Hejsan!
Detta är då utgångsobjektet, en 1989 års 9000 CD.
- Motorn är utbytt till en 2,3T ( 226 hk / 350 Nm )
- Chippad, ingen aning vad för chip dock
Planen är att få en snyggare bil med hyfsad prestanda och lära mig saker på vägen dit. Som någon vis man sa; ”Det är inte målet som är det viktiga utan resan dit”. Och eftersom jag aldrig hållit på med bilar, och min budget är ruskigt begränsad (18 år och studerande) började resan redan i oktober!
Kommer även att ta med kostnader för allt, så jag kan se lite hur mycket pengar jag lagt på bilen.
Så jag fixade mig ett kallgarage med hyfsat utrymme för en bil, tur att man har snälla släktingar, och började planera.
Den 13:e oktober såg planen ut såhär:
-Slitzade Brembo-skivor runt om, greenstuff racingbelägg.
-Nya däck + fälgar
-Bort med den vinröda inredningen och in med ny
-Fjäderbensstag
-Twinpipe
-Toning
-Mätarhållare till A-stolpen
-Laga rost
Den planen ändras om ganska ofta, efterhand som jag upptäcker saker som måste fixas.
Ber redan nu om ursäkt för bildkvalitén på vissa bilder, ordentlig kamera ska inhandlas, nu får det duga med min 2 mp mobilkamera som behöver en strålkastare för att få tillräckligt med ljus..
Efter att ha kikat runt på mätarhållare insåg jag att jag nog inte skulle hitta någon till rimligt pris och med bra passform, så varför inte göra sig en egen?
Tog några mått, snickrade lite och resultatet blev såhär (ska fixa bättre bild):
Det ni ser är i princip en bit plywood täckt i fuskläder, blev förvånansvärt nöjd! Det enda negativa är att man får snegla rätt långt ner för att få syn på mätaren.. Men det har funkat hittills!
Plockade av nedre spoilern eftersom den fått sig en smäll och spruckit på 2 ställen. Håller just nu på att leka lite med glasfiber. Vi får se hur resultatet blir, jag är som sagt en nybörjare
Efter att ha kikat runt under huven insåg jag att jag skulle få köra med huven stängd hela sommaren om jag inte skulle få skämmas. Så nu inleddes nästa steg, polering!
Först polerades toppen på insuget, rör och motorfäste.
Även de där "dämparfästena" (?) fick lite puts:
Sedan var det dags för tryckröret.
Resultatet blev helt okej, total kostnad: 100 kr.
När jag en dag satte mig i bilen upptäckte jag ännu en sak. Den där vinröda inredningen sticker verkligen i ögonen på mig.. Inget ont mot er som tycker om färgen, men det är bara inte riktigt min stil med en så ”porrig” inredning
Så jag letade runt en stund på vårt kära forum, hittade en grå skinninredning och slog till!
I väntan på köpet slet vi ut den gamla inredningen, något av det roligaste jag gjort hittills på bilen! Att plocka ner grejor är ju som sagt för det mesta roligt. Här ser ni även tryckmätaren lite bättre.
Passade även på att dra några kablar till slutsteg, nu när man kommer åt ordentligt i lister och sådant.
När inredningen väl var köpt (tack för en smidig affär, Johan 81) skulle den in!
Efter lite trixande och dammsugande satt baksätet på plats. Och vilken skillnad!
Så nu var säten fixade, väntar dock med att sätta i framsäten eftersom jag och min kära kusin ska klä om golvet till helgen. I vilket fall blev jag supernöjd, att sätena är ruskigt sköna gör ju heller inget Total kostnad: 400 kr
Köpte även ett nytt tryckrör, 2,5” med en HKS ssqv. Väntar fortfarande ivrigt på brevbäraren!
För att hoppa tillbaks till inredningen så kommer även ytterligare delar att antingen kläs om eller köpas begagnat, jag håller er uppdaterade!
Det var allt för idag, ny uppdatering kommer så småningom!
Mvh Daniel