Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad har ni för bromsar på era 9000 ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    60
    Medlem#
    5481

    Vad har ni för bromsar på era 9000 ?

    Tjenare
    Har ställt in bilen för vintern och behöver förbättra bromsarna. Har orginal ok, skivor och belägg nu, som skall bytas ut mot nått med bättre bett i. Funderar på vad som kan va en lämplig uppdatering för rimliga penga summor. Lite olika alternativ jag funderat på är
    Bilen är en 9000CSE och det är fram bromsarna som skall bytas nu i första hand.

    1. Renovera orginal ok och montera orginal eller brembo skivor i orginal storlek med bättre belägg, typ Ferdo, EBC, Traox.

    2. Andra bättre bromskivor typ Brembo MAX eller EBC skivorna från speedparts och belägg som i alternativ 1.

    3. Plocka i hop ett eget Speedparts uppdateringskit med Brembo 4-kolvs ok från Seat och 314mm skivorna från 9-3 SS och tillverka egna adaptrar. Köper man grejorna själv borde man klara sig undan med nästa halva kostnaden gentemot att köpa det från speedparts.

    Vad har ni andra för bromsar som kör 9000 med 300hk och uppåt? Fler tips och åsikter mottages tacksamt.

    MVH Kalle

    Kalle Gustavsson #5481

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 946
    Jag kör med vanliga släta Brembo-skivor från Micro ihop med Performance Friction PFC97-belägg på min 9000 (~330hk @ 500Nm). Med ordentliga belägg behövs inga slitsar utan satsa pengarna på kylning av bromsoken istället.

    Inget som imponerar vid kiosken (forutom när det slår gnistor vid inbromsningar) men billigare och effektivare än "sportbromskit".
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 069
    Mats, hur tycker du PFC-beläggen fungerar till vardags?
    En kompis köpte PFC belägg till sin Alfa GTV, och körde in dessa enligt instruktionerna. Dock körde han inte något på bana, och beläggen samt de nya bromsskivorna tog slut på en sommar.

    Som jag förstått bör man undvika PFC beläggen för gatkörning, och istället byta inför en banträff.
    Finns bättre alternativ Som Red dot, Ferodo m.m som fungerar bättre till vardags.

    Ett tips....kontakta Pean Sweden. De vet vad som passar din bil.

    Mvh Magnus

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 946
    >>2074

    Jag tycker att de fungerar helt OK - visst, det sliter ganska ordentligt på skivorna det får erkännas... Har kört två somrar med mina belägg nu och behöver byta skivor till nästa säsong, beläggen klarar nog sig ett tag till...

    Dock stämmer det som du säger att Per Stacke rekommenderar att man byter belägg när man inte tänker köra på bana men jag har varit för lat.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    321
    Har iof inte 300hkr om det nu skulle ha för betydelse för inbromsningsförmågan....Kör med EBC skivor med Tar-ox belägg fram och original bak. Väldigt nöjd med den kombin, funkar väldigt bra på gatan och verkar ha bra livslängd också. Inte provat nån seriös bankörning dock.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  6. #6
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    1014
    Har 320mm skivor 4-kolvs brembo från 993 turbo
    9-3 Aero-08

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 607
    Jag kör slitsade Taroxskivor och dito belägg, funkar finfint.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    60
    Medlem#
    5481
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Jag kör med vanliga släta Brembo-skivor från Micro ihop med Performance Friction PFC97-belägg på min 9000 (~330hk @ 500Nm). Med ordentliga belägg behövs inga slitsar utan satsa pengarna på kylning av bromsoken istället.

    Inget som imponerar vid kiosken (forutom när det slår gnistor vid inbromsningar) men billigare och effektivare än "sportbromskit".
    Verkar bra, är inte nån status vid kiosken jag vill åt utan bromsar som bettar bättre och inte kostar skjortan. Har du orginal storlek på skivor och ok? och hur har du förbättrat kylningen? Minns du kanske vad PFC beläggen kostar?

    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Har iof inte 300hkr om det nu skulle ha för betydelse för inbromsningsförmågan....Kör med EBC skivor med Tar-ox belägg fram och original bak. Väldigt nöjd med den kombin, funkar väldigt bra på gatan och verkar ha bra livslängd också. Inte provat nån seriös bankörning dock.
    Sälvklart har det ju ingen betydelse, menade bara att orginal grejorna känns rätt slöa...

    En till fundering
    Men om man jämför mellan Utbytta skivor och belägg typ EBC eller tarox eller nått liknande och 9-3SS skivor och 4-kolv brembo ok från seat. Hahdlar väl om ungefär lika mycket pengar, vilket är bäst?

    Fler tips..

    Kalle Gustavsson #5481

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Hej!
    Kör med 9-5 aero skivor fram, slitsade original ok men utflyttade, och volvo v70 bekägg...Tycker personligen att det ger en bättre bromsverkan..för en billig peng..bilen är avställd för vintervilan nu dock..
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 069
    Som sagt, jag skulle nog inte rekommendera PFC beläggen för vanlig gatkörning. Dels för att de sliter rätt bra på skivorna om de inte får jobba i rätt arbetstemperatur, men så dammar de rätt friskt också. Detta efter min kompis erfarenhet.
    Finns snällare belägg som kommer fungera bättre för dina behov.

    PFC beläggen fram kostar c:a 2500kr.
    Ferodo DS2500 är ett snällare alternativ som kostar c:a 1700kr.
    Sen finns det mer gatorienterade belägg som Red-dot från c:a 800kr.

    Själv kommer jag köra med Carbotech XP8 belägg fram och Pagid blå bak nästa år. 2000kr för frambeläggen och 1500kr för de bakre.
    Detta främst för bankörning.....till vardags kommer jag nog åka på det som finns kvar av mina Ferodo DS2500.
    Mvh Magnus

    :EDIT
    Till min 9000 kommer jag nog nöja mig med Red-dot belägg, då den inte kommer nötas så hårt på bana.....inte vad jag planerat iaf.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Åker med EBC skivor med Green Stoff belägg runtom... oxå stålomspunnet såklart
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    734
    Citat Ursprungligen postat av Marvin
    Åker med EBC skivor med Green Stoff belägg runtom... oxå stålomspunnet såklart
    Och det funkar bra då antar jag lr???
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av NIzmO
    Citat Ursprungligen postat av Marvin
    Åker med EBC skivor med Green Stoff belägg runtom... oxå stålomspunnet såklart
    Och det funkar bra då antar jag lr???
    Jepp! Fungerar bra! Får se hur länge beläggen håller bara... man har ju hört en del mindre bra historier om dem. Hann precis bara köra in mina bromsar innan det vart vintervila.

    // Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

Liknande ämnen

  1. 9-5 bromsar på 9000?
    Av falcoon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 22:03
  2. ABS-bromsar, 9000
    Av rallyjohan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-21, 22:58
  3. Problem med bromsar bak...9000 cd med abs
    Av Aspha i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 20:03
  4. Bromsar 9000
    Av Bryt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 14:26
  5. 9000 bromsar på og 900!
    Av al3x i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •