Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: OK, upp till bevis,,,,,, min IQ felar med 3-4 kugg

  1. #1

    OK, upp till bevis,,,,,, min IQ felar med 3-4 kugg

    Har långt tillbaka skrivit om min fina saab , med tändproblem osv..

    Kammarna sitter ca 2 kugg kanske 3 eller 4 fel åt...
    Någon med mer erfarenhet kanske vill dela med sig hur jag bär mig åt
    att kolla svänghjulsmakeringen utan att lyfta ur hela motorn??
    Nån som varit med om liknande?, den är ju död som den ska vara när
    det är fel inställt så länge är jag inte orolig men blir det knepigt att få dit den rätt nu utan att behöva köpa en kran??

    Visst är det en styrbox i denna ocheboa, annars har den gått för länge sen, att 87 or ska vara så jäkla sofistikerade...
    Ha överséende men jag är ny när det gäller sånt...
    köpte traktor 1934 och dom gick ju bra utan kamaxlar... styrbox? vad är det

    /Tomas

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    78
    Vad är det för bil?
    Saab 99T16 -84

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    4181
    Med tanke på hans övriga inlägg så gissar jag på: Saab 9000t16 -87
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Du kan ju demontera innerskärmen och på remhjulet kan du nog se markeringen som finns där. Om inte annat känna vart den är.

    Det kan ju finnas en risk att ventilerna skadats om du har allt för mycket fel på kuggen.

    Säkrast kanske är att lossa överfallen till kamaxlarna så att ventilerna inte riskerar att ta skada.

    Kommer du inte åt att se/känna markeringen är det bara att ställa motorn så att 1:ans och 4:ans kolv är på topp (övre dödläge).

    Går att kolla med en lång pinne eller likn medans du vrider runt motorn.
    Givetvis med stiften demonterade!

    Lycka till!

  5. #5
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    1765
    På en 9000 -87 är det väl bara att kika på graderingen på svänghjulet? nollan är noll... typ
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    På en 9000 -87 är det väl bara att kika på graderingen på svänghjulet? nollan är noll... typ
    Problemet är väl att det är väldigt tight att se något där.

    Kom på mig själv att det sitter nog ingen markering på långmotorns remhjul. i alla fall inte 2,0an

  7. #7
    Ok tack för alla tips.. Ska montera till rätt läge imorgon

    Lägger ut länkar på eländet så ni får se vad som rör sig i buskarna bak på en giraff om inte en kritvit saab med graphicline dekaler..

    /TOmas

Liknande ämnen

  1. regestreings bevis aero 93
    Av oembe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 00:22
  2. En kugg fel?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 21:36
  3. Otrohetshämnd/bevis?
    Av Qvintus i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 21:03
  4. Sälja bil via ombud - reg.bevis
    Av icbm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 23:31
  5. Felmarginal kamaxeldrev( 1 kugg??)
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •