Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Saabs nya etanolbil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    120

    Saabs nya etanolbil

    Bra kritik för den nya "etanol-SAAB:en"

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 85,00.html

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Strålande! Ser själv den som "enda alternativet" när det gäller tjänstebil i Stockholm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Mycket trevlig bil de där.

    Även det nya motoralternativet till 9-3 SS är klockrent.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Även det nya motoralternativet till 9-3 SS är klockrent.
    Menar du nya dieseln eller någon annan?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Även det nya motoralternativet till 9-3 SS är klockrent.
    Menar du nya dieseln eller någon annan?

    Mvh

    KK
    Japp, 1,9 Dieseln, jäkligt trevlig motor, för att vara diesel. Jag skulle nog tanka bensin i den, så bra går den ju
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag skulle nog tanka bensin i den, så bra går den ju
    Det gjorde en av mina italiensk/tyska kolleger i sin Audi A6 2,5 TDi... Jag satt i bilen och väntade, med min dörr precis vid dieselpumpen. Han skulle in och kolla att hans "Fleet management"-bensinkort gällde på den mackkedjan. Jag satt och funderade på hur det kunde ta så lång tid...och så hör jag ett tydligt kluckande à la "nu börjar det bli fullt upp i påfyllningsröret"... Då har snillet fyllt 80-literstanken med 95 oktan.

    Resultat: ett par bärs på baren vägg i vägg för KK + kollega samt bärgningsbil...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag skulle nog tanka bensin i den, så bra går den ju
    Det gjorde en av mina italiensk/tyska kolleger i sin Audi A6 2,5 TDi... Jag satt i bilen och väntade, med min dörr precis vid dieselpumpen. Han skulle in och kolla att hans "Fleet management"-bensinkort gällde på den mackkedjan. Jag satt och funderade på hur det kunde ta så lång tid...och så hör jag ett tydligt kluckande à la "nu börjar det bli fullt upp i påfyllningsröret"... Då har snillet fyllt 80-literstanken med 95 oktan.

    Resultat: ett par bärs på baren vägg i vägg för KK + kollega samt bärgningsbil...

    Mvh

    KK
    Hehe har oxå vart med om en Audi som tankat bensin i sin diesel, dock så var han jagad av polisen och hade lite bråttom, dock så kom han inte så långt.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Borde väl gå att slänga i ett steg 3 trim i den nya etanolmaskinen så har man prestanda likvärdig en aero, fast med gratis trängsel- och parkerings-avgift
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Borde väl gå att slänga i ett steg 3 trim i den nya etanolmaskinen så har man prestanda likvärdig en aero, fast med gratis trängsel- och parkerings-avgift
    Hoppsan, här ligger hjärncellerna inte i ide...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Någon som vet exakt vad dom ändrat för att gå över till etanoldrift?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Någon som vet exakt vad dom ändrat för att gå över till etanoldrift?
    Gissningsvis: tank/-armatur, spridare, div. smågrejer i bränslesystemet samt mjukvara.

    Inte svar på din fråga dock, mest en gissning från min sida...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Borde väl gå att slänga i ett steg 3 trim i den nya etanolmaskinen så har man prestanda likvärdig en aero, fast med gratis trängsel- och parkerings-avgift
    Hoppsan, här ligger hjärncellerna inte i ide...

    Mvh

    KK
    Fan, när man bor i sthlm måste man ju se över sina utgifter. 6.000 om året i boendeparkering och ytterliggare 7-10.000 i trängselavgifter så har man ju tjänat in trimmet på 1.5 år samt att bilen är "lite" billigare i inköp samt försäkring. Så har man ju dessutom pengar över till lite plast om man inte tycker om original-looken.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Fan, när man bor i sthlm måste man ju se över sina utgifter. 6.000 om året i boendeparkering och ytterliggare 7-10.000 i trängselavgifter så har man ju tjänat in trimmet på 1.5 år samt att bilen är "lite" billigare i inköp samt försäkring. Så har man ju dessutom pengar över till lite plast om man inte tycker om original-looken.
    Lägg därtill 20% i reducerat förmånsvärde...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Hej.


    Rullar/rullat 5 st testbilar här i södertälje, senaste tiden. Går fint.


    Personligen tycker jag dom skulle haft det i aeron också, det hade nog varit mycket bättre drag plåster.

    Snabb + miljövänlig.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Personligen tycker jag dom skulle haft det i aeron också, det hade nog varit mycket bättre drag plåster.
    Vore jag marknadsförare på Saab så är det exakt vad jag hade lanserat som steg 2. Precis lagom när Vlovvo släpper sin seg-etanolare så...badabing...kommer 9-5 Bi-Aero... 280 hk/400 Nm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Personligen tycker jag dom skulle haft det i aeron också, det hade nog varit mycket bättre drag plåster.
    Vore jag marknadsförare på Saab så är det exakt vad jag hade lanserat som steg 2. Precis lagom när Vlovvo släpper sin seg-etanolare så...badabing...kommer 9-5 Bi-Aero... 280 hk/400 Nm.

    Mvh

    KK
    Var är anmälningslistan? Vill har en sån
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Var är anmälningslistan? Vill har en sån
    Fråga inte mig. Fråga den som avskaffade tjänsten som "Produktchef 9-5" som jag sökte för ett par år sedan...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Var är anmälningslistan? Vill har en sån
    Fråga inte mig. Fråga den som avskaffade tjänsten som "Produktchef 9-5" som jag sökte för ett par år sedan...

    Mvh

    KK
    Rackarns, det hade varit tider om du hade fått den. Då hade det ju funnits riktigt roliga saker kan man ju gissa.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    309

    Saabs nya etanolbil

    Hmm...

    Detta känns ju lite som min fråga som jag startade för någon månad sedan:

    <http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=60379&highlight=>

    men som tyvärr "ballade ur" p.g.a. att en del inte förstod fördelarna med etanol. Det jag undrade var:

    "Innebär detta att om man skulle konvertera en 9-5 Aero så skulle den motorn ge 300 Hk och 420/444 Nm ?!? Skulle ju onekligen vara ganska smakligt. Undrar vad man i så fall behöver byta ?"

    Det verkar som det finns en otrolig okunskap om detta, inte minst på detta forum. DrBoost var inne och mumlade något men jag fick ingen klarhet.

    Är det någon som vet vart man kan vända sig med ovanstående frågor och övriga frågor, bl.a. från "Urban 1041", och som verkligen kan något ?

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Stefan B--> Ring och hör med t.ex Nordic om dom provat det. vad vet jag.


    Men problemet är ju blandannat att det går åt mer soppa, alltså måste hela bränslesystemet uppgraderas.
    Och så styrdonet, du kan inte bara fläska på med E85 och tro att det funkar, utan det måste mappas där efter.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

Liknande ämnen

  1. Saabs reklam (vad var det jag sa?)
    Av Stoffe #2959 i forum Allmänt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 18:07
  2. Är det någon skillnad i BENSINförbrukning på en etanolbil...
    Av Ulrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:38
  3. saabs navigation..
    Av fejjn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 01:33
  4. Skulle en etanolbil gå igenom besikningen utan Kat ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •