Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Trög fönsterhiss förardörr OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Trög fönsterhiss förardörr OG9-5

    Vid köp av bilen som är ca: 4 veckor märkte jag att förarsidans elhiss fungerade sämre än passagerarsidan.
    På passargerarsidan går elhissen ned och upp fullkommligt symetriskt i framkant och i bakkant mot B-stolpen.

    På förarsidan gick fönstret snett dvs att framkanten gick upp senare än bakkant den som vetter mot B-stolpen.

    Rutan hamnade på utsidan av den yttregummilist som finns som resulterade i att gummilisten blev böjd.
    Jag försökte att dra i rutan lite så att rutan följde skåran helt.

    Nu har något hänt och det går inte att hissa ned rutan mer än 15-20 cm.

    Den fastnar i bakkant, alltså mot B-stolpen.¨

    Bilden visar var gummilisten finns och det gråa är alltså rutan som visar lite i överdrift hur rutan åker upp för att sedan hamna rätt.

    Är det någon som varit med om samma problem?

    http://hem.bredband.net/poker2/saab/ruta.jpg

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Tror jag råkat ut för samma sak. Kanske är lite sent att svara men jag chansar...


    Min ruta hamnade utanför gummilisten och när jag hissade upp den gick den "utanpå" själva dörren. När jag försökte hissa ner den så fastnade den i framkant och kärvade.

    Jag skruvade isär dörren och upptäckte att gummilisten med spår som rutan glider i (inuti dörren) hade halkat ur sin skena. Halleluja! Tryckte tillbaks den, fick det att funka och var nöjd!

    En vecka senare hände samma sak igen. Gjorde samma manöver men var inte fullt så nöjd efter som det hade hänt igen.

    Typ två dar senare samma sak igen. Blev sur men var lite mer noggrann och kom fram till att det var tre fel på dörren:

    Ett: Gummilisten i dörren ska sitta fast i skenan. Jag tog dubbelhäftande tejp. Det är nog inte riktigt korrekt men jag har en gammal bil.

    Två: Fönsterhissen sitter fast med popnitar. På min bil fattades det en, vilket gjorde att hela dörren buktade sig inåt när man stängde fönstret.

    Tre: Man kan justera stoppet på fönsterhissen. Mitt fönster gick för högt upp och fick i kombination med den saknade popniten hela dörren att bukta. Detta gjorde även att det blev massa vinbrus och oljud från fönstret.

    Nu har det funkat och blivit betydligt tystare på köpet. Vet inte om det är riktigt hundra att hålla på att tejpa i dörrarna, men som sagt, jag har en gammal bil.

    Slutläget på fönsterhissen tror jag det finns någon servicebullentin på.

    //x
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    aha, tackar för tipsen.
    Skall kolla det så snart jag hinner.

    Klart är att det är "något" som tar emot.
    Vill ju inte fortsätta trycka på elhissknappen, vore ju synd att knäcka någonting.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900
    Hej!

    jag har samma symtom
    skramlade när jag stängde höger dörren.
    Jag tog av dörrsidan och upptäckte att en nit saknades.
    Både vänter och höger elhiss går "för " långt upp så att dörrens insida bågnar därför har väl niten lossnat.
    hur ljusterar man höjdstoppet
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    Hej Hej..

    Tror samma symtom har hänt mig, idag..

    Verkar som när jag sänker fönstret så "sjunker" glaset i framkant så att det trillar ur listen i bakkant... :/

    Det resulterar juh som skrivet att när man sedan försöker hissa upp det igen så klämmer det juh listen.. :/

    NU har jag juh dock kunna stänga det så det är juh inge trassel på så vis...

    Är dert svårt att montera isär dörrarna på 9-5'orna då jag aldrig gjort det förr.?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    jag tycker det är enkelt tar inte många minuter...
    jag provade mig fram första gången försiktigt! plast är plast..

    -dra försiktigt loss plast listen runt rutan.
    -peta ut de två pluggarna i dörr stängningshandtaget där inne sitter torx skruv.
    -ta bort pluggen bakom dörröppningshandtaget där sitter en skruv
    mejsel finns i bagaget
    -dra försiktigt loss dörrsidan i nederkant och runt uppåt
    -koppla loss sladdarna till lampan undertill
    -lossa dörröppnings handtaget sitter ihakat i en ögla
    -dra dörrsidan försiktigt uppåt sitter fastklämd i ovankant vid rutan går lättare om rutan är ner hissad
    lossa sladdar till elhissknapp,högtalare

    så tror jag fick med allt?
    någon som vill tillägga något?
    montera i omvänd ordning...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    Tack för svaret marasp... får kolla upp det när tillfälle ges..

    Äre bara att montera dit nån ny popnit eller liknande om det nu är det som felas.?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    jag gängade hålet och satte i en skruv... snabbt enkelt
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    bra lösning, ska ha det i åtanke..

    /M
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 10:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    En grej kan vara att kontrollera om elfönstermotorn sitter fast.
    PÅ min var alla utom en popnit borta.

    Så, har ni loss dörrsidan, slösa 10 min på att poppa dit nya.
    Då har ni minimerat risken med 99 % att fönstret skall dippa åt sidan.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    36

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    Har åkt på samma problem med min bil. Trodde bara det var den bakre glidrullen som spruckit och kökpe en ny. Montera dit och körde upp rutan, pang så var den glidrullen trasig. Troligen så saknas det nitar till motorn och tänkte inhandla dessa. Till min fråga, vet någon vad det ska vara för storlek på niten?

    Det löste sig!

    Gick ut till bilen för att dubbelkolla popnitarna, de var ju självklart hela. Ändå buktar plåten när man kör upp rutan, men det är väl inte bättre konstruktion än så?

    Det är väldigt dunkel belysning i mitt p-garage. Med ficklampan med den här gången såg man en hel del, bl.a. styrlisten i dörren låg längst ner i botten av dörren. Monterade dit listen och skulle testa med min spruckna glidrulle och fann en hel rulle. Hmm, måste varit trött igår som lyckades montera dit den gamla rullen. Glad som man blev tryckte jag dit den nya rullen, och tro fan så hoppar fan skapet ur lik för bannat. Jämförde med den främre rullen och tyckte mig se att den satt längre in på kulan. Tänkte jag tar i, och jag lovar, jag fick ta i en hel del och två klick senare sitter den nu fast och allt fungerar som det ska.

    /Knutte
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 10:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 2,3t SC -05 automat.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    Tjo!

    Jag har också lite problem med mina fönsterhissar. Både förar- och passagerarsidan. De går väldigt långsamt ned och upp men passar bra in i listen. Går det att justera så att de inte glider så segt ned och upp? Misstänker att det borde finnas någon justering bakom dörrsidorna, men jag är osäker.

    /MVH Nikke
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    36

    Re: Fönsterhiss förardörr 9-5, -00

    Mina är inte heller så snabba, men vad det beror på vet jag inte.

    Mvh Knutt
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 10:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 2,3t SC -05 automat.

Liknande ämnen

  1. Fönsterhiss 9-3 SS
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 14:32
  2. Trög förardörr OG9-5
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •