Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kan AC systemet paja om det är tomt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192

    Kan AC systemet paja om det är tomt?

    Är ju rätt vanligt med fel på ACC (jag pratar om 9000 sådär 91-95), jag undrar om kompressorn eller någon annan del på något sätt tar skada om kylmediet läcker ut eller med avsikt töms ut?
    Är på G att skaffa ny bil och vill ha ACC och kan tänka mig att köpa en bil med trasig ACC till rätt pris, men bara om jag vet att systemet i sig inte tar skada av att vara tomt. Har dessutom en donatorbil med fungerande ACC ifall det skulle bli nödvändigt med nya delar.
    Kan någon vänlig själ reda ut vad som gäller om detta? Vilka delar kan ta skada, vad brukar pajja?
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569
    Jag kan inte svara till 100% men ett AC system som står öppet, alltså utan gas. Det tar stryk för det täpper igen torkfilter m.m

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    En anledning till att jag frågar är att det bla i den här tråden http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=82081
    nämns att kompressorn kan ta stryk om den inte kopplas ur om systemet är tomt. Jag har bara inte kunnat komma fram till vad som stämmer.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149

    Kompressor...

    Har inte kompressorn något kylmedium, och försöker köra på som vanligt kommer den självklart skära ihop till slut... Det finns ju inte någon olja som smörjer systemet. Koppla ur kompressorn om du misstänker läckage -eller om det är tomt. En ny kompressor är inte billig (+ fyllning osv).

    Min kompressor har precis gått sönder nämligen, pga av att den begagnade bil jag köpte stått stilla i långa perioder hos bilhandlaren (de ägde den i 10 månader). Kompressorn hade till slut skurit pga ett läckage.

    Kostnaden blev till slut 12000:-!! Ligger f.n. i tvist med bilhandlaren om de ska stå för kostnaden, eftersom den havererade redan 2 veckor efter köpet. Hade inget annat än trafiksäkerhetsgaranti, men konsumentköpslagen ger mig rätten... hoppas jag.

    /Jonas, Göteborg

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    Angåenda om kompressorn tar skada så är svaret, att om allt funkar som det ska så ska en tryckvakt slå ifrån komprssor om det inte är något kylmedia i systemet..men den kan ju va trasig så koppla för säkerhetsskull bort kabeln på kompesorn!En grej som brukar läcka är kondensorn pga den sitter utsatt till!
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Angåenda om kompressorn tar skada så är svaret, att om allt funkar som det ska så ska en tryckvakt slå ifrån komprssor om det inte är något kylmedia i systemet..men den kan ju va trasig så koppla för säkerhetsskull bort kabeln på kompesorn!En grej som brukar läcka är kondensorn pga den sitter utsatt till!
    Hur ska ska den kopplas bort, är det alltså kontakterna på termobrytaren på komressorn som ska kopplas väck eller byglas? (Det är väl de enda kablar som finns där?)
    Slutsatsen är alltså att om man ska köpa en bil med icke fungerande ACC som inte har kompressorn bortkopplad ska man vara beredd på många tusenlappar innnan det funkar igen, i värsta fall!?
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149

    Kompressorn...

    Ja, jag hade dragit ur kontakten till kompressorn. På min 9000 -97 satt den precis i framkant på motorrummet, ovanför kompressorn (gul kontakt tror jag det var). Hade aldrig riskerat att den "går varm" och havererar... Man lär sig av sina misstag.

    /Jonas, Göteborg

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    [/quote]
    Hur ska ska den kopplas bort, är det alltså kontakterna på termobrytaren på komressorn som ska kopplas väck eller byglas? (Det är väl de enda kablar som finns där?)
    Slutsatsen är alltså att om man ska köpa en bil med icke fungerande ACC som inte har kompressorn bortkopplad ska man vara beredd på många tusenlappar innnan det funkar igen, i värsta fall!?[/quote]

    Oftast ska ju den där säkerhetsfunktionen fungera men hur som helst så sitter det en kabel som går in vid kompresorn. Vid remskivan..lite dålig på att beskriva! Det är bara en kabel. På den..troligen precis vid kompressorn sitter det en skarv. Dra isär den bara sen kan den inte kopplas in i något läge. Eftersom magnetkopplingen inte kan dra till.
    Jag vet inte riktigt vad man ska dra för slutsater men jag skulle säga att det är enklast att köpa en bil med redan fungerande ac. Men det kan ju va något enkelt som en packning eller dylikt och då blir det självklart inte lika dyrt som med en ny kompressor eller kondensor. Sen tillkomer alltis fyllning!Och är då inte systemet konverterat till nya gasen blir det troligen ännu dyrare! Köpte själv en bil med paj ac! Det vissade sig att kondensorn var kass samt kompressor skuren! Och jag behövde även konvertera!Så jag la ner dom planerna om man säger så
    Men hoppas du hittar någe bra fynd
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Tack för alla bra svar! Tror jag har både koll på läget och en bra bil på G med renoverad ACC!

    För övrigt har jag ju en helt komplett 9000 med fullt fungerande ACC, är 95% säker på att den är konverterad oxå. Kupéfläkten är död med i övrigt fungerar systemet. I fall nån skulle behöva alltså. Kommer snart på ett pryltorg nära dig... Lär ju inte vilja behöva den själv, men om någon annan vill köra hem en donatorbil så finns den billigt....
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  10. #10
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    [Fick du rätt??


    QUOTE=jontebus;239465]Har inte kompressorn något kylmedium, och försöker köra på som vanligt kommer den självklart skära ihop till slut... Det finns ju inte någon olja som smörjer systemet. Koppla ur kompressorn om du misstänker läckage -eller om det är tomt. En ny kompressor är inte billig (+ fyllning osv).

    Min kompressor har precis gått sönder nämligen, pga av att den begagnade bil jag köpte stått stilla i långa perioder hos bilhandlaren (de ägde den i 10 månader). Kompressorn hade till slut skurit pga ett läckage.

    Kostnaden blev till slut 12000:-!! Ligger f.n. i tvist med bilhandlaren om de ska stå för kostnaden, eftersom den havererade redan 2 veckor efter köpet. Hade inget annat än trafiksäkerhetsgaranti, men konsumentköpslagen ger mig rätten... hoppas jag.

    /Jonas, Göteborg[/QUOTE]

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Martin:

    Redan på lyset eller bara allmänt uttråkad?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Haha dagens trådnekrofili...

    1 användare gillar detta inlägg


    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  13. #13
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Allmänt nyfiken på bilar, livet o hur det funkar

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Allmänt nyfiken på bilar, livet o hur det funkar
    Helt enig med dig! Men jontebus svar kan vi nog bortse från då han senast var inloggad 2013
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Kupefläkten som håller på att paja?
    Av PederHansson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 23:28
  2. Håller diskmaskinen på att paja? *videoklipp*
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 00:09
  3. 9-5 repad för 150'kr och den fortsätter att paja !
    Av kamelkungen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 20:13
  4. Lyckades paja låset på förardörren.
    Av Fredrik1765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •