Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: felsöka på handbromsen

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    523
    Medlem#
    6148

    felsöka på handbromsen

    har fått ombestikning pga handbromsen och skulle då bara spänna den lite trodde jag.
    Men när pappa och jag kom under så vissade det sig att även om vi spänner den så det går emot när man kör.
    Så är det jätte tungt att dra i handbromsen(måste använda 2 händer för att få i den ordentligt), och den tar ändå inte tillräckligt för att klara besiktningen.
    Vi har dragit åt ganska mycket där fram på vajern under baksättet, tror ni det kan ha med saken att gör så man borde släppa lite där och dra åt vi varje hjul istället.
    Vi har kolla bromsbakarna och dom ser bra ut men däremot monterings grejjorna till bakarna ser ganska medtagna ut. Har en ny vejer att slänga på också men den som sitter på verkar var ganska bra ändå.
    Min far har en ideè om att det kan vara bromsskivorna som är slittna och därför når inte bromsen ut ordentligt, lösning där är ju nya bromsksivor bak.
    Jag känner dock att inte skall väl skivorna bli nötta innifrån innan den är slut ute på skivan så att säga.

    Bilen är en NG900 2,0T -96 med delningen av handbroms vajern under baksättet.

    Vad tror ni? Att broms skivorna är slut eller har ni någon annan lösning på problemet. Har ni ideèr är dom mer än välkomna

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    180
    Hej

    Det är trumbroms till handbromsen på NG900

    se nedan tråd om justering
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 208#802208

    Detta är bara en i mängden
    söker du så hittar du hur många som helst

    Lycka till
    Jocke
    #4247
    SAAB 9-5 2,0t Vector -03
    Yamaha XJ900 1983

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    523
    Medlem#
    6148
    Jag har sökt också men bara hittat trådar där jag kan läsa hur mycket som hällst om hur man spänner vajern.
    men om du läser vad jag skrivit så förstår du förhoppningsvis att jag redan vet hur jag spänner vajern.
    Problemet ligger inte där utan det ligger i att jag undrar vad folk tror om det kan vara bromsskiverna som krånglar eller om någon har bättre ideèr.

    Trumbroms ja det kanske det kallas. Men det är ju så att trumman om man nu skall kalla den det sitter ihop med bromsskivan i ett stycke. Därför skirver jag bromsskivan.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    180
    Okej

    Jag tror inte att backarna slits såvidare man inte kört med anliggande handbroms
    annars så skall det ju vara bättre att justera ut backarna inne i trumman än att spänna vajern

    Ang slite skiva, är den sliten och ändå skall bytas så byt handbromsbackarna när du ändå har grejorna borta.

    Bifogar länk till bild på justeringsförfarande.
    http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg

    Lycka till
    #4247
    SAAB 9-5 2,0t Vector -03
    Yamaha XJ900 1983

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 539
    Medlem#
    4156
    Jaa, fyyy faaaaan för handbromsen på ng900 alltså. Har själv hållt på och trilskas med den, och nu när precis allting är splitter nytt så gick den igenom besiktningen, även om det inte var perfekt nu heller. Men å andra sidan är det väl inte så konstigt om man delar bromsdetaljer med Opel Senator från 60-talet.


    Men det du kan göra är väl att skruva av bromsskivan och kolla hur det ser ut på insidan. På min så var skivorna väldigt slitna, men å andra sidan var utsidan på dem inget vacker heller.

    Men även när jag bytt till nya bromsskivor + belägg + vajer så funkade det ändå inte nog bra.

    På min så krävdes det byte av dem dära 2 plåtbitarna som går in i varandra som knuffar ut backarna för att det skulle bli bra. (Var tydligen att de var klen i plåten, så de flexade något vilket gjorde att de inte orkade hålla trycket på beläggen nog bra. Vet inte om du förstår vad jag menar med min virriga förklaring, men, men.

    Att enbart spänna under baksätet är inte så lyckat utan med det så ändrar du mest när handbromsspaken börjar ta, utan ställ vid hjulen först, sen under baksätet så spaken tar normalt.

    Går det trögt ändå så är väl risken att vajern rosta ihop och att du behöver byta den också.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    523
    Medlem#
    6148
    ja jo man är inte glad på denna broms nu.
    Ska kola skivorna, men har inte tillgång till domkraft hema hos mig den är hos pappa 1,5 mil bort = Surt. Men sen kommer jag nog byta både bakarna och monterings detaljerna + kanske skivorna om dom ser slitna ut. tack iallafall för svar iaf och hoppas banne mig bil fan går egenom sedan annars gråter jag.

    Föresten måste handbromsen vara med vajer eller får man bygga om helt? Så det blir typ extra broms ok eller att handbromsen går på samma klossar som vanliga bromsen, något så man slipper denna dåliga konstruktion iallafall.

Liknande ämnen

  1. Hur felsöka en LMM?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •