Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Byta bensinpump OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    Byta bensinpump OG9-5

    Tjenare!

    Ska byta min bränslepump i helgen. Undar om man behöver några spec. verktyg?

    Nått man ska tänka på?

    //Andreas
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Det svåra är att få bort den stora plastringen som håller armaturen/pumpen på plats.
    En mejsel , hammare och en portion tålamod så knackar man runt den, bli inte för ivrig för då slår du sönder ringen.

    Övriga tips:
    -Dammsug "under locket" innan du börjar deomtera så slipper du få ner skiten i tanken.

    -ÖS in bränsleslangarna (tryck/retur) med 5-56 och vrid nipplarna fram o tillbaka innan du lossar de genom att dra rakt upp. Minskar risken för att de går av vilket är rätt vanligt...

    -Handla en bit bränsleslang (8mm) och 2 slangklämmor, du får ersätta en av originalets påvärmda plastslangar med gummislang.

    -Håll koll på vilken som är tryck och retur, en felkoppling sker så lätt och då funkar det dåligt.....

    Lycka till

  3. #3

    Svårt byta bensinpump?

    Hej,

    misstänker att min bensinpump på min 9-5 -01 har gett upp... Bilen har gått 20k mil, och har de senaste veckorna hört ett relativt högt vinande ljud från soppapumpen...

    Idag på väg hem stannade bilen och det kändes som att den inte fick bensin... Försökte starta igen och bilen gick igång och dog direkt...

    Kan inte höra bensinpumpen när jag vrider på tändningen som man brukar göra....

    Är det relativt enkelt att få få fram den så man dels kan mäta med multimeter om det kommer spänning till den, och dels kanske kan försöka mata den direkt med 12V?

    Om man behöver byta, räkcer det att byta själva pumpen (som kostar 990 kr på Speedparts så vitt jag kan se) eller ska man byta hela armaturen (som så vitt jag kan se kostar 1590 kr)?
    9-5 2001

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    18

    Re: Svårt byta bensinpump?

    hej! va gammal är bilen ?om ja inte minns fel innan 00-01 osäker på årtal så kan du göra detta själv Genom att lyfta upp Sitsen i Högra delen utav baksätet. där kommer du se en Rund plåtlock den tar du upp sen ser du pumpen. Men var väldigt försiktig med bränslerören/anslutningarna som går in i pumpen dessa går utav Väldigt lätt!. annars är det lätt som en plätt..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 93-99

  5. #5
    Det är en -01:a... Under vänstra delen av baksätet sitter metal-locket...

    skruvar man på det eller hur får man upp det?
    9-5 2001

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    18
    okejjs då är jag rätt säker på att du får ta ner hela tanken men för att vara säker kolla Du tar en skruvmejsel och bänder vid ena kanten. Bara gummit som sitter runt som håller fast den så de är bara bända

    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 93-99

  7. #7
    Eller mitt under baksätet ska man kanske rättare sagt säga... det är ju under den vänstra delen (den breda delen som mittensätet sitter i)...

    Där sitter ett plåtlock med gummiring runt i mitten av bilen (i sidled)...
    9-5 2001

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    18
    yes den ja rund .. ta och bändupp den tror till och med att du orkar ta loss den med dina händer

    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 93-99

  9. #9
    Tack för svaren...

    Kom just på att jag hade en gammal Haynesbok liggandes... Verkar ju tämligen enkelt ja... Enligt boken skall plåtlocket bändas upp...

    Vilka stift är det jord/matningspänning på? Eller framgår det lätt när man väl har öppnat upp där?
    9-5 2001

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    18
    Bra fråga vilket stift det är minns inte det. men prova att vrida på tändningen och knacka på pumpen hostar den igång så är de pumpen, men ta minus mot kaross sen kan du kolla mot stifften ...

    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 93-99

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Har oxå det där vinande ljudet och det låter rätt högt kanske dags för min pump med, dock har min bara gått 14500mil sen kör ja nu på E85 och det lär väl inte vara bättre för pumpen direkt.

    Får ta och lägg in det i min bil budget.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    klistrar in lite från WIS angående E85 ...

    "Etanol är blandbart med vatten och aggressivt mot vissa metaller bl.a. koppar och mässing. Val av plast och gummi måste anpassas. Etanol diffunderar lättare genom vissa plastsorter än bensin. Bilen har därför utrustats med bensintank som normalt används på US-marknaden där normalbensinen kan ha en något större etanolinblandning än normalbensinen har på svensk marknad (mer än 5 %). US-tanken har ORVR (On board Refuelling Vapor Recovery system). Vid tankning erhålls en ejektorverkan i påfyllningsröret och en mindre mängd luft sugs med bränslet ner i tanken och vädras sedan renad ut genom kolkanistern. Påfyllningsröret är bara ca 25 mm i diameter för att få rätt funktion och detta kan i enstaka fall leda till för tidig avstängning av pistolmunstycket vid tankning. Alla delar av mässing har bytts ut mot rostfritt stål. Packningar är gjorda av Viton. Elektriska ledningar i tanken har fått teflonisolering för att tåla bränslet och tätningar i pumpmodulens el-anslutning har förbättrats. De delar i tanken som utsätts för strömmande bränsle har jordats för att förhindra gnistbildning på grund av statisk elektricitet. Bränslepumpen har fått rostfritt hus och kommutator av kol. Bränsletrycksregulatorns membran är av nytt etanoltåligt material. Urluftningsslangen till insugningsröret är också av annat material. MIU har ändrats så att tankgivaren pulsas. Kontinuerlig mätning skulle medföra att tankgivaren fick avsevärt förkortad livslängd på grund av korrosion. "
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av rand_althor
    Vilka stift är det jord/matningspänning på? Eller framgår det lätt när man väl har öppnat upp där?
    Ja, kommer inte ihåg färgerna men mät mellan de grova kablarna och du skall ha +12V när du vrider på tändningen/kör på startmotorn.

    OM det nu skulle vara pumpen är det inte speciellt svårt att byta.
    Men det finns några hinder som man måste över.
    • Anslutningarna.....är i plast och går som enligt tidigare beskrivning lätt av.

    • Plastringen som håller armatur kan vara knixig att få bort.
    Man kan göra ett eget verktyg eller knacka runt ringen med mejsel och hammare. Tar tid.....men det funkar.'

    • Trixa upp armaturen....man får vrida vända.....

    • Få isär armaturen och få ur pumpen.
    Håll dig på ett rent ställe....ta det lugnt så går det bra. Plastslangarna måste klippas av och nya måste monteras (gummisklang o klämma) så inhandla dessa innan.

    • Armaturen skall tillbaka....skall sitta på ett visst sätt, kolla markeringarna i plasten.

    • Vilken anslutning satt vart.......dokumentera detta innan du plockar isär.
    Felkopplat= bilen startar inte. (been there, got the t-shirt)

    mvh Jonas

  14. #14
    Försökte mig på det hela lite idag.... Låsringen var ju allt annat än enkel att få lös..... I Haynes-boken tyckte de att man kunde använda en "kraftig rörtång", fattar inte riktigt hur de hade tänkt sig att det skulle gå till....

    Försökte även knacka runt ringen, men det satt rejält hårt - milt uttryckt.

    Nån som vet var man kan få tag på ett liknanande verktyg för en billig penning, eller någon här på forumet som håller hus i Gbg/Uddevalla som har ett att låna ut?
    9-5 2001

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av rand_althor

    Försökte även knacka runt ringen, men det satt rejält hårt - milt uttryckt.
    Ja det är lite trix.....det gäller att knacka rätt.
    "En kvart i taget" är melodin alltså att man börjar kl 12....knackar 2 ggr....flyttar sig till kl 9....knackar 2ggr.....flyttar sig till kl 6 knackar....osv osv.
    Gjort det på minst 5 bilar och det har funkat varje gång


    mvh Jonas

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Bytte på min, det är en 9-5 årm-02. Den hade bara gått 9300mil då pumpen gav upp.
    Jag gjorde ett eget verktyg och själva bytet är enkelt, bara man är försiktig när man plockar ut amaturen ur tanken

    1. Lyfta 50..

    2. Vrida 80grader medurs och sedan försiktigt plocka upp "han"

    Jag bor i Uddevalla btw

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Jag brukar knacka med en större skruvmejsel på låsringen kl.12 sen kl.6 sen kl.12 igen och kl.6 igen osv tills det slutligen lossnar, har funkat de gånger jag gjort operationen iaf.
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  18. #18
    Tänkte bara meddela att bytet genomfördes lyckat igår....

    Verktyg tillverkat av en planka fungerade kanonbra, dock satt ringen hårt som bara s-tan.... Men till slut släppte den....

    Var ju lite meck med att få upp armaturen ur tanken, men med lite tålamod och en blocknyckel att putta slangarna i rätt läge gick det också....

    Sedan ha isär armaturen och byta pumpen, inga större svårigheter här...

    Tillbaka med armaturen i tanken och i med slangarna... och i med kontakten... På med tändning, då hör man pumpen gå, körde några gånger så och försökte starta... inget liv...

    Körde ett par gånger till med pumpen och uppmärksammade att det lät som att pumpen inte tryckte ut nån bensin i systemet...

    Då kom jag på att jag hade haft lite för bråttom när pumpen sattes in i armaturen - jag hade glömt att ta av locket för pumpens insug.

    Upp med pumåen igen, ta isär armaturen, ta bort locket, tillbaka med allt... körde pumpen ngra gånger och örde hur bensinen flödade runt och tryckte ut luft ur systemet... Och bilen startade direkt på första försöket...
    9-5 2001

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    1

    byta bensinpump saab 95 -02

    Hur får mun ut pumpen ur tanken

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: byta bensinpump saab 95 -02

    Lossar på "skruvringen", slangarna och sedan är det bara "jocksa" upp den.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta bensinpump ng900
    Av Pumba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2021-06-10, 20:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •