Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lite frågor om turbo och IC

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Lite frågor om turbo och IC

    Har suttit och spanat på forumet många gånger nu, och varje gång jag läser om något nytt projekt här bliv jag bara mer och mer sugen på att ge mig på något eget. Har en ng900 -97 och lite planer har växt fram. Med planera dyker givetvis några frågor upp.

    För att stå ut lite från alla som bara lämnar in bilen hos något trimmfirma som lägger in lite ny programvara har jag satt som mål ca. 300hk. Som jag har förstått är detta en bit ifrån vad orginal turbo pallar. Mina funderingar är då för det första. Är det svårt att byta turbo? Jag har skaplig mekvana(lyckades iaf byta topp på en 9000 2.3i).
    För det andra; Om man satsar på 300hk. Skulle det gå med ett TD04HL-15T -aggregat eller skall jag satsa på något värre? Förslag?

    Vad gäller IC så kanske det räcker med en viggenIC? Eller skall man satsa på något värre?

    Jag har bytt bakre delen av avgassystemet till en 2.5"(rostfri) sak från raka rör. Med detta effektuttag kommer det väl kanske krävas en 3" dp med sportkat eller likande? Kan jag ha kvar 2.5" på slutet? Avgaserna har ju kallnat en del där så de borde ju ta lite mindre plats?

    Till sist vilja tillägga att jag bara sponar lite på möjligheterna. Studerar för tillfället men tänkte att jag skulle skaffa mig så mycket kunskap som möjligt så jag är redo att börja trimma så fort plånboken tillåter.

    Hoppas jag inte verkar alltför dum och oinvigd...

    MVH
    - Styrman Jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    En rejäll Alu intercooler är ju aldrig fel att satsa på för att kunna bibehålla effekten på lite högre varv !

    Ang Turbon vet jag inte om det går att stressa den till 300 HK , annars är en T28:a snurra ett annat alternativ som funkar mycket bra !

    Ett tips är ju att skaffa större spridare , så som "grönisar" från volvo V70R
    Dock behövs ju anpassad programvara

    Lycka till A

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    En -15T är en pigg liten krabat. För 300 hk är det #6 turbinhus som gäller. #5 vill man ogärna stressa till mer än ca. 280 hk.

    För hyfsat stabil effekt med så pass litet aggregat som ett -15T trots allt är så är en bra intercooler och tillräckligt med soppa en förutsätning. En bra IC i ditt fall kan kanske vara de Kinatillverkade som flera i klubben verkar köpa. Spridarval är väl lämpligen Volvos gröna (Boschnr. 0280 155 96 som gott och väl flödar vad du behöver för 300 hk och lite marginal.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    En rejäll Alu intercooler är ju aldrig fel att satsa på för att kunna bibehålla effekten på lite högre varv !

    Ang Turbon vet jag inte om det går att stressa den till 300 HK , annars är en T28:a snurra ett annat alternativ som funkar mycket bra !

    Ett tips är ju att skaffa större spridare , så som "grönisar" från volvo V70R
    Dock behövs ju anpassad programvara

    Lycka till A
    Jo jag glodde lite på T28:an, men det är ju rätt stor prisskillnad på den och en -15T. Om den nu går att stressa till 300hk så blir det ju avsevärt billigare. och om nu -15T är lite mindre kanske man kan få något kortare spool-up?

    Angående spridare har jag kollat lite på dem. Vad är det för programmändringar som behövs? Är det bara modifieringar i styrboxen? Och vad kan ett par "grönisar" kosta?

    Angående intercooler så tror ni inte det räcker med en viggen-intercooler? Är ju ganska billiga annars...

    Tack för snabba svar...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Karlskrona/Ronneby
    Inlägg
    104
    Vad hittar alla en så kallad viggen intercooler?
    Jag letar ihjäl mig här..
    Tack!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 298
    Citat Ursprungligen postat av Timpan@
    Vad hittar alla en så kallad viggen intercooler?
    Jag letar ihjäl mig här..
    Tack!

    de dyker upp lite då och då på säljesdelen annars så kan du höra efter fall www.sdcc.se har några sådana ine på lagret
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  7. #7
    Viggen IC:n pallar mer än man tror, jag har en på och den håller.

    Åker med td04 16-6 på min med "blå" spridare som ger 420 cc har jag för mig. Funkar kanon.
    900 T -95
    290 hk på hjulen 340 hk i motorn
    räcker ett tag.....

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 614
    Har skruvat på ett 15#5 på alla 9-3:or jag ägt (och en ng900 oxå) och visst ger det lite mer skjuss, men i ditt fall, som sitter på en orginalbil och med en begränsad budget skulle jag inte prioritera detta, skillnaden är inte så stor och innan dess finns det bättre saker att lägga pengarna på.

    Som tex 3" framrör med race kat, Viggen intercooler eller annan variant, Viggen ic:n är lite klen för 300 hk men funkar. Du behöver troligen lägga lite pengar på chassiet för att få bilen att hålla sig på vägen, se över bromsarna, kanske hänga på 9-5 aero bromsar? Det i sin tur kräver minst 16" fälgar... och sen såklart ett (steg 3 till att börja med då)programvara, för du kan byta hur mycket hårdvara du vill men utan en bra mjukvara så kommer du inte långt!


    Lycka till!

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  9. #9
    1000 - 1500 kr får du nog vara berädd på att ge för ett par "gröna" före kommer ganska ofta på volvoforumet !

    Ang programvaran så måste som du skriver mappas om för att passa med gröna spridare

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Har skruvat på ett 15#5 på alla 9-3:or jag ägt (och en ng900 oxå) och visst ger det lite mer skjuss, men i ditt fall, som sitter på en orginalbil och med en begränsad budget skulle jag inte prioritera detta, skillnaden är inte så stor och innan dess finns det bättre saker att lägga pengarna på.

    Som tex 3" framrör med race kat, Viggen intercooler eller annan variant, Viggen ic:n är lite klen för 300 hk men funkar. Du behöver troligen lägga lite pengar på chassiet för att få bilen att hålla sig på vägen, se över bromsarna, kanske hänga på 9-5 aero bromsar? Det i sin tur kräver minst 16" fälgar... och sen såklart ett (steg 3 till att börja med då)programvara, för du kan byta hur mycket hårdvara du vill men utan en bra mjukvara så kommer du inte långt!


    Lycka till!

    /N
    Tack för ett utförligt svar.

    Jag har funderat lite på chassiedelen och i planerna finns det med någon form av sportdämpare och fjädrar. Kanske speedparts "budget" sportchassie kan vara något...

    Bromsar har jag också funderat på, och kommit fram till att de skall uppgraderas när jag slitit ut de som sitter på nu(har precis bytt bakskivor och belägg runt om). Vad det blir vet jag inte. Men kanske 9-5 Aerobromsar? Är dessa bolt-on? Om inte vilka modifieringar krävs?

    Och för att återgå till motorn. Om jag nu åker in till tex. Nordic och investerar i ett steg 3, vilket innehåller; 3" racekat och dp, mjukvara och modifierade wastegate, vad krävs ytterligare för att gå steget från 270 till 300hk? Är det Turbo, IC, och spridare som felar?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #11
    Grönaspridare och Intercooler så har du säkert 300 Hk !
    men en större turbo skulle vara bra för att kunna bibehålla laddet under en längre tid

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Jag hade gått på en TD04HL18T #6 för 300hk, den turbon behövs inte stressas lika mycket som 15T #6. Sen är det inte fel att ha den turbon om du vill ha något tiotal hästar till i framtiden

    TD04HL18T #6 8000 kr
    Kinaintercooler (Sök i forumet ) 3000 med alla slangar.
    Grönisar 1000-1500kr
    3" med racekat 9000 kr
    Program. 5000 kr ?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag hade gått på en TD04HL18T #6 för 300hk, den turbon behövs inte stressas lika mycket som 15T #6. Sen är det inte fel att ha den turbon om du vill ha något tiotal hästar till i framtiden

    TD04HL18T #6 8000 kr
    Kinaintercooler (Sök i forumet ) 3000 med alla slangar.
    Grönisar 1000-1500kr
    3" med racekat 9000 kr
    Program. 5000 kr ?


    Frågar du mig får du inte ur 300hk ur en 15T men några säger emot så jag har väl fel då.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag hade gått på en TD04HL18T #6 för 300hk, den turbon behövs inte stressas lika mycket som 15T #6. Sen är det inte fel att ha den turbon om du vill ha något tiotal hästar till i framtiden

    TD04HL18T #6 8000 kr
    Kinaintercooler (Sök i forumet ) 3000 med alla slangar.
    Grönisar 1000-1500kr
    3" med racekat 9000 kr
    Program. 5000 kr ?


    Frågar du mig får du inte ur 300hk ur en 15T men några säger emot så jag har väl fel då.
    15T#6 Klarar 300 hk men den lever inget enkelt liv, inga stabila 300 hk skulle jag tro.
    Jag tror att TD04HL18T #6 är en perfekt turbo för 300 stabila hästar.

Liknande ämnen

  1. Lite frågor om saab turbo
    Av lillraggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 19:10
  2. Frågor om lite trim etc. NG9-3 B207
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 21:12
  3. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  4. Lite frågor kring min saab 9000 2,3 turbo?
    Av 9000mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •