Har köpt mej en 900S -92 som jag tänkt fixa i ordning. Var tvungen att köpa något då min förra pendlarbil, en 9000T -85 rasade ihop totalt för nån månad sedan så vi har just nu bara en bruksbil vilket är dumt då jag veckopendlar, tjejen o dottern kräver att få ha CSE:n i veckorna

Liten snabb spec på bilen.

+ Väldigt lite rost, en dörr som är dålig bara.
+ ABS Bromsar (bra på vintern)
+ Larm
+ Vinterdäck satt redan på på LM fälg

+/- Växellådan verkar ok

- Rasad motor
- Fjärkontrollerna till larmet saknas =(
- Tråkig färg (ambassadblå)
- Avställ, obesiktad, oskattad.

Men för 2000:- var det ett fynd anser jag.

Planen just nu är att få igång bilen och besikta den, sen ska APCsystem och en 9000IC dit, eventuellt med gavlar i alu fast inte dubbla cellpaket som på talladegan. Batteriböj och Megasquirt med DI kommer nog monteras också framöver, planen är inte att köra 12:or på strippen utan att få till en bra bruksbil med lite extra pulver.

Dags o bygga ny motor då. Tyvärr tar min talladega upp den verkstadsplats jag har så motorbytet görs utomhus hemma på tomten, långkallingar på altså. OBS, Bilen är väldigt skitig på bilderna, har tvättat den nu

(Klickbara bilder)



Här syns lite av vad som hänt med gamla motorn



Rotade fram en bottendel från en 9000T -86 som jag hade över, lite nya lager i den bara så blir den perfekt.



Lite färg också, fick bli motorfärg från macken, dom hade ford-blå och volvo-rött att välja på, bilen är ju blå så...



Målade lite andra prylar som va gråa o trista också, t.ex. BTR, Spjällhus, Fuelrail, div fästen m.m. klicka på 900S i signaturen om ni vill se bilder på det och mycket annat.

Trubon, en TE05-12B, känns ok men nån tidigare ägare har roat sej med att svetsa ihop justeringen på WG-dosans arm, sen var den ganska rostig också så jag byggde om fästet lite o monterade en dosa från en GT17 (9-5) istället.



Ungefär där är jag idag, har börjat montera ihop delar som är färdiglackade nu, här är en bild på insuget.



Ska jobba en vecka nu sen får vi se vad som händer till helgen igen, blocket väntar på nya lager o ringar. Sen lite nya packningar och det är dags o hinka i motorn o provstarta. Finns många delar kvar att rengöra, polera och lacka också.