Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saabs orginal hjulbultar=SKIT.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    skärplinge
    Inlägg
    89

    Saabs orginal hjulbultar=SKIT.

    Skulle lägga om till vinterdäck idag på min saab 9-3 aero-02.
    Böt tre av de fyra hjulen problemfritt. Men när jag skulle ta det sista hjulet så lyckades jag dra låsnyckeln sne.
    Höllpå o jävlades i en och en halv timme och svor över att det är väl ingen som snor ett par orginal 17"....Gick in för o ringa till saab och beställa en ny.
    Och där säger de att nyckeln kommera att kosta 5-600 kr och har en leveranstid på två veckor!!!
    Nu lyckades jag få bort de andra låsbultarna igen så att jag kunde få på sommardäcken igen....men innom två veckor har det juh hunnit bli både halt o snö!
    Antar att det bara är att vänta tills nyckeln dykerupp.
    Och när den väl kommer så ska jag försöka få bort den sista bulten och sen tänker jag aldrig mer använda saabs orginal låsbultar igen!!!
    Så är det någon som är sugen på o sno ett par saab orginal 17" fälgar i sommar så har jag en bil utan låsbultar!!!!!
    kör obesiktigat,oförsäkrat och avställt.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    SBS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Undvik att använda låsbultar in i det sista. Jag HATAR låsbultar (efter att jag fick problem när en pajade för ett tag sen). Så länge jag kör på originalfälgar så kommer jag aldrig att sätta dit låsbultar, finns nog ingen som vill sno originalfälgarna ändå, risken är iallafall mindre.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Har då aldrig haft problem med låsbultar, sä länge man sätter dit dem ordentligt och inte drar dem hårdare än vad man ska (110 Nm) så bör det fungera utan problem.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    jag brukar dra åt hjulbultarna för hand(ingen maskin) och drar tills det tar stopp och så lite till bara för att dra dit dom ordentligt..har aldrig haft problem att få loss dom. Och smörjer in dom nya med lite kopparpasta..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Jag har aldrig haft problem med låsbulltar. Däremot hade polarn problem. Jag fick tvinga på en vanlig hylsa å dra bort den med...
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Har då aldrig haft problem med låsbultar, sä länge man sätter dit dem ordentligt och inte drar dem hårdare än vad man ska (110 Nm) så bör det fungera utan problem.
    Låsbultarna har jag inte haft problem med, men....

    Jag drar alltid bultarna med momentnyckel efter en incident med bultar av typ 2 till 9-5 (den utan lös kona) som börjat vandra ut efter c:a 1000 mils körning. Men när (med momentnyckeln) jag drog bultarna (med lös kona) på vinterdäcken förra året så vek sig ett av bulthålen i plåtfälgen (SAAB original) innåt en bra bit innan jag insåg vad som hände. Irriterande, det verkar som man bör sänka åtdragningsmomentet, åtminstone för plåtfälg. Men sedan skiftade jag fram och bak så i år hamnade detta däck bak, med resultat att när bulten kom 5 mm längre in så gick den på bromsbackarna för handbromsen, dock på ett sätt som inte gav helt uppenbart beteende...

    Så, var försiktiga med att dra bultar med lös kona på plåtfälg, och sedan undrar man ju varför inte SAAB kunde skickat med någon kortare hjulbult och inte ligga på gränsen. Jag är säkert inte den första som drabbats.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Har heller aldrig haft problem med låsbultar, drar dem 110nm med momentnyckel, och de släpper alltid så fint.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av anze
    jag brukar dra åt hjulbultarna för hand(ingen maskin) och drar tills det tar stopp och så lite till bara för att dra dit dom ordentligt..har aldrig haft problem att få loss dom. Och smörjer in dom nya med lite kopparpasta..
    Word!...+ att man kanske ska efterdra vid behov. Slarvar man med kopparpasta kan det vara segt till våren dock (framför allt om man har aluminium fälg.

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98
    Kollegorna här på jobbet kör alla 9-5 av årsmodeller 02-04 och samtliga hjulbultar har börjat rosta...det tycker jag är rätt kass.... ser juh väldigt premium ut...
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Falcor
    Kollegorna här på jobbet kör alla 9-5 av årsmodeller 02-04 och samtliga hjulbultar har börjat rosta...det tycker jag är rätt kass.... ser juh väldigt premium ut...
    Har/hade inte Saab det som goodwill? Jag vet jag kom i håg det för jag talade om för farsgubben när hans hjulskruvar blev rostangripna på hans 9-5:a och han gick in på Saab och pratade med en gubbe och han tittade i en pärm och kom tillbaka med en påse nya, kostade inte en spänn.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Kunde du inte i stället bett verkstaden lossa bulten åt dig?
    De flesta verkstäder har alla sorter av låsbultar till Saab ifall tex en kund glömt skicka med sina.

    Så hade du sluppit lågga 600:- på något som du inte tänker använde mer.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":11v89fqj
    Har då aldrig haft problem med låsbultar, sä länge man sätter dit dem ordentligt och inte drar dem hårdare än vad man ska (110 Nm) så bör det fungera utan problem.
    Låsbultarna har jag inte haft problem med, men....

    Jag drar alltid bultarna med momentnyckel efter en incident med bultar av typ 2 till 9-5 (den utan lös kona) som börjat vandra ut efter c:a 1000 mils körning. Men när (med momentnyckeln) jag drog bultarna (med lös kona) på vinterdäcken förra året så vek sig ett av bulthålen i plåtfälgen (SAAB original) innåt en bra bit innan jag insåg vad som hände. Irriterande, det verkar som man bör sänka åtdragningsmomentet, åtminstone för plåtfälg. Men sedan skiftade jag fram och bak så i år hamnade detta däck bak, med resultat att när bulten kom 5 mm längre in så gick den på bromsbackarna för handbromsen, dock på ett sätt som inte gav helt uppenbart beteende...

    Så, var försiktiga med att dra bultar med lös kona på plåtfälg, och sedan undrar man ju varför inte SAAB kunde skickat med någon kortare hjulbult och inte ligga på gränsen. Jag är säkert inte den första som drabbats.[/quote:11v89fqj]
    Detta är vad som står i WIS om montering av hjulbultar med lös kona på plåtfälgar.

    50 Nm + 2x90grader, max 110 Nm

    Inte lätt att veta dock...

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Detta är vad som står i WIS om montering av hjulbultar med lös kona på plåtfälgar.

    50 Nm + 2x90grader, max 110 Nm

    Inte lätt att veta dock...
    Ahh... Dom kunde ju talat om i samband med hjulbultsbytet att åtdragningsmomentet var ändrat, uppenbarligen har SAAB vetat om problemet (för annars skulle man säkert inte ändrat åfragningsmomentet).

    Tack för infon!
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Fälgbredd på Saabs orginal 16"-fälgar?
    Av jellybear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 12:00
  2. og 900 t8 går skit
    Av st16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 12:48
  3. Skit oxå!
    Av Tiaz i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •