Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Dog under färd OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9

    Dog under färd OG9-5 B2x5

    Vad tror ni om detta?
    Jag kom körande i jämn motorvägsfart på nynäsvägen när motorn bara la av. Jag hade sån flax att jag i alla fall kunde rulla ner för avfarten till Haninge. All el verkar fungera i bilen inklusive startmotorn, men motorn tänder inte. Det luktade bränd elektronik både i och utanför bilen. Med tanke på SAABs mindre lyckade DI-kassetter så är min gissning klar, men brukar det inte vara så att den brukar dö när bilen stått och ska startas och inte under färd. Finns det något annat som skulle kunna ge samma symtom som detta? Bilen är en -01 2,3t.
    Blev bärgad till Svenska Bil - Haninge, så är det någon här på forumet som jobbar där så är det bara att hugga in imorron bitti

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 881
    Låter som DI´n.
    De kan lägga av lite hur som helst.
    Min la av när jag skulle starta från helt stillastående.
    Vissa har bilar som ryckt och gått konstigt som också beror på DI´n.

    Men just att det luktade bränd elektronik är ett säkert tecken.
    Luktar inte gott.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    För en kanske blivande 9-5 ägare.
    Hur vanligt är dessa problem?
    Vad kostar det att åtgärda?
    Mvh Timmy

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    274
    Samma sak hände mig, var DI, fick en 1 månad gammal med kvitto för 1500, en ny ligger på mellan 2300 och 2700
    STCS #5053
    SAAB 9-3 SE 2.0T Sport -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    35
    Ja, din dog iallafall, min rycker till titt som tätt. Vågar inte ta sig utanför stan. Men dessa ryckningar, är det med stor sannolikhet DI kassetten? Måste få nåt slut på det så man vågar lita på bilen igen. Bilen är en 9-5 2,0T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441
    Glöm inte spara kvittot. Saab ska ju köra sin stora DIutbytarraid. Jag hade problem med min och hörde med SaabDirekt och dom sa att det bli retroaktivt på den kostnaden.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    26
    Min bil en 9-5 2,3t - 01 med 10000 mil på nacken bara tvärdog sådär som din bil har gjort. Det var tändkassetten som gott sönder, inte helt ovanligt på dessa bilar vad jag förstår. Det tråkiga med detta haveri gjorde att katalysatorn blev fylld med bensin och sen vid start efter reparation så brändes katten sönder, den pluggades helt enkelt. Enligt någon goodwill som SAAB har för detta så tar dom hela kostnaden om bilen inte är trimmad.

    //Kalle
    Saab Turbo Clubmedlem nr: 6003

    Kör en 9-5 2,3t -01 med steg 1.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    För en kanske blivande 9-5 ägare.
    Hur vanligt är dessa problem?
    Vad kostar det att åtgärda?
    Räkna med runt 5% per 1000 mil, relativt oberoende av hur gammal den är. Byta preventivt är oftast ingen större idé. Att ha med sig en liggande vid reservhjulet kan däremot vara det. Kassetten kostar strax över 2000:-, och kan med lätthet bytas vid vägkanten, även med finkläder på... Vissa bärgare har den i akutväskan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    339
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    För en kanske blivande 9-5 ägare.
    Hur vanligt är dessa problem?
    Vad kostar det att åtgärda?
    Räkna med runt 5% per 1000 mil, relativt oberoende av hur gammal den är. Byta preventivt är oftast ingen större idé. Att ha med sig en liggande vid reservhjulet kan däremot vara det. Kassetten kostar strax över 2000:-, och kan med lätthet bytas vid vägkanten, även med finkläder på... Vissa bärgare har den i akutväskan.
    Bra idé! Blir till att behålla den gamla DI-kassetten som "nödkassett" när man får sin utbytt senare i vår. Fast problemet kanske inte kvarstår på den nya kassetten?
    2007 9-3 Aero 2,8T

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Fick besked om att i början av nästa vecka borde den vara klar att hämta(förutsatt att det är kassetten). Och är det den så behöver jag inte betala ett öre tydligen, o det är ju lysande i alla fall. Jag bad dem att sätta i en ny panel till SID:en också.
    Är det kassetten som är paj så har jag haft 2 av 3 kända 9-5-fel nu. Jag har skött oljebyten exemplariskt, så det 3:e felet hoppas jag slippa.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Visst var det tändkassetten. Surt bara att man får stå för bärgningskostnaden själv.

  12. #12
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220
    Lite OT! Vad fick du ge för den nya SID panelen?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    67
    KOmpisens 9-5 la också av för några veckor sedan och förrutom DI-kassetten så gick även katalysatorn...SAAB bytte allt efter lite sedvanligt krångel. Har du kollat din kat?
    9-5 Aero -05

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Lite OT! Vad fick du ge för den nya SID panelen?
    Stannade på 1669:- . Hade jag väntat 4 månader så hade ingen goodwill gällt längre tydligen. Då hade det kostat en tusenlapp till.


    Citat Ursprungligen postat av 112
    KOmpisens 9-5 la också av för några veckor sedan och förrutom DI-kassetten så gick även katalysatorn...SAAB bytte allt efter lite sedvanligt krångel. Har du kollat din kat?
    Så dom kollar inte det i samband med det här?
    Ska besikta den snart, så jag lär få besked då om inte annat.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 479
    [quote=Christer R.]
    Citat Ursprungligen postat av "_oxygene_":md61cj28
    Lite OT! Vad fick du ge för den nya SID panelen?
    Stannade på 1669:- . Hade jag väntat 4 månader så hade ingen goodwill gällt längre tydligen. Då hade det kostat en tusenlapp till.
    [/quote:md61cj28]

    ~35% goodwill.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    13

    Re: Min 9-5:a la av under färd

    Detta inträffade på min också i somras - hade även problem med att den vid vissa tillfällen ej gick att starta precis när bilen hade släckts.
    saab bytte vevaxelgivare(vet ej vad detta är) och satte in en ny programvara till motorn - de sa dock inget om garantiåtagande avseende det här med tändkasset/kat.
    Malmö
    Saab 9-3 2,0T SS

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819

    Re: Min 9-5:a la av under färd

    Citat Ursprungligen postat av DT
    Detta inträffade på min också i somras - hade även problem med att den vid vissa tillfällen ej gick att starta precis när bilen hade släckts.
    saab bytte vevaxelgivare(vet ej vad detta är) och satte in en ny programvara till motorn - de sa dock inget om garantiåtagande avseende det här med tändkasset/kat.
    Nej, och det var väl inte så konstigt att de inte gjorde då det inte är samma saker..

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    13

    Re: Min 9-5:a la av under färd

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av DT
    Detta inträffade på min också i somras - hade även problem med att den vid vissa tillfällen ej gick att starta precis när bilen hade släckts.
    saab bytte vevaxelgivare(vet ej vad detta är) och satte in en ny programvara till motorn - de sa dock inget om garantiåtagande avseende det här med tändkasset/kat.
    Nej, och det var väl inte så konstigt att de inte gjorde då det inte är samma saker..
    Nä men det kanske var så att den la av pga tändkassetproblematiken??
    Malmö
    Saab 9-3 2,0T SS

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Min 9-5:a la av under färd

    Citat Ursprungligen postat av DT
    Nä men det kanske var så att den la av pga tändkassetproblematiken??
    Hej,

    Vevaxellägesgivaren tycks ha en tendens att ge sig på 9-5:orna, men det har knappast något med de s.k. "tändkassettsproblemen" att göra.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    16

    9-5, Aero-00 Dog under färd

    Hej, jag har en:
    9-5, Aero-00 automat, orginal.
    26 000 mil

    Bakgrund:
    För nån vecka sen la bilen av på vägen till jobbet. Provat att starta igen, tände till nån gång men sen ingen tändning. Till saken hör att motorlampan lyst nån vecka, men motorn har gått fint. Startmotorn går som vanligt när man vrider på tändningen.

    Hade den på verkstadsbesök för lamdbaproblem i september och hade då förutom lambdaproblem följande felkoder: (Men motorn gick fint)
    P1641 Bränslepumpsrelä
    P0340 Kamaxelpositionsgivarkrets.

    Har provat själv att felsöka lite:
    Lyssnat och kännt om bränslepumpen går, det verkar den göra men den snurrar längre tid än några sekunder som man hört att den ska göra tills bränsletrycket är uppbyggt.
    Provat att öppna ventilen vid "bränslerailen" under motorkåpan. Inget tryck när man inte inte kör startmotorn. När man kör startmotorn så sprutar det bensin från ventilen, inget supertryck men det kommer skapligt.
    Tog loss tändkasetten och prova att ha i ett tändstift för att kolla gnista, det gör det! Dock satte jag i ett sprillans tändstift, men det borde väl inte spela roll?

    Så det verkar alltså både komma bensin och ge gnista, men ingen tändning alls??? Är det för dåligt tryck på bränslet så att nån ventil inte öppnar? Eller vad kan det vara?


    Bilen kan inte köras så att ta den till verkstad för Tech 2 avläsning kräver bogsering.

Liknande ämnen

  1. Dog under färd NG9-3 B207
    Av Bennet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2024-06-02, 09:32
  2. [LÖST] All el dog under färd NG9-3
    Av MaMa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-08-09, 09:12
  3. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2017-10-08, 22:59
  4. [LÖST] Dog under färd, nu startar den ej OG9-5 B2x5
    Av skorpion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 09:44
  5. [LÖST] Bilen bara dog mitt under färd? OG9-5 B2x5
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 00:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •