Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: 900S -92 9-3SS IC och megaskvätt

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    ska det verkligen luta så där?
    Du har inte haft någon og900 eller?



    Mvh TD04
    nej jag har ju inte det

  2. #22
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Blev ingen uppdatering igår men här kommer både söndagens och dagens skruvande.

    Toppen är på plats tillsammans med insug, grenrör, generator, servopump o lite annats småplock.

    Tog några bilder på hur utsidan ser ut idag också, enda skillnaden mot tidigare är väl att jag bytt ut blinkers/positionsljus mot omålade diton. Sen tvättade jag bilen för några veckor sedan men katter och snö har sett till så den är skitig igen.

    Toppen


    Insug m.m.


    Saab 900XC Ltt


    Målade lite delar som ska på nästa helg också


    För fler bilder: http://marsupilami.no-ip.org/cgi-bin/id ... album=900s
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  3. #23
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Idag var det kallt, iaf tycker jag att -6 är kallt om man ska stå ute o skruva ihop en motor.

    Turbon o dess rör, kablehärvan och lite slangar fick jag dit iaf innan fingrarna slutade röra sej som jag ville. Nån som har tips på bra meckhandskar som går att tvätta, har bra känsla och håller värmen skapligt.

    Brrr...


    Turbon monterad


    Kabelhärva och diverse slang


    "flygbild"
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    skara
    Inlägg
    54
    fint gjort!!
    Babyblått fint de
    og900 aero -87
    Saab 9000 FTT
    vw vento 2.0

  5. #25
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Har inte blivit några fler bilder i helgen tyvärr så jag får berätta läget istället.

    Monterade dom sista slangarna på bilen igår o skulle provstarta. Upptäckte då att batteriet som stått på laddning i några timmar inte ville ta laddning. Nahepp, fick ta starthjälp av CSE:n då. Kollade så det fanns oljetryck, det fanns så jag skruvade i stiften o provstartade, men den ville inte, provade att vrida lite på fördelaren men den bara tänder till ibland. Sen var det för mörkt så jag gav upp.

    Idag har jag fortsatt att prova, gnista o bensin finns för motorn var sur som f-n. Lät den stå utan stift medans jag käkade lite o åkte o vägde min dotter. I med nya stift o prova igen. Men det var samma visa igen, den tänder till lite sen händer inte så mycket mer. Så just nu står bilen här ute med stiften bortskruvade så det kan dunsta ur rejält tills nästa gång.

    Börjar misstänka att bensinen som finns i tanken är för gammal. Som tur är finns det bara några liter i tanken så jag får prova att hälla i ett par dunkar ny bensin o spä ut med. Men det får bli efter jul.

    Over and out.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #26
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Nu efter alla helger och allt snöande som satt stopp så är den startad. Tyvärr läckte det ut en j*vla massa olja ifrån nånstans. Får kika på det imorrn när det är ljust ute. Va nattsvart när jag väl fick igång den för jag va tvungen att skotta fram en infart så jag kunde komma in med CSE:n i framänden på 900:an o ge starthjälp. Felet var troligen en kombination av dålig bensin och seg olja som inte orkade ända upp i mina rengjorda tryckare när det var -15 ute. Ventilerna öppnade altså ungefär inget så den fick bara bensin, ingen luft.

    Anledningen att jag misstänker att oljan var seg baserar jag på att jag hade oljetryck i 1 minut efter jag slutade köra på starten när det var riktigt kallt ute. Oljan jag hällt i köpte jag av en lantbrukare för 16:- litern. Ska bytas när den fått rinna runt o skölja rent lite i kanaler o framförallt oljekylaren. Blir Castrol Lightec då. Och ja, oljan som är i nu klarar specen som gäller för motorn.

    Rengörningen av tryckarna va lyckad iaf, när den väl startade fanns där inte en enda tickande ventil. Bara skönt T16 avgasljud
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226
    Snyggt jobbat !!!!
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  8. #28
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Oljeläckaget lokaliserat, det var oljetillförseln till turbon som läckte vid anslutningen mot blocket. Trodde först att det var pga dåliga kopparbrickor så jag åkte o handlade på mej nya. Men det läckte ändå. Slet bort röret och upptäckte att lödningen precis ovanför banjon var en spricka i. Sen droppade det kylarvätska från överströmningsventilen också.

    Konstigt nog är dom här två prylarna ungefär det enda som jag inte gjort något med förutom att skruva loss o sen på igen. Överströmningsventilen lossade jag inte ens slangarna från, den följde med i ett helt knippe.

    Man får väl se positivt på saken, dom grejer jag pillat med funkar.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Nu efter alla helger och allt snöande som satt stopp så är den startad. Tyvärr läckte det ut en j*vla massa olja ifrån nånstans. Får kika på det imorrn när det är ljust ute. Va nattsvart när jag väl fick igång den för jag va tvungen att skotta fram en infart så jag kunde komma in med CSE:n i framänden på 900:an o ge starthjälp. Felet var troligen en kombination av dålig bensin och seg olja som inte orkade ända upp i mina rengjorda tryckare när det var -15 ute. Ventilerna öppnade altså ungefär inget så den fick bara bensin, ingen luft.

    Anledningen att jag misstänker att oljan var seg baserar jag på att jag hade oljetryck i 1 minut efter jag slutade köra på starten när det var riktigt kallt ute. Oljan jag hällt i köpte jag av en lantbrukare för 16:- litern. Ska bytas när den fått rinna runt o skölja rent lite i kanaler o framförallt oljekylaren. Blir Castrol Lightec då. Och ja, oljan som är i nu klarar specen som gäller för motorn.

    Rengörningen av tryckarna va lyckad iaf, när den väl startade fanns där inte en enda tickande ventil. Bara skönt T16 avgasljud
    Det där sista är man ju vansinigt avis på! Sugen som tusan på att prova på´t!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  10. #30
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Dåligt med uppdateringar har det blivit, men bilen fungerar nu, dessvärre läcker den kylarvatten från värmekranen och överströmingsventilen. Vet inte om den nya kylarvätskan rensat bort gammalt skit som låg o höll tätt.
    Läcker inte mycket men det är inte särskilt kul att åka med glykol droppandes ner på skorna. Har hällt i lite kanel och det verkar som det tätat men det känns som det är bäst att byta ut skiten innan jag börjar använda bilen iaf.

    Liten film med motorn igång, hörs ett lätt klonkande ljud på filmen men det är bara slavcylindern misstänker jag, försvinner om man frikopplar, men jag får väl ta o byta det med när jag hinner.
    http://marsupilami.no-ip.org/cgi-bin/id ... 0alive.avi (DivX 9,31Mb)
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  11. #31
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Nu är hon besiktad, 6 poäng.

    1. Färdbroms bromsbelägg, bak, båda sidor, utslitna.
    2. Styrled, höger yttre, glapp.
    3. HC-halt tomgång, för hög.

    Bromsbelägg o styrleden hade jag ju iof kunnat kolla innan. Men eftersom jag skruvat utomhus med bilen så kändes det smidigare o ta några tvåor o få veta vad som behöver göras än att ligga o kräla i snön o leta eventuella tvåor på hela bilen.

    HC-halten däremot är ju lite skum, 245 vid tomgång. Vid förhöjd tomgång smög den ner till runt 50, hade säkert hamnat ännu lägre om vi fortsatt hålla på gasen. Lambda låg på 0.99, CO och CO2500 minns jag inte och dom står inte på pappret heller (?!), men godkända va dom.

    Hade kissen varit kass tycker jag det borde legat högt även på förhöjd tomgång?

    Får ta o läsa ut lite felkoder bara jag hittar sladdaset som man ska koppla in sej på.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Hej!

    Du kopplar in dig på stift 3.. kontakten ligger vid luftintaget... en 3polig grej!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  13. #33
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Hej!

    Du kopplar in dig på stift 3.. kontakten ligger vid luftintaget... en 3polig grej!
    Jepp en gul/vit kabel ska det visst va... Finns inte...

    Den enda 3-poliga jag hittar är ju en som används, dessutom finns det ingen gul/vit kabel i den.

    För visst ska det väl va ett tomt kontaktstycke, man ska väl inte behöva dela något?
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Japps.. är en svart.. kontakt med 3 kablar... två stående och ett liggande stift...
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  15. #35
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Så den ska altså ligga där intrasslad bland kablarna till motorhärvan och slangarna till servostyrningen under friskluftsintaget? Antar att den ska sitta ihop med motorhärvan, får rycka lite i den o se vad som tittar fram.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Japps! Nu har jag ju eftermonterat på min, så vet inte på vilken sida den sitter på av servobehållaren org...
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Min kontakt är inte trepolig utan bara en och bara en sladd. Tror det kan variera lite.

    Har haft problem med bara hög HC tidigare, men da gick den klart orent med felställd tändning och avgaskam. Jag tycker inte heller att katten borde vara trasig. Var motor inkl avgassystem ordentligt varmt?

    Mvh
    Svart 900 T16 91

  18. #38
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Min kontakt är inte trepolig utan bara en och bara en sladd. Tror det kan variera lite.

    Har haft problem med bara hög HC tidigare, men da gick den klart orent med felställd tändning och avgaskam. Jag tycker inte heller att katten borde vara trasig. Var motor inkl avgassystem ordentligt varmt?

    Mvh
    Ok, men det var fortfarande en gul/vit sladd eller? Kan inte kika mer på det förrän på fredag (veckopendlar) så jag samlar all information jag kan just nu.

    Gjorde avgasmätning totalt tre gånger, först inne i hallen, då med HC runt 400 och även högt HC när dom kollade CO2500. Sen efter den sedvanliga provturen hade HC sjunkit något. Men jag fick åka en sväng själv för att värma upp ordentligt, Då sjönk HC ner till 245 vid tomgång och varvade jag lite så lambdaregleringen gick in i closed-loop så sjönk HC neråt hela tiden. CO, CO2500 och lambda låg hela tiden inom godkända värden.

    Kissen är nog inget fel på, det är något annat. Bara jag varvar lite så lambdaregleringen skuttar igång så får jag ju ner HC. O alla andra avgasvärden är ju klart godkännda.

    Börjar fundera på bränsletrycket. Sitter en 3 bars BTR på, men det ska det väl göra, står iaf lucas på regulatorn. Har provat med en spillans ny 3 bars boschregulator och det gjorde ingen skillnad.

    Backventilerna i tankarmaturen har jag kollat på, det kommer iaf soppa i returen direkt när man kör igång pumpen, kan ju kärva iof så den håller emot till ett visst tryck som en extra regulator. Ska testa om jag inte kan trycksätta returslangen från regulatorn o se om den håller emot något.
    Vad är egentligen anledningen till att ha en backventil på returen?
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Sladden är gulvit pa min ocksa. Jag har för mig att jag fick gräva ordentligt för att hitta den.

    Ja du har ju ordentligt höga värden pa HC, sa det är klart att även ett riktigt varmt avgasrör inte hjälper upp saken. 20 hade jag pa min sist vet jag. Jag visste inte att lamdaregleringen inte funkar pa tomgang. Men tror du verkligen det är felet. Lamda är ju ok säger du.

    Pa min satt avgskammen fel en kugge ju. Har du kollat det ordentligt även efter kedjan fatt spänning?
    Svart 900 T16 91

  20. #40
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Sladden är gulvit pa min ocksa. Jag har för mig att jag fick gräva ordentligt för att hitta den.

    Ja du har ju ordentligt höga värden pa HC, sa det är klart att även ett riktigt varmt avgasrör inte hjälper upp saken. 20 hade jag pa min sist vet jag. Jag visste inte att lamdaregleringen inte funkar pa tomgang. Men tror du verkligen det är felet. Lamda är ju ok säger du.

    Pa min satt avgskammen fel en kugge ju. Har du kollat det ordentligt även efter kedjan fatt spänning?
    Vet inte exakt hur det funkar på lucas men normalt sett brukar inte lambdan reglera förrän runt 1300-1500 rpm.

    Kammarna är kollade båden en o tre gånger.

    Får se vad felkoderna säger om jag hittar sladdaset till helgen. Måste rota fram min bortsprungna multimeter också så jag kan kontrollmäta tempgivaren jag bytt tre gånger nu.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

Liknande ämnen

  1. rwd og 900s -92
    Av fde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 09:39
  2. 900S 16v - T16?
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 15:54
  3. 900s-94
    Av zodiak06 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 07:16
  4. 900S -91
    Av v4-95 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 16:19
  5. 900s
    Av Patrik/2540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •