Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dåliga strålkastare

  1. #1
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Dåliga strålkastare

    Var på SBP för det årliga besöket för ett par veckor sedan, där dömde besiktningsnissen ut mitt halvljus. Han mumlade något om "diffus ljusbild" som han senare ändrade till "för svagt halvljus". När jag frågade vad som var fel pekade han på mina reflektorer och påstod att de var "bruna", alltså slut. (jag såg inget konstigt)

    Döm om min förvåning när jag lossade på glaset för att inspektera reflektorn utan att se något fel. Visst, de är inte nya men de var (enligt mig) i ett nästan oklanderligt skick.

    Till saken hör att jag tvättat bilen precis innan och en del kondens fanns innanför glaset (vilket jag påpekade). Han påstod att detta inte hade med saken att göra. Slutligen avslutade han med "strålkastarna köper du nya, inte begagnade!"

    Hur kan man se om reflektorn är dålig? Hur skall en "godkänd" se ut?

    Tanken är att jag skall göra så rent som möjligt och tillfälligt sätta i starkare lampor (inga moralkakor tack!) för att få igenom bilen.

    Bilen: 9000CC -91

    /David

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Det brukar synas på reflektorn om det blanka har försvunnit vanligtvis och till en början ovanför lampan, brukar bli brungult i stället för blankt. I bland kan den mest vara smutsig men göra rent den är svårt då det är lätt att tvätta bort "kromen" .

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    71
    fingra absolut inte på reflektorn....chomet brukar sitta löst som bara den...är det fläckvist dåligt så går det ibland att fixa till genom att klistra över med självhäftande chromeplast...är hela reflektorn dålig så kan det funka med chromespray....

    dom här förslagen är ju inte direkt seriösa men vill man absolut få igenom bilen på besiktningen så biligt som möjligt så.....
    9000CDT-88B

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Om du inte ser några skader på den så .. gör rent glaset noga och torka ur den fukt som finns det .. dom som nämnts ovan .. pilla inte på reflektorn för mycket .. lät den gärna mha ngn fläkt torka ut .. sedan är det väll bara att köra in på ombes .. finns ju inget krav på att köpa NY just .. kan ju köpt ngn beg eller haft liggande hemma.

    Du kan ju testa genom att köra fram mot en vägg och ha lyset tänt .. skall liksom blir en lite trekant med spättsen åt vänster .. ser den likadan ut på bägge så är det nog OK ..

    Jag fick vid förra bes 2a på min vindruta för att den va för sleten .. va några saker till som kasst bromsok bla .. men fixa alla småfel och bes om den utan att byta rutan .. rick igenom med blankt papper .. saken är ju att även om det inte skall vara så, så är det ju väldigt mycket personlig bedömning på varje SBP anställd. Inte så mycket att göra åt ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  5. #5
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av Kiekhafer
    fingra absolut inte på reflektorn....chomet brukar sitta löst som bara den...
    Jo, det har man fått lära sig den hårda vägen

    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Det brukar synas på reflektorn om det blanka har försvunnit vanligtvis och till en början ovanför lampan, brukar bli brungult i stället för blankt.
    Precis vad jag trodde, inget brungult på mina, bara små prickar på några enstaka delar av chromet...

    Vilka lampor är att rekommendera? Jag använder nu nya Osram 55/60W. Philips Premium 55/60 eller starkare?

    /David

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Starkare lampor kan förstöra reflektorn även om det lyser bättre, kanske en tillfällig lösning? Kan ju också vara glasen som är väldigt slitna, kan också göra en suddig ljusbild.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Om du läser i länken nedan är valet av lampa ganska lätt.

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 59,00.html
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Om du läser i länken nedan är valet av lampa ganska lätt.

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 59,00.html
    Enligt testet skulle alltså Osram Super ge riktigt bra halvljus, var kan man köpa dessa?

    /David

Liknande ämnen

  1. Dåliga turbo på 9-5
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 17:23
  2. Dåliga Stötdämpare?
    Av Pean i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 19:35
  3. Dåliga bälten på 9-5?
    Av Garfield i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 21:02
  4. Dåliga vibrationer
    Av Projektledaren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 17:26
  5. Dåliga strålkastare
    Av crille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •