Vad är det för skillnad att koppla basarna i serie eller parallellt?
/Peter
Vad är det för skillnad att koppla basarna i serie eller parallellt?
/Peter
Saab 9-3 SS 2,2 tid -03
Seriekopplar du så fördubblar du motståndet genom kretsen.(R=R1+R2)
Paralellkopplar du så blir motståndet 1/R=1/R1+1/R2...
Antag att du har 4 ohm's motstånd i varje element och två styck.
Seriekopplar du blir motståndet 4+4=8 ohm.
Paralellkopplar du blir motståndet 1/R=1/4+1/4 = 2 ohm.
Antag då att slutsteget lägger en viss spänning på elementen. (I)
Enlig ohms lag (U=I*R) blir strömmen vid seriekoppling: I/8
Och vid paralell:I/2
Alltså större ström vid paralellkoppling=mer effekt=mer ljud!!
Problemet blir att många slutsteg inte klarar av så lågt motstånd som 2 ohm, det blir nästan som en kortslutning.
Men jag tror att det finns motstånd som man kan montera in i kretsen för att höja motståndet till t.ex 4 ohm som alla bilslutsteg klarar av. (detta är jag ej säker på)
Alltså, om du har ett steg som klarar låga motstånd kan du använda paralellkoppling, annars är det seriekoppling som gäller.
Någon rätta mig om jag har fel!!!
9000 2.3T -98 Steg 3
"The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"
parallellkoppling är det - till - och + till +, alltså bara koppla ihop dom
och serie från - till + eller?
/P
Saab 9-3 SS 2,2 tid -03
Du har så rätt.
- till - och + till + =parallellt.
Man lär så länge man lever.
Tänk dock på att när du lastar ned steget och bara kör en kanal på ett 2kanals steg så halveras motståndet igen....
För att du skall kunna paralellkoppla två 4Ohm:s basar och köra dessa paralellkopplat på steget måste det vara 1Ohms stabilt.
Fasen...man lär sig nåt nytt varje dag!!...tur att jag inte pysslar med billjud så mycket, så jag lyckats förstöra nåt...Ursprungligen postat av jonTe
//jon
9000 2.3T -98 Steg 3
"The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"
Hoppas väl att ingen är så dum å köper ett steg som inte går att brygga??
(Om det över huvud taget finns längre????)
Bryggningen, alltså L+och R- tillåter att stegets Fulla effekt fås ut genom 2 trådar istället för 4.... I detta fall går paralellkoppling fint, men man får dock ut precis lika stor effekt ur steget som om man lägger ett element på varje kanal
Om däremot ett 4 kanals steg används bör varje element bruka en egen kanal, antalet ohm stämmer, och inga överströmmar och "lukta brännt" scenarier behöver uppstå
Tack för mej!
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2