Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: 900S -92 9-3SS IC och megaskvätt

  1. #41
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Hittade det "trepoliga kontakstycket under friskluftsintaget" idag. Fast egentligen var det en enpolig rackare jämte servobehållaren. Förmodligen nån ändring på senare årsmodeller eller nåt sånt.

    Bilder på kontakten finns här om nån mer skulle ha svårt o hitta den, från början låg den gömd under allt kablaget.

    Den enda felkod jag fick var avsaknad av varvtalssignal vilket är normalt eftersom motorn inte snurrar.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  2. #42
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Att HC-halten är för hög kan vara tecken på att motorn drar olja, alltså, slitna ringar, slitna ventilstyrningar, och/eller slitna ventiltätnignar. tyvärr

    PS. Ifall du inte bytt olja, så kan det hjälpa att byta, ifall den gamla oljan är utspädd med bensin.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #43
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    Att HC-halten är för hög kan vara tecken på att motorn drar olja, alltså, slitna ringar, slitna ventilstyrningar, och/eller slitna ventiltätnignar. tyvärr

    PS. Ifall du inte bytt olja, så kan det hjälpa att byta, ifall den gamla oljan är utspädd med bensin.
    Hehe, du har inte läst hela tråden va?

    Motorn är helrenoverad, nya lager, ringar, packboxar, ventiltätningar m.m. ventilstyrningarna är inte bytta iof men dom var inte slitna heller. Turbon är ju iof orörd, men nån blårök eller liknande har jag hittils inte sett. Om den dragit olja eller inte kan jag inte avgöra ännu, har typ kört 1,5 mil med bilen bara.

    Va ute o kollade returen i tanken en gång till nyss, hittade inget lämpligt o mäta mottrycket i den med men kör jag pumpen så rinner det besin ur returen iaf. Ser helt normalt ut.

    Ska forstätta leta multimeter nu, jäkel o försvinna jämt.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #44
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    Att HC-halten är för hög kan vara tecken på att motorn drar olja, alltså, slitna ringar, slitna ventilstyrningar, och/eller slitna ventiltätnignar. tyvärr

    PS. Ifall du inte bytt olja, så kan det hjälpa att byta, ifall den gamla oljan är utspädd med bensin.
    Hehe, du har inte läst hela tråden va?

    Motorn är helrenoverad, nya lager, ringar, packboxar, ventiltätningar m.m. ventilstyrningarna är inte bytta iof men dom var inte slitna heller. Turbon är ju iof orörd, men nån blårök eller liknande har jag hittils inte sett. Om den dragit olja eller inte kan jag inte avgöra ännu, har typ kört 1,5 mil med bilen bara.

    Va ute o kollade returen i tanken en gång till nyss, hittade inget lämpligt o mäta mottrycket i den med men kör jag pumpen så rinner det besin ur returen iaf. Ser helt normalt ut.

    Ska forstätta leta multimeter nu, jäkel o försvinna jämt.
    Hmm, kan ha varit oljan iaf märkte jag.

    Bytte olja o filter i helgen för den som var i var endast avsedd som "inkörningsolja". Luktade rejält med bensin om oljan och detta är ju pga att jag i början hade en trasig tempgivare som surade ner rejält.
    Har inte gjort något HC test igen men det känns som det kan ha varit felet...
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  5. #45
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Om HC är hög så har du stått länge och väntat på din tur att komma in + inte riktigt varmkörd motor.. När ja besikta min bil(saab 9000 CD insprutare) så hade ja hög HC då stod han och gasa till motorn blev varm så sjönk HC.. Men det kan vara kass lambda också... Byta olja brukar sänka CO inte HC...Men vad vet ja det kan funka..

    MVH // Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #46
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Hittade tillslut anledningen till att den är svårstartad. Av någon anledning snor startmotorn all ström. Knuffa igång den gick plättlätt. Har inte haft möjlighet o knuffa igång den tidigare pga is överallt. Har ju inte vågat köra iväg o stanna nånstans bara för o testa, finns ju risk man blir stående.
    Har kikat på lite jordpunkter men ett annat problem som är mer akut har uppstått
    Råkade blåsa toppackningen idag
    Där fick man för att man inte kollade om toppen var rak innan montering.
    Nån cylinder har iaf blåst rätt ut i en kylkanal. Tempen började pendla på E22:an efter en omkörning, sen hörde jag ett väsande ljud från motorrummet. Fett med övertryck i kylsystemet. Släppte ut allt genom luftningsnippeln o körde lugnt hem. Så länge man bara körde motorn på undertryck höll den tempen men i uppförsbackarna gick det ju inte o få den rackarns mitsuturbon o ge fan i o ladda så då steg tempen. Lyckades iaf hålla den långt ifrån att koka.
    Tur man har en 3-4 B202 toppar liggandes, har påbörjat toppbyte men efter jag meckat loss grenröret blev det hockey.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Men suck... så illa På´t igen bara!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    ja men du hittade problemet

  9. #49
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Om någon undrar vad som händer så kan jag medela att jag kommit så långt att jag rivit loss toppen. Verkar ha kommit nåt skit imellan vid monteringen som lagt sej precis vid cylinderkanten. plåtkanten på packningen var deformerad vid cylinder 4.
    Har varit o handlat lite nya packningar men just nu är det för kallt ute.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  10. #50
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Har inte hänt så mycke med den här bilen på sista tiden, jag bytte jobb till ett på hemorten så jag behövde ingen pendlarbil längre. Men nu ska dottern skjutsas till dagis m.m. så nu behövs två fungerande bilar igen.

    Så nu i helgen planade jag toppen, inhandlade lite olja o monterade ihop skiten igen. Motorn verkar gå bra, läcker lite vatten vid termostathuset men inget allvarligt. Har bara kört några km hittils och allt verkar funka som det ska.

    Förutom en grej, den jävlas när man ska starta den fortfarande. Puttar man igång den startar den innan impulsen från hjärnan att släppa kopplingen hunnit ner till foten.
    Men på startmotorn får man nöta o nöta o nöta, den tänder lite lagom så startmotorn får hjälp att snurra lite lättare men tar väldigt lång tid på sej att gå igång, oftast tar batteriet slut innan.

    Så nu pågår projekt elfel from hell!
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  11. #51
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Här har det varit dött ett tag, tröttnade på bilen så den fick stå fram tills strax innan semestern när meckarsuget kom tillbaka. Desutom behöver jag en bil att åka på larm med eftersom jag gått o blivit deltidsbrandman.

    Orkade inte pilla mer med lucassprut o fördelartändning så det fick bli ett MegaSquirt som fick ensam kontroll över motorstyrningen, tändspolarna är såklart en DI-kassett. En APC-box fick följa med in också men enbart till att filtrera knacksignalen åt MS, laddtrycksstyrningen sköter MS.
    Blev dåligt med bilder på detta men bilen är uppstartad, provkörd o en hyffsad grundmapp har fixats till. Härvan behöver fortfarande snyggas till endel så jag kanske kan ta lite bilder när jag byter ut sockerbitarna mot något stabilare.

    Efter MS-installationen blev man ju sugen på o mappa lite högre laddtryck men för o göra det behövs en IC och det satt ju ingen alls original. Nu blir det bilder iaf.

    En 9-3SS/SC IC fick det bli, dom är säkert bra, synd att dom är så stora bara men det ska nog gå.


    Fick kapa bort som vid 9000IC montering ungefär fast hela vägen upp för o få plats med gavlarna. Här är den på plats iaf.


    Strålkastarna fick kapas ur endel också men har man väl börjat så... Strålkastartorkare är bara att glömma.


    Tryckrör ska man ju ha också, fulsvetsade av universal avgasböjar. Sedan finlackade med pulverlack mot en påse nybakade bullar. Jag valde svart för att dom ska synas så lite som möjligt i fronten.


    Här är dom på plats.


    Från turbon...


    ...hela vägen till spjället som fått anslutningarna för tomgångsmotor och bypassventil pluggade. En spal-fläkt råkade ramla dit också, alltid bra med mera plats.


    Och till sist med kofångare o grill på plats.


    Lill-chefen inspekterar och kommenterar, idag fick hon ju lära sej var intercoolern sitter och hur den ser ut. Sån kunskap får man inte i skolan eller på dagis, tur att hon har en sån pedagogisk pappa.


    Kvar att göra är 3" batteriböj med uttag för bredbandslambdan samt fixa till en luftfilterinstallation. Tänkte ha batteriet där luftburken sitter idag. Sen en rejskisse på det.
    To be continued... förhoppningsvis...
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  12. #52
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Snyggt! En 9-3 IC passade ju rätt bra
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. rwd og 900s -92
    Av fde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 09:39
  2. 900S 16v - T16?
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 15:54
  3. 900s-94
    Av zodiak06 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 07:16
  4. 900S -91
    Av v4-95 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 16:19
  5. 900s
    Av Patrik/2540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •