Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Speedparts bromsskivor/-belägg...

  1. #1
    Grundladd Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    499

    Speedparts bromsskivor/-belägg...

    Hej!

    Bromsarna på vår bil är totalslut, de får gå vintern ut men i vår blir det byte av skivor och belägg. Nu undrar jag:

    Hur är Speedparts belägg och skivor jämfört med Saab Original? Fick hem folder från Saab idag och original skulle ju gå på 3200:- Speedparts motsvarighet landar ju på 1836:- om jag har räknat rätt.

    Har även sneglat lite på Speedparts sportbromskit för 3620:- Är det värt de extra 400:- jämfört med original?

    OBS!
    Jag kör INTE på bana men det blir en del mil och en del långkörningar om året.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 006

    Re: Speedparts bromsskivor/-belägg...

    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Hej!

    Bromsarna på vår bil är totalslut, de får gå vintern ut men i vår blir det byte av skivor och belägg. Nu undrar jag:

    Hur är Speedparts belägg och skivor jämfört med Saab Original? Fick hem folder från Saab idag och original skulle ju gå på 3200:- Speedparts motsvarighet landar ju på 1836:- om jag har räknat rätt.

    Har även sneglat lite på Speedparts sportbromskit för 3620:- Är det värt de extra 400:- jämfört med original?

    OBS!
    Jag kör INTE på bana men det blir en del mil och en del långkörningar om året.
    Jag skulle satsa på standard från speedparts eller liknande om jag vore du. Det räcker gott och väl. Du kommer aldrig upp i de temperaturerna där det kan vara dags att köpa bättre bromsar. Köpa sportbromskitet är bara att slänga pengarna för dig såvida du inte gör det för utseendet för att det ser tufft ut med slitsade skivor.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152

    Re: Speedparts bromsskivor/-belägg...

    Citat Ursprungligen postat av putte
    Jag skulle satsa på standard från speedparts eller liknande om jag vore du. Det räcker gott och väl. Du kommer aldrig upp i de temperaturerna där det kan vara dags att köpa bättre bromsar. Köpa sportbromskitet är bara att slänga pengarna för dig såvida du inte gör det för utseendet för att det ser tufft ut med slitsade skivor.
    är det värt att kasta ut pengar på de slitsade bormsarna ifrån speedparts?
    ska köpa nya bromsar till min bil med.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 743
    Beror ju på hur "hårt" du kör med bilen. Som vanlig pendlar bil så skulle jag köra med orginal.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076

    Re: Speedparts bromsskivor/-belägg...

    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Hej!

    Bromsarna på vår bil är totalslut, de får gå vintern ut men i vår blir det byte av skivor och belägg. Nu undrar jag:

    Hur är Speedparts belägg och skivor jämfört med Saab Original? Fick hem folder från Saab idag och original skulle ju gå på 3200:- Speedparts motsvarighet landar ju på 1836:- om jag har räknat rätt.

    Har även sneglat lite på Speedparts sportbromskit för 3620:- Är det värt de extra 400:- jämfört med original?

    OBS!
    Jag kör INTE på bana men det blir en del mil och en del långkörningar om året.
    Om du kan köra på bromsar en hel vinter som är totalslut, så duger nog originalen väldigt gott till dig. eftersom du uppenbarligen inte bryr dig så mycket om bromsverkan

  6. #6
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 642

    Re: Speedparts bromsskivor/-belägg...

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Hej!

    Bromsarna på vår bil är totalslut, de får gå vintern ut men i vår blir det byte av skivor och belägg. Nu undrar jag:

    Hur är Speedparts belägg och skivor jämfört med Saab Original? Fick hem folder från Saab idag och original skulle ju gå på 3200:- Speedparts motsvarighet landar ju på 1836:- om jag har räknat rätt.

    Har även sneglat lite på Speedparts sportbromskit för 3620:- Är det värt de extra 400:- jämfört med original?

    OBS!
    Jag kör INTE på bana men det blir en del mil och en del långkörningar om året.
    Om du kan köra på bromsar en hel vinter som är totalslut, så duger nog originalen väldigt gott till dig. eftersom du uppenbarligen inte bryr dig så mycket om bromsverkan
    bra inlägg...

    kontentan är.. köp nya nu! innan det är för sent?!

  7. #7
    Grundladd Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    499

    Re: Speedparts bromsskivor/-belägg...

    Citat Ursprungligen postat av tact
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Hej!

    Bromsarna på vår bil är totalslut, de får gå vintern ut men i vår blir det byte av skivor och belägg. Nu undrar jag:

    Hur är Speedparts belägg och skivor jämfört med Saab Original? Fick hem folder från Saab idag och original skulle ju gå på 3200:- Speedparts motsvarighet landar ju på 1836:- om jag har räknat rätt.

    Har även sneglat lite på Speedparts sportbromskit för 3620:- Är det värt de extra 400:- jämfört med original?

    OBS!
    Jag kör INTE på bana men det blir en del mil och en del långkörningar om året.
    Om du kan köra på bromsar en hel vinter som är totalslut, så duger nog originalen väldigt gott till dig. eftersom du uppenbarligen inte bryr dig så mycket om bromsverkan
    bra inlägg...

    kontentan är.. köp nya nu! innan det är för sent?!
    Ja... ni är roliga ni Jo då, jag bryr mig om bromsverkan - och det var just därför jag startade den här tråden.

    Mina tankegångar var så här: Original kostar 3200:- och då är ju inte steget alltför långt till 3600:- när man ändå byter bromsar. Att jag inte kommer pressa mina bromsar till det yttersta eftersom jag inte kör på bana är ju uppenbart. Men finns det nån annan vinst jag kan göra med Greenstuff/slitsade skivor? Ex. hållbarhet/livslängd, bromsdamm, kvalitet jämfört med originalgrejerna från Saab? Såvida det nu inte är så att standardgrejerna från SP duger (nån som har kört på dessa?), då kan man ju spara in en hel del slantar...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076

    Re: Speedparts bromsskivor/-belägg...

    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Mina tankegångar var så här: Original kostar 3200:- och då är ju inte steget alltför långt till 3600:- när man ändå byter bromsar. Att jag inte kommer pressa mina bromsar till det yttersta eftersom jag inte kör på bana är ju uppenbart. Men finns det nån annan vinst jag kan göra med Greenstuff/slitsade skivor? Ex. hållbarhet/livslängd, bromsdamm, kvalitet jämfört med originalgrejerna från Saab? Såvida det nu inte är så att standardgrejerna från SP duger (nån som har kört på dessa?), då kan man ju spara in en hel del slantar...
    Så kan man inte riktigt jämföra... Att det bara skiljer mellan 3200:- och 3600:- dvs 400:-
    Eftersom SP sport kit är samma skivor som deras "standard" enda skillnaden är "hemmagjorda" slitsar och andra belägg.

    Så skall du jämföra ur ekonomiskt perspektiv så skall du jämföra 1836:- mot 3600:-

    Du har lurats att tro att sportbromskittet är mycket bättre kvalitetsmässigt bara för att det är dyrare.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 006
    Beläggen märker du knappt skillnad på eftersom du inte kör på bana uppenbarligen. Skivorna i de olika kiten är mer eller mindre samma fast ena skivan är slitsad. Det kan du göra hos en mekanisk verkstad för en billig penning.

    Jag tror du märker en större skillnad i bromsförmågan om du byter ut all bromsvätska mot ny, samt rengör okets glidytor med stålborste.

    Tänk på att det slitsade kitet är dubbelt så dyrt som standard-kitet.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    476
    Jag köpte sportbromskittet från SP till min CS. Och jag kör inte på bana med den.
    Jag har kört 5000 mil med dom och jag har inte behövt byta belägg ännu

    Och jag tycker att Tarox-beläggen är kanon som sitter på. Dom dammar en del men det spelar ingen roll.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 006
    Citat Ursprungligen postat av Dennis
    Jag köpte sportbromskittet från SP till min CS. Och jag kör inte på bana med den.
    Jag har kört 5000 mil med dom och jag har inte behövt byta belägg ännu

    Och jag tycker att Tarox-beläggen är kanon som sitter på. Dom dammar en del men det spelar ingen roll.
    Det sitter väl inga tar-ox på sportbromskitet?
    Med tar-ox blir det lite mer prisvärt, men skulle nog ur Angus perspektiv fortfarande skaffa standard.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. Bromsskivor och belägg till 9-3 2.0TS ?
    Av Grillen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •