Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad behövs för mer ljud?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Vad behövs för mer ljud?

    Jag kan inget om ljud till bilen men lyssnar järna på högt musik när man sitter på väg till Jobbet.
    Men när jag drar upp ordentligt på vissa låtar (antaligen alla låtar om man skull våga) så blir det tyst i en halva sekund sedan hör man en ton sen blir det tyst igen och fortsätter så tills man sänker volymen.
    Så antagligen orkar något i min bil inte med ordentligt men jag undrar vad?
    Bilen är en ng900 2,0T -96 och jag vet att det sitter högtalare bak i hyllan och fram vid rutan men inte i dörrarna, så detta tyder väll på att det är lite budget stereo om jag fattat något rätt. Har inte orginal stereo utan något billigt som vi tog med från förra bilen( typ Biltema). Har hört något om att 900 hade en variant av värre stereo system där det satt ett slut steg vid passagerar sättet, detta har inte jag häller.

    Men vad behöver jag för att spela mera, plus jag vill inte fylla hela trunken med baslådor och skit och inte ha något värsting ljud bara kunna spela så jag blir nöjd.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    49

    HÖGTALARE OCH SLUTSTEG

    kolla på www.brl.se eller www.msd.se där finns det paket på högtalare med slutsteg.. sen skulle jag nog byta ut stereon också.. kan få ordentligt ljud utan baslåda..
    kör svart saab 9000 aero-94 270 hk
    power is nothing whitout control..
    http://www.garaget.org/?car=11885

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Att stereon klipper på hög volym tycker jag låter exakt som att den får för lite ström eller att den har för dålig jord....

    Testa dra en extra + kabel och jordkabel och kolla om det blir bättre.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: HÖGTALARE OCH SLUTSTEG

    Citat Ursprungligen postat av mr.b
    kolla på www.brl.se eller www.msd.se där finns det paket på högtalare med slutsteg.. sen skulle jag nog byta ut stereon också.. kan få ordentligt ljud utan baslåda..
    Hoppas på att du menar www.MDS.se annars tar jag det som en ordentlig förolämpninga

    Tror du det kan vara så lät altså Kongo att strömeninte räcker till?
    Jag trodde nog att man var tvungen att ha typ slutsteg & värre högtalare och skit för att få lite fart påt.

    Tackar för svarena iaf.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    106

    Re: HÖGTALARE OCH SLUTSTEG

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Citat Ursprungligen postat av mr.b
    kolla på www.brl.se eller www.msd.se där finns det paket på högtalare med slutsteg.. sen skulle jag nog byta ut stereon också.. kan få ordentligt ljud utan baslåda..
    Hoppas på att du menar www.MDS.se annars tar jag det som en ordentlig förolämpninga
    Haha, sjukt roligt!! Förlåt för ett onödigt inlägg, men roligt var det! Skål på er!

    MVH Peter
    "If You Ain't Cav, You Ain't!"
    Ng900 2,0t Min pärla!

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Skaffa en bra stereo bra med ström till den och gärna ett slutsteg om du vill kunnma mosa ur det sista ur högtalarna.
    Sen kan man fortsätta med byta högtalare, in med flera osv.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148
    Men om man nu skall dra mera störm, ska jag dra helt nya sladdar och ta direkt från batteriet eller ska jag gå samma väg som sladdarna är idag(har inte anning om hur det är kopplat) och bara lägga dubbla sladdar?
    För som det är nu så går stereon på tänningen, men drar jag direkt så kommer jag ju kunna spela utan täning eller?
    Har ingen större betydelse för min del men det tjäns som att dra direkt borde bli lättare.
    Men jag kanske har helt fel och stereon kanske tjuvar mycket på batteriet när bilen står sedan.

    Som sagt jag kan inget om hur stereon fungerar

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Men om man nu skall dra mera störm, ska jag dra helt nya sladdar och ta direkt från batteriet eller ska jag gå samma väg som sladdarna är idag(har inte anning om hur det är kopplat) och bara lägga dubbla sladdar?
    För som det är nu så går stereon på tänningen, men drar jag direkt så kommer jag ju kunna spela utan täning eller?
    Har ingen större betydelse för min del men det tjäns som att dra direkt borde bli lättare.
    Men jag kanske har helt fel och stereon kanske tjuvar mycket på batteriet när bilen står sedan.

    Som sagt jag kan inget om hur stereon fungerar
    Lägg dubbla sladdar...

    Men kolla jorden först. Det brukar vara den som strejkar när det blir sådär. Och den är ju bara att dra till närmsta mutter som har bra kontakt med karossen eller liknande.

    Vad gällande strömmen så har du alla fall 2 strömkablar till stereon. En på tändningslås som styr påslaget och en på batteriet. (Stereon skulle inte kunna komma ihåg vilka radiostationer som ligger på vilken kanal, (eller några andra inställningar heller för den delen om dessa sköts digitalt) när du stänger av bilen om inte den var kopplad direkt till batteriet).

    Har du en gul kabel bak på stereon så är den högst troligt den som är minneskabeln som du ska koppla till batteriet. Vilken färg det är på original kabeln i bilens kabelstam vet jag inte. Men har stereon vanliga iso-kontakter / iso-färger så är svart jord och gul konstantström.

    Du behöver ju inte lägga in nya kablar i bilen på en gång, du kan ju plocka ut stereon, och prova dra kablar temporärt via dörren direkt till batteriet och kolla så att det funkar innan du bökar in sladdarna i bilen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •