Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skumt "ERR" fel pga bogsering?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Skumt "ERR" fel pga bogsering?

    Det här är väl inte det värsta problemet man kan drabbas av som 9000 ägare men ändå lite irriterande. Texten "ERR" syns nån sekund när jag slår på tändningen. Försvinner sedan och de tre funktionerna snitt/volt/hur långt bensinen räcker kommer upp.

    Det började efter att jag bytt bensinpump ( skrivit inlägg om det) men jag tror inte alls det har med det att göra. Bilen går perfekt och färddata verkar vara korrekta. När jag skulle stänga luckan över bogseröglan ser jag att något sticker ut i den nästan osynliga glipan mellan spoiler och stötfångare. Snett ovanför öglan.Tydligen har linan under bogseringen tvingat ut den. Märkligt då vi inte gjorde några extrema manövrar.

    Hursomhelst: det är en silverfärgad aluliknande plastlist på ca 8-10 cm. Påminner om dekorationslisten till stötfångaren på gamla 900 modellen. Den är knäckt i ena änden ( kanske i båda ändarna förresten) och verkar ha varit fastlimmad på insidan. I ena änden finns ett hål och där dinglar en "sak". Rund men öppen i botten med två hakar. Skall tydligen klämmas ihop på något vis. Efter att ha kollat forumet kommer "ERR" oftast när yttertempgivaren gått på lunch. Men de flesta verkar tro att den sitter på samma sida som batteriet. Alltså motsatt sida mot min. Grejen är att jag aldrig haft någon yttertempmätare. Har standardfärddatorn med klockan. Hur jag än bläddrat har temp aldrig kommit upp.

    Kan jag ändå ha kommit åt någon installerad givare som plötsligt ger sig till känna efter 13 år? Några förslag på att få bort "ERR"? Har ac som sitter på samma sida. Kan det ha med den att göra?



    Har brutit strömmen 20 min. Nollat datorn

    Saab 9000 2.3 CS 1992 .
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Har du acc har du väl en yttertempgivare eller har du vanlig ac?
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Helt vanlig ac. Som inte fungerar för tillfället (trasig kondensor)
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Har ett liknade problem. Uppkom efter att jag skarvade kabeln till tempmätaren.

    /David

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Det verkar ju som även jag har på något vis skadat tempgivaren/kabeln. Förmodligen monterades dessa saker redan från fabrik för att man snabbt skulle kunna uppgradera till stora färddatorn. Men funktionen har ju aldrig funnits kopplad i min bil?!Kan det ha betydelse att bilen framlevde sina 10 första år i Tyskland? Andra specar för den marknaden?

    Lite irriterande på en annars väl fungerande bil.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Yttertemp givaren används väl av motorstyrningen också även av ACCn om man har sådan.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Ha ha. Det som kom ut var en del av en dekorationslist till 9000:ans stötfångare. Den runda ringen håller ihop listen på baksidan. Enligt Svenska Bil har man bytt list eller ev stötångare någon gång och glömt att städa...

    Så det korta "Err"meddelandet verkar trots allt att ha med bränslepumpsbytet att göra. Om det varit utetempmätaren så sitter ju den på förarsidan. Ingen har varit där och rivit. Där finns ingen bogserögla

    Så; några andra förslag? Eller tips om hur man får bort det? Sv.Bil pratade om minst 800 kr för att ansluta en dator och ta bort "ERR"
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Kan finnas saabverkstäder som gillar bullar också, såna är bra när man ska kolla koder
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. 95 vs 98okt "skumt"
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 12:55
  2. Ett skumt "plopp" ljud från turbo-NX ventil
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •