Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tickande ventiler, og900 t8

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731

    Tickande ventiler, og900 t8

    Hallo!

    Bytte topp på min og900 för ca 2 veckor sen har har numera inga problem med att bilen drar vatten men har istället ett fasligt oväsen på ventilerna.
    Enligt de på skroten så var toppen i kanonskick men funderar på om det inte var jag som gjorde bort mig lite, läste nämligen att de hydauliska tryckarna bör ligga i olja ständigt och jag rengjorde ju den "nya" toppen rätt ordentligt med högtryck och avfettning när jag fick den så den låg ju snustorr i några veckor.

    Den gamla toppen var ju knäpptyst gämfört med denna och har inte blivit rengjord och är fortfarande oljig så skulle jag kunna o bara byta tryckare och få tyst på det hela då?

    Mvh Danne
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Det är inte hydrauliska tryckare på T8. Det är stumma tryckare som får shimsas in.

    Tickade den direkt efter bytet eller har det blivit mer och mer?

    Du kan ju ta och mäta upp ventilspelet med ett bladmått, toleranserna har jag inte i huvudet, men för insug rör det sig om max 0,4 mm och avgas 0,50 har jag för mig. Kolla dock upp det om du mäter.

    Nått annat skulle kunna vara att kammen har hamnat fel och ventilerna slår i kolvarna. Usch. Går den bra i övrigt?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    504
    om du har demonterat kammaxelbryggan så går det faktiskt at montera den åt fel håll så att oljan inte kommer fram

    jag lyckades själv med det.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av David V
    insug max 0,4 mm och avgas 0,50 har jag för mig.
    /David
    0,20 insug och 0,40 avgas va? Har väl för mej det är lika som på i-modellerna?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av David V
    insug max 0,4 mm och avgas 0,50 har jag för mig.
    /David
    0,20 insug och 0,40 avgas va? Har väl för mej det är lika som på i-modellerna?
    Hm, om det är rätt som du säger så är det fel i Heynes manualen. Det kan dock förklara varför min motor tickar trots att spelet är enligt den manualen! Det måste jag ta och kolla upp.
    Av ren nyfikenhet, var står dessa toleranser?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Hhhmm...

    Något jag bara har i mitt huvud...(åkte tidigt i min saab karriär på att renovera en topp till en 900i 8V p.g.a bränd avgasventil... )

    Tror att dessa värden härstammar från en verkstadshandbok.(Dock intet sagt att detta gäller även turbotoppar, men skulle tro det...)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Hhhmm...

    Något jag bara har i mitt huvud...(åkte tidigt i min saab karriär på att renovera en topp till en 900i 8V p.g.a bränd avgasventil... )

    Tror att dessa värden härstammar från en verkstadshandbok.(Dock intet sagt att detta gäller även turbotoppar, men skulle tro det...)
    Okej! Bra, Heynes har ibland fel och då har jag kanske hittat orsaken till knackandet också. Fint!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  8. #8
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 059
    jag justerade mina ventiler på T8an efter haynes tolleranser, har även ny kamkedja och bra olja men ändå låter det jävligt mycke från lyftarna, kan vara Haynes då eftersom fler har samma problem, så ett tips är ju att kolla på fler ställen än i haynes boken!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 269
    Medlem#
    5173
    hej!
    något att tänka på är att det verkar något oklart vid vilken motortemperatur man mäter ventilspelet. vissa säger kall motor, vissa genomvarm.

    när jag mätte på t8an för några år sedan så var skillnaden markant, det skiljer mycket när metallen blir varm.

    hade varit bra om vi kunde reda ut vad som gäller.

    bortsett från ev kamaxlar är det samma toppar turbo vs insprutare, de som skiljer sig är förgasarvarianterna som inte har natriumkylda ventiler.


    mvh

  10. #10
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 059
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    hej!
    något att tänka på är att det verkar något oklart vid vilken motortemperatur man mäter ventilspelet. vissa säger kall motor, vissa genomvarm.

    när jag mätte på t8an för några år sedan så var skillnaden markant, det skiljer mycket när metallen blir varm.

    hade varit bra om vi kunde reda ut vad som gäller.
    mvh
    ja, kan ju vara bra, jag mätte o justerade med kall motor(urplockad)

    Citat Ursprungligen postat av HFR
    bortsett från ev kamaxlar är det samma toppar turbo vs insprutare, de som skiljer sig är förgasarvarianterna som inte har natriumkylda ventiler.
    så sant så sant!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Ahaa nu är jag med, var Haynes som lura i mig att det var hydrauliska tryckare lr så var det jag som läste lite för fort

    Det tickade från första gången jag starta med den "nya" toppen men har för mig att den var tyst ett tag efter några mils körning.
    Annars går bilen bara bra och jag var väldigt noga med att inte kammen hamna fel på något sätt.

    Dock uppfattar jag att den spikar lite lättare nu än innan men det kan vara lite inbillning då jag kört på lite olika bränslen den senaste månaden .

    Har inte demonterat nått annat än bara bytt topp rakt av.
    Ska ta och kolla ventilspelen till helgen och se vad jag kommer fram till där.

    Mvh Danne
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Det verkar något oklart vid vilken motortemperatur man mäter ventilspelet. vissa säger kall motor, vissa genomvarm.
    Jag lägger min röst på kall motor, om du t.ex mäter upp ett avgasventilspel på 0,40 mm (+/- 10-15%) vid varm maskin, vill då iaf inte jag höra hur det låter när du sedan kallstartar denna.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    Ventilspelet ska justeras in när motorn är KALL...

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

Liknande ämnen

  1. Fråga ang Tickande Ventiler efter stillastående bil.
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 01:06
  2. Tickande ventiler
    Av bub i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 10:15
  3. Tickande ljud i Magnetventilen!! og900..
    Av ZaKski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 23:36
  4. Tickande ventiler och semester
    Av han540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 17:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •