Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Helljus Saab 900 -96

  1. #1

    Helljus Saab 900 -96

    Tjaba !
    mitt första inlägg här !

    Fick ett skumt problem med helljuset idag.
    Det går inte att stänga av !!
    Hur jag än vänder och vrider på ljusomkopplaren så spelar det ingen roll det lyser järnet och även om jag stänger av bilen så lyser det.
    Drog ur relät till heljuset.. lyser fortfarande !?
    Plocka ur säkringarna till helljus då slocknade dom men började lysa när jag stoppade tillbaks dom.
    Om jag plockade ur "lampkontrollern" (eller vad den nu heter) då slocknade helljuset men startade när jag stoppade tillbaks den.

    Det lutar åt att det är "kontrollern" det är fel på eller ?

    Bilen står nu utan säkringar till helljuset för att inte dra ur batteriet.

    /Danne

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Utan att ha kollat i elschema eller tänkt klart, jag tror att det är nå't galet med "blinkersspaken". Återkommer !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Jo, de är nog nå't uppåt spaken. Kontakten för helljus kan ha "klibbat".
    Alternativt, vilket jag ställer mig mer tveksam till, nå't knas med kablaget upp mot spaken. Stoppa i säkringarna, o bryt o mixtra lite med kablaget till blinkersspaken. Om inte detta hjälper, gör ett större antal "helljusblink" med spaken o hoppas på att det hjälper, om inte prova med en ny spak. Du kan prova o resistansmäta mellan stift 5 o 1 där skall det vara oändlig resistans med spaken i vila, men jag tror att det är där som felet ligger, du lär få låg resistans, vilket du endast borde få när spaken är påverkad. Kolla oxo 5 till 6 den funkar nog, skall ha samma betende.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Äsch, glömde...

    Välkommen Hit !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5

    Helljus problem

    Hej,

    Mitt första inlägg!
    Råkade ut för liknande problem som Sportsterdanne.
    Det började med att jag sporadiskt inte kunde stänga av helljuset. Detta avhjälptes med några antal "helljusblink" i följd. Nu har heljuset fastnat i "PÅ" läge för gott. Har provat att dra reläerna men utan framgång, det enda som hjälper är att rycka säkringarna.

    Det jag kunde notera med halvljusomkopplaren påslagen "så att helljuset kan fastna" är att den blå indikatorn på instrumentpanelen skiftar intensitet när jag klickar på och av helljuset med blinkers spaken.

    Vill inte gärna byta blinkers spak (med farthållare), säkert jättedyr, har ni något tips? (Köpa begat eller vad menas med DRboost svar "Klibbat")

    /Saab 900 Talladega '97

  6. #6
    Bättre sent än aldrig, men idag var jag ut och kollade på bilen (äntligen lite varmare ute)

    och jag hittade felet:

    Inne i brytaren för heljus påverkas två st. metallläppar av en liten plastbit med en fjäder, den ena ligger mot plastbiten och spänner "neråt" och den andra ligger under plastbiten i "Luften" bägge "åker" neråt och ger kontakt när man drar i spaken.

    Den metallläppen som konstant ligger mot plastbiten verkar ha blivit väldigt varm vid nåt tillfälle (troligast om man håller in spaken en längre tid för då går all ström genom "läppen" till helljuset) och helt sonika smält ner plastbiten och ger konstant kontakt.

    Jag lyckades öppna kontakten och bända ena läppen åt sidan för att få ut plastbiten gav den en omgång med lödkolven och sen byggde jag upp det som saknades med 2 komponents epoxilim.
    Och nu funkar det !

    Ska prova bifoga lite bilder.

  7. #7








    För att få vika undan metalläppen så knackade jag bakifrån på niten med en liten mejsel och en hammare, men man får vara försiktig så man inte bryter av den, efter jag moterat tillbaks fjädern och plastbiten så knackade jag ner den igen.

    Hoppas detta kan hjälpa någon.

    /Danne

Liknande ämnen

  1. Helljus Saab 9-5 07:a
    Av Ante_K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 00:28
  2. Ang xenon i helljus saab 9-5-03
    Av Thomas20160203 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 10:55
  3. Helljus Saab 9-5 00
    Av gamlingen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •