Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: M-Testa bilen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    62

    M-Testa bilen?

    Hej! det är så jag går i bilköpar tankar, rättare sagt en saab 9-3 00-02 modellerna. Har hört talas om att man kan M-Testa bilen,undersöker ordentligt motor o allting o berättar vad som e fel eller dåligt på bilen? Tänkte om ngn har erfarenhet av det och kan berätta vad det e som dom gör? Är det värt pengarna? mvh// Ali
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Hej,

    Står lite om det på deras hemsida.
    http://motormannen.se/default.asp?visa=startsida

    Har dock själv ingen erfarenhet av testet.


    Mvh

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    62
    tackar*bugar*
    Saab 9-3 2.0T 185hk SE 2000 årsmodell.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uppl. Väsby - Sthlm
    Inlägg
    348
    Hej

    Måste bara låna tråden och berätta om en incident som hände mig när
    jag var ute och leta efter min bil..
    Hade också hört om M-test och tänkte att dom pengarna kan de vara värt,
    om jag hittar ett ex. som jag verkligen va intresserad av!

    Hade dock för långt till närmaste M provning. Låg i jönköping och bilen som var intressant fanns i Kalmar ....långt

    Bokade då en tid hos bilprovningen, som tydligen också gör konditions test på bilar (dock inte lika noggrannt som Motormännen!)
    Bad säljaren att lämna in den på en genomgång, 800kr kostade det, så gjorde dom en lättare genom gång av hela bilen. Bilen i frågan var då en ng900 SET -97.

    Visade sig då att Växellådan hade gjort sin sista dans, och att nått stag ele liknande var på väg rakt ut ur sidan på lådan
    Felet hade tydligen uppstått under den senaste veckan. Så varken chauffören eller besiktningsmannen hade märkt det förrens dom hissa upp bilen.


    Kan säga att de var dom bäst spenderade $$$ Jag har gjort på läääääänge!


    Mvh (tack för lånet..)

    P.S Tyckte faktiskt lite synd om kille som skulle sälja, han hade lagt ned en hel del pengar på bilen redan innan. Så stod han där med rasad låda!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 408
    Hej!

    Jag har gjort ett M-test på mina 2 senaste bilar innan nybilsgarantin gick ut.
    Ingen av gångerna hittade besikningsmannen nått fel men skulle han ha gjort det så är det ju inte jag som behöver står för kostnaderna att få felen åtgärdade.
    Dvs. de 1.295 kronor som jag som medlem betalar är snabbt igentjänade om ett fel hade hittats.

    Ska du köpa en begagnad bil gör du antingen ett M-test eller ett Plustest (1.925kr för medlem) och då kollar de även chassiet.

    Jag kommer alltid att göra ett M-test innan mina garantier går ut, så även på SS-en.

    Läs mer här:
    http://www.motormannen.se/default.asp?visa=tc_priser

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 018
    Hej,

    Har använt M-test 3 gånger, senast när jag hade köpt min nuvarande bil. Den hade 3 månader/500 mil beg-bil-garanti och jag köpte den osedd. Efter hämtning tog jag den direkt till M-test och fick sedan reparationer på säljarens bekostnad för 6000 SEK (de punkter som M menar kan göra bilen trafikfarlig - där kan man kräva reparation - för övriga punkter blir det en förhandlingsfråga).

    Hur som helst gillar jag att veta skicket på min bil, så jag tycker det är värt pengarna redan i o m det.

    Kommer nog aldrig köpa begagnad bil utan M-test eller motsvarande!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. Ska man M-testa bilen?
    Av Nille83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 17:20
  2. Testa lagerhus
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:39
  3. Hur testa Walbro 255?
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •