Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vilken drevsats i SS 6vxl låda? *Nu med hast.tabell*

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 544

    Vilken drevsats i SS 6vxl låda? *Nu med hast.tabell*

    Tja

    Funderar lite över att köpa en SS Diesel 6vxl låda och montera på min 900a..

    Men hur blir det om jag behåller Dieselns drevsats..Kommer bilen göra 350km/h vid 7000rpm på 6an eller hur funkar det?

    Aerons drevsats är säkert DYR att få monterad..

    EDIT:

    Har gjort en tabell där det visar hastigheten mellan de tre för mig intressanta alternativen


    Alla bilar har 18" 225/45 hjul. Tack till Presho för Excelfilen !

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689
    Passar inte ens i den!

    MVH

    MIKE
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 812
    Hej !

    Den 6-växlade lådan är konstruerad för att användas tillsammans med dubbelmassesvänghjul. OM man kör med solitt svänghjul så får man enorma mängder oväsen, samt så vitt jag förstår en avsevärt förkortad livslängd på lådan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Den 6-växlade lådan är konstruerad för att användas tillsammans med dubbelmassesvänghjul. OM man kör med solitt svänghjul så får man enorma mängder oväsen, samt så vitt jag förstår en avsevärt förkortad livslängd på lådan.
    Går de om man tar svänghjulet oxå då?

    Finns de någon 6vxl låda till 2,2 itd?
    Mattias "ISBjörnen" Kristensen 5894

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689

    Re: Ang 9-3SS Diesel 6vxl.. Aero/Diesel drevsats?

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Tja

    Funderar lite över att köpa en SS Diesel 6vxl låda och montera på min 900a..

    Men hur blir det om jag behåller Dieselns drevsats..Kommer bilen göra 350km/h vid 7000rpm på 6an eller hur funkar det?

    Aerons drevsats är säkert DYR att få monterad..

    Hjälp!

    /Marcus

    Aerons drevsats passar inte ens i dieselns inte på något sätt överhuvudtaget!. Vet detta iom jag har byggt Saab900STC:s låda med moddad diff i så jag har haft isär allt!.

    Tror om ja inte minns fel att Saab900STC använde ett alusvänghjul Tom!.




    MVH

    MIKE
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  6. #6
    Är väl synkringarna som låter ? Men hur mycket förkortas livslängden på lådan om man inte kör sånt där dubbelmassesvänghjul ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Förklara för mig hur ett lättare svänghjul(som är ordentligt balanserat) kan orsaka större påkänningar på en växellåda?
    Det låter heller inte mycket från lådan, det enda som låter just nu är kopplingen eftersom jag har stum lamell.
    Och den "kacklar"lite oavsett vilket svänghjul den sitter på.
    P-A körde med sin i 3 år och det höll.
    ToJu kör väl också med en sån i sin bil?
    Det finns fler som också har sånna lådor i sina bilar, men jag vet inga namn.
    Vill man ha lägre utväxling så finns det att hämta från någon Opel med extra namnet OPC(jag vet inte vilken).
    Men om man ska ta hela drevsattsen inkl slutväxel eller bara slutväxeln, det vet jag inte.
    Själv tycker jag det är helt ok att ligga och cruisa i 110 vid 1500rpm på 6:ans växel.

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    165

    Re: Ang 9-3SS Diesel 6vxl.. Aero/Diesel drevsats?

    Citat Ursprungligen postat av aero-eskilstuna
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Tja

    Funderar lite över att köpa en SS Diesel 6vxl låda och montera på min 900a..

    Men hur blir det om jag behåller Dieselns drevsats..Kommer bilen göra 350km/h vid 7000rpm på 6an eller hur funkar det?

    Aerons drevsats är säkert DYR att få monterad..

    Hjälp!

    /Marcus

    Aerons drevsats passar inte ens i dieselns inte på något sätt överhuvudtaget!. Vet detta iom jag har byggt Saab900STC:s låda med moddad diff i så jag har haft isär allt!.

    Tror om ja inte minns fel att Saab900STC använde ett alusvänghjul Tom!.




    MVH

    MIKE
    Drevsatsen från en 9-3ss Aero med F40 låda passar utmärkt bra i en låda från en 9-3ss 2,2 sothora, dvs de huset som passar på gammelmotorn.... de ända man behöver göra är att mäta upp och justera "förspäningen" på lagrena...
    Har gjort detta på några lådor å funkar fint..
    Senast montera vi en sån låda i kompisens 9-5a med ca340hk, rackarns va gött de går nu

    Mvh. P-A
    De löser sig med skriskor...bara de blir is!!

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 544

    Re: Ang 9-3SS Diesel 6vxl.. Aero/Diesel drevsats?

    [quote-A 900 SQR]
    Citat Ursprungligen postat av "aero-eskilstuna":1olx6bvx
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Tja

    Funderar lite över att köpa en SS Diesel 6vxl låda och montera på min 900a..

    Men hur blir det om jag behåller Dieselns drevsats..Kommer bilen göra 350km/h vid 7000rpm på 6an eller hur funkar det?

    Aerons drevsats är säkert DYR att få monterad..

    Hjälp!

    /Marcus


    Aerons drevsats passar inte ens i dieselns inte på något sätt överhuvudtaget!. Vet detta iom jag har byggt Saab900STC:s låda med moddad diff i så jag har haft isär allt!.

    Tror om ja inte minns fel att Saab900STC använde ett alusvänghjul Tom!.




    MVH

    MIKE
    Drevsatsen från en 9-3ss Aero med F40 låda passar utmärkt bra i en låda från en 9-3ss 2,2 sothora, dvs de huset som passar på gammelmotorn.... de ända man behöver göra är att mäta upp och justera "förspäningen" på lagrena...
    Har gjort detta på några lådor å funkar fint..
    Senast montera vi en sån låda i kompisens 9-5a med ca340hk, rackarns va gött de går nu

    Mvh. P-A[/quote:1olx6bvx]

    Du som kan de här P-A.. Hur kommer bilen att bete sig ihop med Dieselns drevsats?

    Vill inte att bilen kommer va skitseg, tänker dra den upp till cirka 6500-7000rpm.

    Som jag förstått det körde du med Dieseldrevsats i början, Funkade bra?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 544
    Har lagt in en tabell där man kan se hastiheterna mellan olika vxl lådor..

    Ifall någon annan är intresserad.

    Den ska vara rätt iaf och stämmer ihop med WISen.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Enligt listan så är diesellådan ungefär att gämföra med 9000 45-låda växel 1-5. Aerolådan hade ju suttit som ett smäck.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Enligt listan så är diesellådan ungefär att gämföra med 9000 45-låda växel 1-5. Aerolådan hade ju suttit som ett smäck.
    Ja, den blir ju nästan identisk med en 40-låda, men med överväxel. Mums!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Den 6-växlade lådan är konstruerad för att användas tillsammans med dubbelmassesvänghjul. OM man kör med solitt svänghjul så får man enorma mängder oväsen, samt så vitt jag förstår en avsevärt förkortad livslängd på lådan.
    Finns inte SS med både dubbelmasse och vanlgit svänghjul samt med fjädrad och ofjädrad lamell??

    Om man har vanligt svänghjul och använder fjädrad lamell så funkar vel det lika väl som dubbelmasse och ofjädrad lamell???

    Föresten slutväxel 3.77 hur fort går då bilen i dom olika intervallen?? Vet inte vad det är för typ av låda jag har fått tag på riktigt, diselkåpa men det är inte till en disel nämligen...

    Tänkte använda ett 9-5 AEROsvänghjul och hoppas att dom är dubbelmassetyp för då kan jag använda en ofjädrad lamell från SS och min gamla 600platta.
    600plattan funkar inge bra med 2.3T fjädrade lamell den ska ha en som inte har någon fjäder mellan slitytorna men har fjädrat centrum men om man har dubbelmassesvänghjul och en stum lamell så borde det fan funka... får prova mig fram då det inte finns något vedertaget sätt att göra.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Passar 2.2 diselns svänghjul på en 9000 kortmotor?? Vilken kopplingstorlek är det på dom??

    Någon som säljer fullt fungerande satser till denna operation altså svänghjul o koppling som pallar effekt som bara är att montera??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Satt o kollade i tabellen ovan, undrade lite över hur en 9000 låda skulle se ut i tabellen med samma dimension på hjulen, nån som vet de?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Satt o kollade i tabellen ovan, undrade lite över hur en 9000 låda skulle se ut i tabellen med samma dimension på hjulen, nån som vet de?
    Som jag och Kalle spånade på ovan så är diesellådan vxl 1-5 extremt lik 45-lådan i en 9000, bortsett från en lite kortare trea och en extra överväxel

    Exakt samma gäller ss aerolådan vs. 9000 40-låda.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Satt o kollade i tabellen ovan, undrade lite över hur en 9000 låda skulle se ut i tabellen med samma dimension på hjulen, nån som vet de?
    Som jag och Kalle spånade på ovan så är diesellådan vxl 1-5 extremt lik 45-lådan i en 9000, bortsett från en lite kortare trea och en extra överväxel

    Exakt samma gäller ss aerolådan vs. 9000 40-låda.
    jo 40 lådan med en extra växel e ju lagom med GT3071R känner jag, fast jag vill veta vad 9000 lådan har likadant som i tabellen altså en fin tabell på den med, både insprutarlådan o LTT lådan o fullturbolådan.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  18. #18
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Jag kan ge dig lite tabellmaterial för 40 och 45-lådan, hastighetsmätare vs varvräknare.

    45-låda, 7000rpm

    vxl hast
    1 ?
    2 130
    3 200
    4 250
    5 315


    40-låda, 7000 rpm

    vxl hast
    1 ?
    2 120
    3 180
    4 230
    5 280
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    En anledning att använda dubbelmassesvänghjul är att det utjämnar förbränningstrycket och att saab påstår att låderna håller längre samt att 9-3ss verkar ha färre lådproblem än övriga saabar.

    Sen kan man fråga sig hur stor betydelse det har på en bil som går 50-500 mil om året?

    Jag tycket tätare stegning är att föredra, tex. 9000 aero har ju en värdelös stegning jämfört med 9-5.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    Citat Ursprungligen postat av T16
    En anledning att använda dubbelmassesvänghjul är att det utjämnar förbränningstrycket och att saab påstår att låderna håller längre samt att 9-3ss verkar ha färre lådproblem än övriga saabar.

    Sen kan man fråga sig hur stor betydelse det har på en bil som går 50-500 mil om året?

    Jag tycket tätare stegning är att föredra, tex. 9000 aero har ju en värdelös stegning jämfört med 9-5.

    mvh
    Har man mycket effekt e kanske inte dubbelmassesvänghjulet att föredra och då finns det ju fjädrade lameller att använda.

    Citat Ursprungligen postat av ronnyo
    utväxling
    Nu när min låda ändå är sönderskruvad så funderade jag på utväxlingen och bensinarens utväxling verkar gasak så lagom minst sagt. synda att man inte hade difbromsa att stoppa i med hehehe...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. 6vxl F40 val av låda
    Av NP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 00:02
  2. Får inte i backen på min quaife 6vxl låda..
    Av _Ant0n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 01:15
  3. 9-3 Aero SS 6vxl låda, effekt tak?
    Av AeroRobban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 19:19
  4. Hur många häst klarar en orginal 9-5 Aero låda av?
    Av rpracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 13:14
  5. Någon som har 6vxl 9-3ss disel låda?
    Av stefffe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •