Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Mäta upp drivsteg Trionic

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Uppdaterat tråden med uppgifter från JorisS angående komponenterna:

    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Citat Ursprungligen postat av LM
    JorisS>> Var köpte du Mosfet-transistorerna, vilken typ och till vilket pris?
    Det var de som föreslogs på den Engelska 'Repairing the Saab 9000 ECU' sidan

    RFP12N10L
    Fabrikat: Fairchild Semiconductor

    Jag köpte de hos Elfa:

    RFP12N10L, nästan längst ner på sidan


    Killen som skrev reparationsguiden använde sig av MTP3055V, men han skrev att de inte fanns till salu längre. Jag hittade dock även de på Google. Dock så tillkom det typ 200kr i frakt på de vilket jag ansåg vara aningen löjlig. Så jag körde på de andra, och det funkar bra. Ungefär samma specs, lite mera Volt klarar de (100V vs 60V på MTP mosfets - inget som är relevant i bilen mao).
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    49

    Mäta upp drivsteg Trionic, bildlänk död

    Hej

    Kan nån vänlig person hjälpa mig med en bild tillhörande denna http://forum.saabturboclub.com/showt...ivsteg-Trionic
    Använde den sist ca 1månad sen, men nu är bilden borta och jag behöver mäta upp drivsteg i en begad T5 box så jag inte pajjar magnetventil.

    Guiden/bilden i länken ovan var suverän. Hoppas den går att hitta.

    Mvh Håkan luleå.
    9-5 Aero Sportcombi 2005 E85
    9-3 steg2 240hk 1999.

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Länken till den engelska 9000-sidan fungerar för mig. Det är ju ganska bra beskrivet hur man ska mäta att det inte är kortis till jord från stift 2 eller stift 26. Är det kortis så är det en eller flera MOSFETar inne i styrboxen som är trasig. Ganska lätt att byta om man har tillgång till en lödpenna, avlödningsfläta och en rulle lödtenn.

    Om det är så att du är osäker på pinningen och ingen här kan bistå med ett schema så kan du komma runt det genom att öppna boxen och mäta direkt på MOSFETarna för att kolla att det inte är kortis i någon av dessa.

  4. #24
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Förtydligande: Det är alltså länken i sista citatet av LM (2008-01-16, 10:03) som det gäller. Jag letade först som sjutton efter en länk till en engelsk sida direkt i inläggen, och tittade inte på citaten eftersom citat ändå bara brukar vara en upprepning av saker som skrivits tidigare i tråden. Men det här citatet var ett externt citat och den infon finns bara i citatet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Förtydligande: Det är alltså länken i sista citatet av LM (2008-01-16, 10:03) som det gäller. Jag letade först som sjutton efter en länk till en engelsk sida direkt i inläggen, och tittade inte på citaten eftersom citat ändå bara brukar vara en upprepning av saker som skrivits tidigare i tråden. Men det här citatet var ett externt citat och den infon finns bara i citatet.
    Tack för svaren.
    Jag får inte fram bilden som fanns för några veckor sen. En jätteenkel beskrivning med bild över vilka pinnar man ska mäta upp med Ohm-mätare.
    9-5 Aero Sportcombi 2005 E85
    9-3 steg2 240hk 1999.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Länken till den engelska 9000-sidan fungerar för mig. Det är ju ganska bra beskrivet hur man ska mäta att det inte är kortis till jord från stift 2 eller stift 26. Är det kortis så är det en eller flera MOSFETar inne i styrboxen som är trasig. Ganska lätt att byta om man har tillgång till en lödpenna, avlödningsfläta och en rulle lödtenn.

    Om det är så att du är osäker på pinningen och ingen här kan bistå med ett schema så kan du komma runt det genom att öppna boxen och mäta direkt på MOSFETarna för att kolla att det inte är kortis i någon av dessa.
    Jag testar mäta att det inte är kortis till jord från stift 2 eller stift 26. Tack.
    9-5 Aero Sportcombi 2005 E85
    9-3 steg2 240hk 1999.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    49

    miniatyr..

    detta är en miniatyr jag hittade av bilden. Hittar dock inte stora.

    Edit: Denna?
    t5drivsteg.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-14 klockan 13:18. Anledning: Lagt till bild
    9-5 Aero Sportcombi 2005 E85
    9-3 steg2 240hk 1999.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    49
    Stämmer det att drivsteg är OK om jag inte får någon utslag vid mätning mellan jord(25) + stift 2 och även jord(25) +stift 26.

    Samt har ca:1,45 ohm om man mäter resistansen mellan pin 49 och 25
    9-5 Aero Sportcombi 2005 E85
    9-3 steg2 240hk 1999.

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det du mäter är att det inte är kortslutning i någon MOSFET transistor vilket skulle göra att lindningen i magnetventilen får 12 V DC över sig vilket bränner av lindningen. Den vanligaste felmoden i en MOSFET är kortslutning men den kan även gå sönder på andra sätt som gör att det blir avbrott i den. Med avbrott i MOSFET så går det inte att generera den pulserande spänning som magnetventilen styrs med. Funktionen uteblir i så fall men man slipper bränna sönder magnetventilen. Hur vanligt det är med avbrott i MOSFET i T5 har jag ingen aning om, det kanske aldrig förekommer, min erfarenhet av trasiga MOSFETar kommer från helt annat håll.

    Här står lite om funktionen: http://forum.saabturboclub.com/showt...3%B6r-frekvens

Liknande ämnen

  1. Kommentar till FAQ Mäta upp drivsteg Trionic
    Av Anders 99 turbo-16V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 00:25
  2. Felsökning Drivsteg Magnetvetil T5
    Av nallets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 07:16
  3. drivsteg t5a
    Av pacemaker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 20:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •