästan lite som ramlagerknack. Känns ända in till växelspaken. Försvinner eftersom, när motorn blir varmare.

    Till Negative och gascan: Om det där var ett tafatt försök till att vara muntra, så ursäktar jag Ert bottennapp. Om det inte var det, tycker jag att Ni ska byta till ett forum med ex. avdankade Stand-up komiker, kanske hittar Ni ngt på nätet. Här diskuterar vi (iallafall jag) motorfrågor.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  6. #6
    Tror att lyftarna har en tendens att "knacka" vid kall start.

    (Jag har inte upplevt detta på min 9-5a, men på min gammla 9000
    var det märkbart).

    Vad kör du med för olja? "Vilken kall-viskositet"?

    /Ola
    9-5 aero kombi -01.

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 242
    Medlem#
    3186
    Hur långt har bilen gått?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Jag kör med en 5w/50 som ska bytas till en 0w/40 nu till 11k-servicen. Har nyss köpt bilen, så jag har inte hunnit gå igenom den vad gäller vv, kamkedja och oljesil. förre ägaren har dock bara kört med mobil 1, så vi får väl se. Ljudet är väl inte ett distinkt knack heller, svårt att beskriva, men jag tycker inte den ska låta på det sättet. Den går hårt och rått.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 812
    Hej !

    Om det är tryckarna som är bovarna i dramat så låter det inte särskilt dovt. O jag kan inte minna mig nå'n bil där jag kännt det in i växelspaken.

    Jag ställer mig oxo tvekande till ram/vevlager problem, det brukar ju höras först ett slammrande vid start, sedan tyst eller måttligt ljudligt tills oljan tunnar ut. (motorn blir varm)

    Som du förstår är det svårt att ge dig nå't direkt råd om vad som är galet, jag tycker att du bör besöka nå'n som kan lyssna på din motor o ge råd. Att känna missljudet in i växelspaken är inte bra.

    Det som dyker upp i huvudet på mig just nu är kolvslammer.
    Alltså, inte så att det är tinnitus som låter så utan att det är kolvslammer på Laplanders bil.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Huga! Inte ska väl kolvarna slamra efter 11000 mil. Jag ska ta upp det med min SAAB-mek på servicen.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 812
    Hej !

    Nej, det hör inte till vanligheterna precis.
    Men, jag kan inte komma på nå't "bättre" just nu.
    Investigera mera !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Vi får väl se efter servicen, om det blir ngn skillnad med oljebytet. Tack för tipsen iallafall, återkommer med besked framöver.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156
    Köpte du bilen privat eller via handlare?

    Om den är köpt via handlare borde ju de kunna ta på sig att kolla upp vad som är galet tycker jag....

    Bara en tanke...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Nej,privat. Men den har full bok med både mil/tidsintervall ok, så jag har ju det att luta mig mot.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    ..sen finns det ju andra saker jag retar mig på.
    -Växellådan:
    Trögt att få ur 3:an och 5:an. I vissa lägen vid stillastående
    trögt att få i alla växlar. Vid hård körning-svårt att få i 4:an. Lådan funkar väl hyfsat om man kör som moffa och växlar sakta. Ska skölja ur den och sätta i MTF0063. Blir det inte bättre, får jag väl tjata om en uppgradering via maskinskadan. Det lär man väl inte få via SAAB m.h.t tsb #471? Eller har ngn fått det? Mitt chassinr. innefattas av den bulletinen, men frågan är hur retroaktivt de tar detta.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Det lär man väl inte få via SAAB m.h.t tsb #471? Eller har ngn fått det? Mitt chassinr. innefattas av den bulletinen, men frågan är hur retroaktivt de tar detta.
    Hej,

    Kan vara värt att kolla. En del av de där bulletinerna verkar gälla till 15.000 mil och liknande så det är värt ett försök.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Ska man ta det med servicestället, eller finns det någon garantiavd. på SAAB man kan ta det med? Ngn som vet?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Ska man ta det med servicestället, eller finns det någon garantiavd. på SAAB man kan ta det med? Ngn som vet?
    Hej,

    Man skulle ju kunna tycka att "SAAB Direkt" skulle ha svar på sånt, men jag är "scchhkepptisk" (som Dr. Dängroth hade uttryckt det).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Vi får väl se efter servicen, om det blir ngn skillnad med oljebytet. Tack för tipsen iallafall, återkommer med besked framöver.
    Kanske missade det i tråden, men hur lång tid är det till servicen. Du kanske skull kosta på dig ett lite tidigare oljebyte bara för att kolla...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  20. #20
    Att motorn knackar när den är kall och inte när den är varm är nog att en bakventil är trasig i en av lyftarna.

Liknande ämnen

  1. 9-3 TID -06 knackar/slamrar vid hård belastning?
    Av savesaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 16:19
  2. 9-5 knackar vid belastning (vevlager?)
    Av huko66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 18:19
  3. [LÖST] Laddtryck saknas OG9-5
    Av Leop i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 19:10
  4. motorproblem 0g900 Aero -86 *problemet löst*
    Av thurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •