Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Ni som kör med spec clutch

  1. #1

    Ni som kör med spec clutch

    Berätta om era erfarenheter av spec kopplingar. Lutar starkt åt en sådan, men jag kan inte bestämma vilken isåfall.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Vilken bil och vilken trimningsgrad?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Tja det är klart...

    Det är en ng900 2,3T och jag kommer ha en bit under 400hk och runt 500nm skulle jag tro. Turbon är en 19T så det är väl vad man kan få ut av den ungefär.
    Eftersom jag har F-28 växellåda så får eventuellt 240mm kopplinge plats dock inget jag är säker på förrän jag provat med en. (någon som har en gammal uttjänt att låna ut)

    Jag är ute efter en koppling som ska klara av att pendla till jobbet med ibland. Den kommer gå i vanlig trafik till 98% så det är ju bra om den är smidig att koppla med.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  4. #4
    Undrar hur de olika spec kopplingarna är i körbarhet jämfört med varandra steg 1 till steg 3+
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Klister
    Undrar hur de olika spec kopplingarna är i körbarhet jämfört med varandra steg 1 till steg 3+
    Hej,

    Om du kikar på "specen" (no pun intended) på resp. kopplingssats så ser du att det är skillnad bl a på lamellen. Steg 3 och steg 3+ har sinterlamell, d v s är "lite luriga" i vardagstrafik.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    hmm. så uppfattade inte jag det.
    På maptun står det:
    Steg 3+ semi-metallisk karbonlamell
    Steg 3 3-delad karbon- eller keramisk lamell

    Är det lika med sinter då?
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Klister
    hmm. så uppfattade inte jag det.
    På maptun står det:
    Steg 3+ semi-metallisk karbonlamell
    Steg 3 3-delad karbon- eller keramisk lamell

    Är det lika med sinter då?
    Jag har bara kört "steg 3" (tror jag... ) och den var klart "sinter-aktig" i sin inkoppling. Kort kort dragläge som nyper direkt. Lite vanesak förvisso, jag tyckte den var helt OK att köra efter några mil. Men visst är det lite småstökigt i vardagskörning...

    För en icke våltrimmad bil som inte har problem med växlingar skulle jag nog föredra en mer tungtrampad tryckplatta och en organisk lamell, helt klart.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Har hört detsamma (som KK skrev) om steg tre från annat håll också nu.

    Hur är steg två då? nägon som kör med den?
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Funderar själv på en Steg 3+ koppling i min Ng900. Har åkt endel med RonnyO som har spec steg 3+ koppling i sin 9000 aero. Gick lite småryckigt i början men verkar inte vara sådär jättesvår att köra när man vant sig. Man kanske inte vill sitta 45 minuter i bilkö till o från jobbet varje dag med en sådan koppling då skall man nog hellre välja en mer standarbetonad sportkoppling.
    Tror SQR har en som skall vara bra. Förstärk viggen tryckplatta+förstärkt viggen lamell. Borde nog klara minst 500 nm?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 544
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Funderar själv på en Steg 3+ koppling i min Ng900. Har åkt endel med RonnyO som har spec steg 3+ koppling i sin 9000 aero. Gick lite småryckigt i början men verkar inte vara sådär jättesvår att köra när man vant sig. Man kanske inte vill sitta 45 minuter i bilkö till o från jobbet varje dag med en sådan koppling då skall man nog hellre välja en mer standarbetonad sportkoppling.
    Tror SQR har en som skall vara bra. Förstärk viggen tryckplatta+förstärkt viggen lamell. Borde nog klara minst 500 nm?
    SQR:s Koppling verkar bestå av en 747/767 tryckplatta och en calibra sinter lamell...

    Håller för 500-550nm!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    köp SS193 den kör jag med... ungefär som en viggenplatta att koppla och lika snäll som en originallamell att köra med....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    steg3+ är faktiskt väldigt snäll att köra med. Man kan säga att halva dragläget är precis som vanligt, sen hugger den. går att göra helt ryckfritt med om man är van.

    Dock har jag haft en del andra problem med kopplingen, men har fått en ny levererad så jag hoppas problemen försvinner.

    Har förövrigt haft en lång mail-konversation med svenska grosisten för sachs-kopplingar om både det ena och det andra, där det kommit fram mycket bra info. ska sammanfatta och lägga ut det någon dag när tid finnes.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Ok så det går att köra hyfsat normalt. MEN klarar grejerna det i längden? Man bränner inte svänghjulet blått mm?
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  14. #14
    får man fråga hur trögtrampad kopplingen är med deras tryckplatta ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    får man fråga hur trögtrampad kopplingen är med deras tryckplatta ?
    Såvitt jag har förstått blir iallafall kopplingen till 9000 mkt. mjukare med spec tryckplattan. Står även i beskrivningen av Spec kopplingarna på Maptuns hemsida att dom är mkt. lättrampade.

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    får man fråga hur trögtrampad kopplingen är med deras tryckplatta ?

    Sinnessjukt lättrampade, vilket är lite märkligt. Har som sagt varit i kontakt med sachs ang. bl.a. detta då SPECs tryckplatta är en sachs-platta som dom målat blå och slipat bort art.nr på. Men enligt art.nr som sitter på solfjädrarna är SPECs tryckplatta en helt vanlig orginal tryckplatta till en 9000 med 240mm. svänghjul, men det finns ett antal andra faktorer som oxo gör att pedalen blir lättare att trycka ner.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    582
    Klister>> du får INTE plats med 240mm på F28... jag har provat.

    kör själv med sqr-plattan 600Nm och mitt motor= inga problem och lätt trampad.
    rycker lite vid start, men jag har iofs stel 4puck i min.

    lycka till
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av sqr-micke
    Klister>> du får INTE plats med 240mm på F28... jag har provat.

    kör själv med sqr-plattan 600Nm och mitt motor= inga problem och lätt trampad.
    rycker lite vid start, men jag har iofs stel 4puck i min.

    lycka till
    Ok trist, men bra att du kom med svar på frågan, så slipper jag forska vidare i det.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  19. #19
    Vad menas med att svänghjulet måste planas? Hur ska det planas? Är det andra mått på spec, eller är det bara den fråscha ytan man ska komma åt?

    ...man måste ju ha kopplingsbiten klart för sig när man ska lämna vev o svänghjul på balansering. Innan dess kommer man ju liksom ingenvart på motorbygget
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    E oxå lite nyfiken å höra kommentarer från bilägare som kör med SPEC koppling,,

Liknande ämnen

  1. Upgrade clutch for 2.8 v6 Aero
    Av griffin dai i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 06:07
  2. Kopplingsljud s.k clutch chatter
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 21:48
  3. original saab 9000 aero clutch
    Av mr jones i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 20:56
  4. Star clutch från etapp.se
    Av Robban_GBG20 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •