Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Våga köpa fälgar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251

    Våga köpa fälgar?

    Hola.

    Funderar på att köpa lite dyrare fälgar till bilen.

    Men man blir lite orolig när det rör sig om så mycket pengar, och risken att gå på en nit.

    Kan man bara leta efter märken och liknande? (rent estetiskt)
    Det jag är orolig för är att det är någon defekt på dom i strukturen, går sånt att upptäcka utan maskiner?
    Tänker mest på krockskador (vet inte hur "osynliga" skador det kan bli av det dock), vad finns det mer för "olyckor" som sänker värdet på dom markant?

    Alla tips mottages gärna!

    MVH
    Martin

    --edit--

    Kom på en sak till.

    Såg:
    http://www.blocket.se/view/3787774.h...l=0&c=1&city=0

    Vadå (kopior)...?
    Hur ser man skillnad på äkta BBS och kopior?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Ja, alltså krasst, sålänge de rullar som de ska - d v s att de inte är skeva efter en smäll eller liknande, så går ju det mesta att fixa?
    Det finns ju rekonditionerare på fälgar, som blästrar, lackar och har sig - och som driver på det. Jag vet närmast mig t ex en företagsamhet i Helsingborg som ska vara jäkliga på det. Det är väl ganska riskfritt att köpa fälgar med den enkla frågan "varför säljer du dem?"
    Och om de är skeva i efterhand, då kan du alltid ifrågasätta köparen och begära pengarna tillbaka, få lite rabatt för egenjobbet, eller i värsta fall kidnappa hans barn mot lösensumma (som är förvirrande likt urspr. fälgpris)?

    Men damn dude, sådant händer så sällan.


    Sen BBS'arna .. har inte ägt Challangers själv; men jag skulle tro att originalet är lite mer "kurviga" i ekrarna innan de delar på sig? Jag är rätt säker på att det avslöjas där, hmm?
    mvh Johan Kullberg

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 380
    Tjenare !

    Jag har köpt mycket fälgar pga att jag byter bilar så ofta. Men har än så länge inte gått på en nit (peppar peppar). Men man vet ju aldrig. Förr eller senare så gör man väl det. Men jag skulle tro att det är relativt riskfritt att köpa beggade fälgar. Bara du kollar på dem noga. Se om du ser några kantkörningar. Ta dem stvis och rulla dem och se om du ser något då. I värsta fall, skruva på dem och testkör en runda.

    Men som ovanstående "talare" rätt riskfritt, händer så sällan. Se bara till att du vet var du kan få tag på säljaren för någonstans. Så du inte möter han på nån mack eller liknande. Se till att köpa dem hemma hos honom.

    I regel kan man väl säga att du får vad du betalar för. Dyra fälgar = bättre kvalité. Typ stilautofälgar hade några modeller som knappt tålde att köras över gatbrunnar utan att skeva sig.

    Vad det gäller BBS:en som du länkar till så verkar det inte vara så jättebilligt för 4st 17". Jag har hemma utan däck dock. Fondmetall 9 A till Ng 900, 9-3 och 9-5 om du är intresserad. PM:a mig i sådana fall.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Man ser ju direkt att det inte är B B S fälgar på den lilla kåpan i mitten av fälgen, där står ju B S S. Inte idiotsäkert men i detta fallet ganska uppenbart eller?
    Hellre gammal saab än ingen saab alls.
    Kör 9000 CSE 2,0t - 96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Tjenare !

    Jag har köpt mycket fälgar pga att jag byter bilar så ofta. Men har än så länge inte gått på en nit (peppar peppar). Men man vet ju aldrig. Förr eller senare så gör man väl det. Men jag skulle tro att det är relativt riskfritt att köpa beggade fälgar. Bara du kollar på dem noga. Se om du ser några kantkörningar. Ta dem stvis och rulla dem och se om du ser något då. I värsta fall, skruva på dem och testkör en runda.

    Men som ovanstående "talare" rätt riskfritt, händer så sällan. Se bara till att du vet var du kan få tag på säljaren för någonstans. Så du inte möter han på nån mack eller liknande. Se till att köpa dem hemma hos honom.

    I regel kan man väl säga att du får vad du betalar för. Dyra fälgar = bättre kvalité. Typ stilautofälgar hade några modeller som knappt tålde att köras över gatbrunnar utan att skeva sig.

    Vad det gäller BBS:en som du länkar till så verkar det inte vara så jättebilligt för 4st 17". Jag har hemma utan däck dock. Fondmetall 9 A till Ng 900, 9-3 och 9-5 om du är intresserad. PM:a mig i sådana fall.

    Mvh Johan S 264

    8000:- för 4 st _äkta_ 17" BBS challenge kan väl inte räknas som dyrt, med hyffsade däck?

    Jag har hittat 4 st 18"'are, med, enligt ägaren, mycket mönster kvar och så ska fälgarna vara i kanonskick. Det får man ju se när man åker och kolla på dom. Han ska iaf ha 14500, vilket inte jag tycker låter så farligt om dom är sen i somras och i så bra skick.

    Dock har jag inte 14500, så jag köper dom inte om jag inte kan pruta lite.

    Men visst är det inte ett överpris? Om vi utgår ifrån att dom är i skick alltså...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 429
    B55 kallas kopian på bilden.
    Tror att det var Molway som sålde dessa...

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Det är ju en sak att köpa direkt hemma hos någon så man får känna på grejorna. Men 100% säkert blir det aldrig, någon osnuten brorsson kan ju ha tappat en fälg i betonggolvet när de bar ner dem i källaren.

    Att få skickat från andra ändan av Sverige är lite mer nervöst. Jag har precis kommit överens om att få fyra 17" alufälgar med bussgods. Tänk om jag får rostiga plåtisar med knastriga dubbdäck? Men men, man får väl okulärbesiktiga godset på terminalen innan man pyntar, har jag för mig.

    Nu handlar det i mitt fall inte om någon förmögenhet, hade det rört sig om en affär på säg 15000:- föredrog jag nog köp på plats, och inte nåt skickebud.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Ja självklart.

    Jag ska åka och granska dessa om det blir affär, även om det är närmare 20 mil till säljaren.

    Det jag är nervös för är:
    Jag har inte köpt några fälgar innan, inte i den prisklassen iaf
    Så jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag åker, allt jag klarar nu är att syna dom och kontrollera det estetiska skicket.

    Priset?
    Killen säljer 4 st 18" BBS Challenge. Enligt honom köpta i somras, utan märken och med ganska mycket mönster kvar. Om detta stämmer så inbillar jag mig att 14500 inte är allt för dyrt?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Kolla ordentligt på fälgen, någonstans mellan ekrarna så ska det bl.a. stå BBS, CH*** (012 om det är 8.5*18ET35 112/5). Står även dimension typ 18*8.5 och et:t står mellan några andra ekrar ET35 t.ex. Kan även kolla på baksidan av fälgen, har för mig att det står på anlägningsytan mot navet diverse olika inskriptioner typ BBS osv där.

    Annars, syna finishen. Om du tar bort centrumkåpan och lackkanten ser lite konstig ut (fnasig och ojämn) så finns det risk för att fälgen fått en hel omlackering. Detta kan betyda att fälgen varit inne på en helrenovering, inget fel i detta så länge jobbet är gjort ordentligt, men kolla varför. Kolla även så att alla fälgarna har samma nyans i lacken. Kan ju vara så att de kommer från "olika ställen" och därav skiljer i nyans. Lite tråkigt.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Det var ordentliga tips måste jag säga, tackar och bockar!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 380
    Tjenare !

    xaphoz
    Nu är det ju så att det är inga ÄKTA BBS som du länkat till. Med min vetskap så kan det vara allehanda kvalité på kopior beroende på vilken fabrik de är gjorda i. Kan vara allt från lika robusta till vilket klent skit som helst. Tål inget.

    Därför tyckte jag att 8 000:- inte var BILLIGT ! Dulop är ju ett billigt däck så hela paketet har säkert inte kostat så många kr nytt. Däremot så sa jag inte att det var FEL på priset. Bara att jag inte tycket att det var så jättebilligt.

    Jag tycker att det var ett OK pris för en fin uppsättning däck och fälg.

    JAG skulle INTE betalat 8 000:- för en kopia med de däcken på. Max 6 500:- hade jag betalat. men det är jag det.

    Lycka till. Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

Liknande ämnen

  1. Våga köpa denna bil?
    Av Jäder i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 12:43
  2. Våga köpa bil som är import?
    Av StorStark i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 19:22
  3. Våga köpa 9 5 aero ?
    Av driver i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 20:46
  4. våga man köpa 9-5 aero -00
    Av Danne.F i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 21:06
  5. Våga Köpa 9-5 Aero 01-02?
    Av imported_Larzan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •