Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Karaktär på laddtrycks kurvan/individuella program ,,

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936

    Karaktär på laddtrycks kurvan/individuella program ,,

    Sitter å funderar lite på de här med ketchup effekt ,, ni som åker med "individuellt mappade program " vad har ni för karaktär på dom ,, åker ni med med lite eller mycke knuff i ryggen ,,

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    MYCKET knuff i ryggen men ett enda långt jämnt knuff... rycker bara lite vid växlingarna..

    man strävar ju inte direkt efter ketchup trots att det är en jävligt mysig känsla med dendär sparken som kommer PANG.... men effekten ska komma ökandes försiktigt ihop med vridet och bara klättra.. helst ända till varvstoppet.....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    jo de klart men så har du jätte turbo oxå ,,

    ni som åker 9-3 900ng med 300-350hk då hur har ni era program ,,

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Talladega-98
    jo de klart men så har du jätte turbo oxå ,,

    ni som åker 9-3 900ng med 300-350hk då hur har ni era program ,,
    Hej!

    Jag har ju lite egensnickrat program just nu.. Det är mjukt hela vägen upp till 4500rpm där det är laddtrycksmax och sedan bra med knuff upp till 6k rpm, grovt förenklat..

    Fruktansvärt snällt och lättkört, inte ens tjejen gnäller.. Dock skulle det ju med väldigt enkla medel gå att göra bilen en hel del snabbare, bara att lägga fullt fläskvrid vid 3k och sen våldta allting upp till rpmstop, men det är inte riktigt min grej

    Imorgon får vi se om det blir ett annorlunda program dock

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 797
    Hej !

    Ketchupeffekt är väl inget man VILL FRAMKALLA ??
    Bilen blir ju bara vrång o svårkörd.
    Min B234R+ har jag gjort så snäll o trevlig jag bara kan, mycket progressivitet i laddtrycket o snäll förutsägbar respons.
    Man skulle "med några knapptryckningar" ändra beteendet o få avsevärt mer aggressivitet, o lite snabbare i acceleration.
    Detta känns dock oviktigt för mig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Börjar doktorn bli gammal?


  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Ketchupeffekt är väl inget man VILL FRAMKALLA ??
    Bilen blir ju bara vrång o svårkörd.
    Min B234R+ har jag gjort så snäll o trevlig jag bara kan, mycket progressivitet i laddtrycket o snäll förutsägbar respons.
    Man skulle "med några knapptryckningar" ändra beteendet o få avsevärt mer aggressivitet, o lite snabbare i acceleration.
    Detta känns dock oviktigt för mig.
    Typ exakt som mitt program då, lika filosofier m.a.o Skönt att höra

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Ketchupeffekt är väl inget man VILL FRAMKALLA ??
    Bilen blir ju bara vrång o svårkörd.
    Min B234R+ har jag gjort så snäll o trevlig jag bara kan, mycket progressivitet i laddtrycket o snäll förutsägbar respons.
    Man skulle "med några knapptryckningar" ändra beteendet o få avsevärt mer aggressivitet, o lite snabbare i acceleration.
    Detta känns dock oviktigt för mig.
    Är ju nått åt de hållet som jag e ute efter,, Ketchupeffekt har jag aldrig gillat nått vidare ,, ,, ska va snällt å mjukt ,

    mvh Kristoffer

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 894
    Medlem#
    2959
    Tidigare har jag haft ganska snäll gasrespons och måttligt med ketchup, men nu är bilen grymt aggresiv, men på ett mycket trevligt sätt. Ruskigt snabb gasrespons och laddtrycksuppbyggnad som ger minimalt med ketchup och ett grymt vrid redan från botten. Det effektiva vridet är massivt ända från början av varvregistret och upp i topp. Helt enligt mina personliga önskemål.
    Känns nästan som en V8 med kompressor

    Mvh Stoffe

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Tidigare har jag haft ganska snäll gasrespons och måttligt med ketchup, men nu är bilen grymt aggresiv, men på ett mycket trevligt sätt. Ruskigt snabb gasrespons och laddtrycksuppbyggnad som ger minimalt med ketchup och ett grymt vrid redan från botten. Det effektiva vridet är massivt ända från början av varvregistret och upp i topp. Helt enligt mina personliga önskemål.
    Känns nästan som en V8 med kompressor

    Mvh Stoffe
    Så vill jag ha det ,, mycke vrid över hela kurvan

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 797
    Hej !

    petson>>
    Jo, blir en dag äldre för varje dag....
    O, du.... tänk på att jag kör lätt i från dig o din bil utan att behöva gasa fullt.....

    Stoffe>>
    Du tar stora ord i din mun, har du nå'nsin kört en någorlunda pigg V8 utan kompressor ? Skruvar man sedan på en respirator så blir det lätt hänt "övernaturligt"....

    Till sist, "snällt o mjukt" behöver inte vara det samma som att blien är "slö o långsam".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Ja men det är ju fusk, du skruvar ju fram ett program som passar dig, jag får nöja mig med ett som SAAB skrivit som skall passa gubbar i vit skjorta och slips! Faktum är att jag börjar känna ett behov av att börja bära just vit skjorta och slips...kan det vara jag som håller på att adaptera mig till bilen??

    Nej, allvarligt talat är jag fantasiskt nöjd! Det kanske är inbillning men jag tycker min bil ändå går liiiiite bättre än andra med motsvarande spec. Hur stor är skillnaden, eller rättare sagt, hur stor skillnad skall det vara i prestanda mellan min 9-5 kombi och en 9-3 SS Aero (210hk)?

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 894
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Stoffe>>
    Du tar stora ord i din mun, har du nå'nsin kört en någorlunda pigg V8 utan kompressor ? Skruvar man sedan på en respirator så blir det lätt hänt "övernaturligt"....
    Det är befogat...

    Mvh Stoffe

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Man skulle "med några knapptryckningar" ändra beteendet o få avsevärt mer aggressivitet, o lite snabbare i acceleration.
    Oooo... några hemmlia funktioner i ECC-panelen kanske närå..

    I allmänhet är det väl å andra sidan ej heller snällhet och maskerad effekt som man vill högprioritera - ett visst mått av Heinz gör att vaknar upp ur den gråtrista morgongröten, och livet blir glatt och halkigt igen.

    På tal om överladdad V8 vill jag minnas att Alf Hansson från Simrishamn första strippkörningen klagade på att bilen "gick skit". Men det gjorde den ju inte alls - bara kändes så för det var "för bra gjort".

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Faktum är att jag börjar känna ett behov av att börja bära just vit skjorta och slips...kan det vara jag som håller på att adaptera mig till bilen??
    Säger som en engelsk bankman jag pratade med en gång: "Vit skjorta har bara de som klipper biljetter i tunnelbanan..."

    Skämt åsido, det här med motorkaraktär och momentkurvor är ju väldigt individuellt. Jag gillar, precis som flera tidigare i tråden, en snäll och fin kurva med skapligt mycket vrid. Dels är man ju lite växellådshypokondriker, dels bidrar inte "ketchupeffekt" direkt till möjligheten att få fäste för framhjulen. På 3:an och 4:an vill jag gärna ha en del vrid även på lite lägre varv, dels för att göra bilen lättkörd i vardagstrafik, dels för att ha lite extra krut till omkörningar.

    Sen bestäms ju motorkaraktären inte enbart av momentkurvan utan till stor del av hur snabbt den svarar på små förändringar av gaspedalens läge. Somliga gillar ett "ettrigt" gassvar, men jag föredrar när det krävs hyfsat rejäla gaspådrag innan det skjuter på ordentligt. Bilen känns onödigt nervös annars. Sportläget på automaten använder jag t ex ganska sällan eftersom bilen just blir lite "hissig" då...

    Med större turboaggregat brukar ovanstående lösa sig ganska automatiskt. Samtidigt är det lätt att lura sig på den till synes "kraftlösa" motorn på lägre varv. Kikar man i momentkurvan så kan en GTBB-utrustad 2,3:a glatt tuffa fram på snudd på GLT under 3000 varv och ändå pumpa ur sig runt 400-450 Nm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 713
    Citat Ursprungligen postat av Talladega-98
    jo de klart men så har du jätte turbo oxå ,,

    ni som åker 9-3 900ng med 300-350hk då hur har ni era program ,,
    När lilla "svarten" var i min ägo, så hade jag en rätt snäll kurva innan
    3000rpm. Var rätt tråkig att köra under detta varvtal. Men sen kom allt
    laddtryck med bjällror och trumpeter. Var en hel del ketchupeffekt i den, dock inte så det blev svårkört eller okontrollerat.

    Maxladd var 1.5 som dalade lite ner till 1.2 vid varvstopp.


    Mvh

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Jag har en väldigt snäll momentkurva med begränsat vrid och väldigt snäll laddtrycksuppbygnad. Men detta enbart för att lådan skall hålla.
    Hade jag haft en låda gjord av diamant skulle jag använt hårdvaran till max och med en mycket snabbare ladtrycksuppbyggnad.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990
    Här kommer en kurva som verkar rätt rolig. Som en orginalaero till strax under 4000 varv, för att sen bli lite argare på högvarv. Perfekt för acc genom växlarna då varvet aldrig kommer under 4000 varv. Tidig och "bred" toppeffekt.

    278hk/420Nm. minst 270hk från 4500 till 6000 varv

    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/299711.xls

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    ursäkta lite OT men; hur pass väl funkar ett program avsett för en viss bilmodell/motor i en annan konfiguration?

    tänker på de som har Trionic5 i 99/og900, lär ju vara lite i dyraste laget (sett till projektbudgeten) att lämna för individuell mappning eller?

    har en polare som är sugen på T5 i sin og900 men han är rädd att det ska bli för dyrt.

    mvh

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Med större turboaggregat brukar ovanstående lösa sig ganska automatiskt. Samtidigt är det lätt att lura sig på den till synes "kraftlösa" motorn på lägre varv. Kikar man i momentkurvan så kan en GTBB-utrustad 2,3:a glatt tuffa fram på snudd på GLT under 3000 varv och ändå pumpa ur sig runt 400-450 Nm.

    Mvh

    KK
    Men va fasen.....det där var det sista min redan ansträngda ekonomi behövde höra....



Liknande ämnen

  1. MapTun slutar med individuella mappningar.
    Av cactuz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 21:16
  2. varför ser effekt kurvan ut så här??
    Av alex_svenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 00:04
  3. Skillnader mellan individuella spridare Siemens 630 cc?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 19:12
  4. Karaktär på trim..T7?
    Av Skåne_Jonta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •