Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: speedpart vs chipsmats

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    445

    speedpart vs chipsmats

    Tja.

    Kan ngn som har trim från ngn av dessa två säga vilket man skall välja som 1:a trim? Äger en Talladega -89 & skall under vintern byta lite i motorn innan trimdags. Dvs toppackning, kampaket, ev bättre org.turbo.

    Båda två ligger ungefär på samma pris, men på speedpart får man ju öppet filter (har iofs redan), 3" och chipsen.
    Ok, det kostar ju en del att åka från Skåne till uddevalla, men ändå. Vet att några (med all rätt) kanske säger att det är upp till mig, en smaksak, men vill ändå höra lite x-pertråd. Har relativt bra kontakt med Mats och tycker att
    han verkar vara mycket respektabel och en duktig kille.

    Så skriv vad Ni tycker att en gröngöling på detta viktiga område skall/bör göra. PS. Skall BARA ha detta steg som dessa gör för drygt 2.000:- och skall enligt båda bli runt 240-250Hk med orginalgrejorna (beroende på skicket på övriga grejor i motorn). Har köpt kammar från en 85;a el 87:a tror jag det var, och dom skall också i.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    malmö
    Inlägg
    107
    vad jag vet så ger mats chip mer turbo kick vilket är roligare. jag köpte steg 1 från mats och bilen gick bra

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    994
    Fick i mitt Mats chip i min og 900 88 med LH 2.4, har inte haft nått bekymmer på hela sommarn å bilen går som aldrig förr, nu måste ja byta den 7 månader gammla kopplingen till en starkare, det bara slirar

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    5737
    Jag köpte chip från Speedparts till min bil visserligen en 2.3T, chippen gjorde att Check Engine blinkade när jag vred om tändningen.Felkoden var "2 flashes - ROM check (check sum check) ". Jag kontaktade SP som skickade nya chipp. Denna gången lyste inte CE men vilket laddtryck! Efter start laddade den ungefär 1,4bar men efter ett par fullgas så vägrade den ladda över 0,7bar. Vred man av tändningen lite snabbt så var laddtrycket åter uppe på 1,4bar för att sedan vägra ladda över 0,7. Bilen gick alltså märkbart sämre än orginal. Chippen returnerades och jag fick det tredje paret. Chippen monterades och jag satte mej i bilen för att provköra. Bilen går inte ens igång, inte en tillstymmelse till att tända. Orginalchippen åker i, igen. Bilen går perfekt. De första chippen jag fick som gav felkod är det fler än jag som fått har jag märkt. De säljs fortfarande hos SP, om de inte bytt nu på sistone.

    Min bil är nu orginal, tycker den går bäst då...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Du kan ju även kolla med SQR, vet att de har chip till LH också.

    www.sqr.nu
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Jag har en likadan bil som Garfield (9000cc T-2,3 '91) och jag fick ett par chip från BSR som jag satte i. Skulle vara steg 1, ca 250hk. Enl rykte/utsago etc så ska det vara BSR's chip som Speedparts säljer.

    Fick först lite instabilt laddtryck...ville gunga mellan 1,0 till 1,7 bar
    Efter ett samtal med Micke på BSR så framkom det att jag skulle spänna upp wastegaten till 0,45 bar i grundladdtryck.
    Vid kontroll medelst "vänsterbroms vid fullt gaspådrag" så såg jag att jag bara hade 0,3 bar vilket förklarar instabiliteten. Efter att ha brickat upp tryckdosan ca 5mm så hade jag 0,45 bar och sen gick bilen som en dröm!

    Kan ju tillägga att bilen inte var ny, så "normala" serviceåtgärder samt en del reservdelar var ju att räkna med, t.ex tvätt av magnetventil, ny DI-kassett, nya stift, ny knacksensor samt byte av diverse slangar och kontakter....men detta är ju knappast något man kan belasta BSR för
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    173
    Hej

    Jag har "Matschip" och det funkar kalas efter att ha satt på 3" downpipe, sportfilter och en extra fjäder på wastegatearmen (ca 0,5bar GLT).
    Hänger på det mesta. Är bara orolig om lådan håller, har redan kört sönder en (automat).

    SF
    Saab 9-3 Aero -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    445

    speedpart vs chipsmats

    Citat Ursprungligen postat av SF
    Hej

    Jag har "Matschip" och det funkar kalas efter att ha satt på 3" downpipe, sportfilter och en extra fjäder på wastegatearmen (ca 0,5bar GLT).
    Hänger på det mesta. Är bara orolig om lådan håller, har redan kört sönder en (automat).

    SF
    Tja. Är det verkligen TVUNGET att ha 3"? Blir det mer/mindre effektökning på 3" hela vägen? Om man inte MÅSTE ha det, sparar man ju några kronor. Jag menar bara att om dom säger omkring 240-250Hk MED dessa saker, kan man ju knappast gå ner allt för många hästar/Nm om man INTE monterar 3", eller? Eller det är ljudet man vill ha/åt?

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  9. #9
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    1765

    Re: speedpart vs chipsmats

    Citat Ursprungligen postat av putte65
    Citat Ursprungligen postat av SF
    Hej

    Jag har "Matschip" och det funkar kalas efter att ha satt på 3" downpipe, sportfilter och en extra fjäder på wastegatearmen (ca 0,5bar GLT).
    Hänger på det mesta. Är bara orolig om lådan håller, har redan kört sönder en (automat).

    SF
    Tja. Är det verkligen TVUNGET att ha 3"? Blir det mer/mindre effektökning på 3" hela vägen? Om man inte MÅSTE ha det, sparar man ju några kronor. Jag menar bara att om dom säger omkring 240-250Hk MED dessa saker, kan man ju knappast gå ner allt för många hästar/Nm om man INTE monterar 3", eller? Eller det är ljudet man vill ha/åt?

    mvh putte65
    3" vill man framförallt ha den första biten där avgaserna är som varmast. Det är då dom tar störst plats, ungefär som om du kokar vatten i en sluten behållare.

    3" framrör o en sport/racekisse, sen kan du ha resten original om du vill, räcker iaf gott till 250hk.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    445

    Re: speedpart vs chipsmats

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av putte65
    Citat Ursprungligen postat av SF
    Hej

    Jag har "Matschip" och det funkar kalas efter att ha satt på 3" downpipe, sportfilter och en extra fjäder på wastegatearmen (ca 0,5bar GLT).
    Hänger på det mesta. Är bara orolig om lådan håller, har redan kört sönder en (automat).

    SF
    Tja. Är det verkligen TVUNGET att ha 3"? Blir det mer/mindre effektökning på 3" hela vägen? Om man inte MÅSTE ha det, sparar man ju några kronor. Jag menar bara att om dom säger omkring 240-250Hk MED dessa saker, kan man ju knappast gå ner allt för många hästar/Nm om man INTE monterar 3", eller? Eller det är ljudet man vill ha/åt?

    mvh putte65
    3" vill man framförallt ha den första biten där avgaserna är som varmast. Det är då dom tar störst plats, ungefär som om du kokar vatten i en sluten behållare.

    3" framrör o en sport/racekisse, sen kan du ha resten original om du vill, räcker iaf gott till 250hk.
    Tja. Låter fint det. Tack för alla BRA svar från Er allihopa. Ganska lätt att förstå varför man gillar detta forum så mkt. Fortsatt trevlig helg på Er allihop.
    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

Liknande ämnen

  1. Speedpart front / Nordic UHR?
    Av Gerling i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 00:08
  2. speedpart apc eller egen
    Av drzero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 20:18
  3. speedpart
    Av svarvare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 14:14
  4. Steg x Speedpart vs Nordic?
    Av Loffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2005-06-18, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •