Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?

  1. #1

    Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?

    Är ganska ny i denna underbara värld. Det är så att jag har kommit över en Saab 900I 16v från 1990 med 18000 mil på mätaren. Och jag undrar om jag kan byta ut vanliga motorn mot en turbo motor? Krävs det stora ingrepp? Och är det mer som skiljer Turbo modellerna och dom vanliga? Tex Bromsar? Och till sist, går det att besiktiga bilen efteråt?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Hm det beror på om du menar T16 alltså en B202 motor. Ja den passar och det är lite pill att fixa. Bäst att titta på popeyes sida om detta då det finns beskrivet i detalj.
    http://popeye.rty.nu/
    Han skriver oxå om den typbesiktning som krävs och de steg som ingår.
    Jag konverterade en bil men tröttnade sen när en saabverkstad skulle ha 2000 bara för att skriva på ett papper att det fortfarande var en saab.
    Bromsar är samma.
    Enklast är om du hittar en donatorbil så att du kan plocka allt direkt.

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Hej,

    Du kan ju börja med 900S motor, "LTT"-varianten alltså. Enligt BP så kan man slänga i en sån rakt av i en insprutare, ingen typ-besiktning behövs. Avgas-kraven är samma, effekten inom marginalen etc. Polarn har frågat dom vid tidigare tillfälle. Sen är ju den väldigt lätt att APC konvertera efteråt, fast då är det ju ett annat läge kanske - har man otur så gnäller dom, men jag är mkt tveksam till att det upptäcks. Polarn har APC/fullturbo moddat sin S och det är ingen som säger nåt! Han har tom turbotrycks-mätaren i panelen.

    Så kör på vettja! Har du en hyfsat fräsch bil så är det ju värt att pyssla upp massa annat när maskin ändå är ute, lacka motorrum etc.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Hej,

    Du kan ju börja med 900S motor, "LTT"-varianten alltså. Enligt BP så kan man slänga i en sån rakt av i en insprutare, ingen typ-besiktning behövs. Avgas-kraven är samma, effekten inom marginalen etc. Polarn har frågat dom vid tidigare tillfälle. Sen är ju den väldigt lätt att APC konvertera efteråt, fast då är det ju ett annat läge kanske - har man otur så gnäller dom, men jag är mkt tveksam till att det upptäcks. Polarn har APC/fullturbo moddat sin S och det är ingen som säger nåt! Han har tom turbotrycks-mätaren i panelen.

    Så kör på vettja! Har du en hyfsat fräsch bil så är det ju värt att pyssla upp massa annat när maskin ändå är ute, lacka motorrum etc.
    Tjabba!

    Fan, vad spännande! Är du säker på detta? Håller precis på att byta en I8:a te S-motor, men den lär väl typas?
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  5. #5
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Hej,

    Du kan ju börja med 900S motor, "LTT"-varianten alltså. Enligt BP så kan man slänga i en sån rakt av i en insprutare, ingen typ-besiktning behövs. Avgas-kraven är samma, effekten inom marginalen etc.


    är du säker på det här? vore ju mycket intressant isåfall.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    det här låter tyvärr för bra för att vara sant. saken är den att när du byter motor så får du en annan bil. även om du så byter från en T16 till en förgasar8:a så måste du regga om, för nu har du en annan bil som står på reg-pappret, och det är det som är grejen när man reggar om. att du moddar bilen, inte hur mö effekten ändras. (men effekten kommer ju också in beroend epå bromsar och upphängning osv)

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Tomelilla, Skåne
    Inlägg
    46
    Ber om ursäkt ifall jag ser ut som en "thread-rapeist" om jag återupplivar detta ämne men jag kan inte motstå..

    Har själv en 900i 16v av -90 års modell, chassit är i sådant skick att jag tycker att de 128 pållarna i en i16-motor känns lite klent. Helst skulle jag vilja få i en LTT-snurra i den men en T16 FTT skulle inte heller sitta fel :P

    Popeye, har följt ditt projekt med stort intresse ett par år nu och tycker allt att det måste vara den mest ompysslade og900an i Sverige. Nog med fjäsk nu :P Jo, saken är den att enligt farsgubben _måste_ ett komplett avgasprov göras om jag nu byter motor i min kärra, något som blir dyrt och långt hemifrån. Denna avgasetikett som du pratar om låter mycket intressant, även om jag aldrig hört talas om den förr. Har lusläst guiden på din hemsida och fått uppfattningen om att det inte ska vara några som helst problem att få den regad med en sådan motor. Finns det egentligen något som man inte kan göra på sin lokala SBP-station och Saab-verkstad? Min lokala SBP vet jag har en våg och Saab-verkstad finns i samma by som jag jobbar, de känner för övrigt till bilens historia också då den alltid servats där om det nu kan vara ett plus.

    Är för övrigt inte intresserad av att trimma och få ut galet många HK ur kärran utan bara få känna den där lilla extra knuffen i ryggen.

    Förresten, popeye kör med aut. låda också om jag inte minns fel? Hur ska man gå tillväga besiktningstekniskt sett om man vill konvertera från manuell till automat? Är lite trött på att veva runt med den där pinnen hela tiden :P

    Tacksam för alla svar!

    //er Saab-nörd i Ystad
    Saab 9000 CSE 3.0 -96 :: vardagsglidaren/bruksbilen
    Opel Combo 1.3 CDTI -08 :: firmabilen

    Alltid öppen för nya projekt

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Hej,

    Du kan ju börja med 900S motor, "LTT"-varianten alltså. Enligt BP så kan man slänga i en sån rakt av i en insprutare, ingen typ-besiktning behövs. Avgas-kraven är samma, effekten inom marginalen etc. Polarn har frågat dom vid tidigare tillfälle. Sen är ju den väldigt lätt att APC konvertera efteråt, fast då är det ju ett annat läge kanske - har man otur så gnäller dom, men jag är mkt tveksam till att det upptäcks. Polarn har APC/fullturbo moddat sin S och det är ingen som säger nåt! Han har tom turbotrycks-mätaren i panelen.

    Så kör på vettja! Har du en hyfsat fräsch bil så är det ju värt att pyssla upp massa annat när maskin ändå är ute, lacka motorrum etc.
    Är det verkligen så? , vore extremt bra isånna fall

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    Citat Ursprungligen postat av Muzze
    Ber om ursäkt ifall jag ser ut som en "thread-rapeist" om jag återupplivar detta ämne men jag kan inte motstå..

    Har själv en 900i 16v av -90 års modell, chassit är i sådant skick att jag tycker att de 128 pållarna i en i16-motor känns lite klent. Helst skulle jag vilja få i en LTT-snurra i den men en T16 FTT skulle inte heller sitta fel :P

    Popeye, har följt ditt projekt med stort intresse ett par år nu och tycker allt att det måste vara den mest ompysslade og900an i Sverige. Nog med fjäsk nu :P Jo, saken är den att enligt farsgubben _måste_ ett komplett avgasprov göras om jag nu byter motor i min kärra, något som blir dyrt och långt hemifrån. Denna avgasetikett som du pratar om låter mycket intressant, även om jag aldrig hört talas om den förr. Har lusläst guiden på din hemsida och fått uppfattningen om att det inte ska vara några som helst problem att få den regad med en sådan motor. Finns det egentligen något som man inte kan göra på sin lokala SBP-station och Saab-verkstad? Min lokala SBP vet jag har en våg och Saab-verkstad finns i samma by som jag jobbar, de känner för övrigt till bilens historia också då den alltid servats där om det nu kan vara ett plus.

    Är för övrigt inte intresserad av att trimma och få ut galet många HK ur kärran utan bara få känna den där lilla extra knuffen i ryggen.

    Förresten, popeye kör med aut. låda också om jag inte minns fel? Hur ska man gå tillväga besiktningstekniskt sett om man vill konvertera från manuell till automat? Är lite trött på att veva runt med den där pinnen hela tiden :P

    Tacksam för alla svar!

    //er Saab-nörd i Ystad

    tja!

    angående saab-verkstad samt sbp. så var det enda som gällde att jag först åkte till en aut. saab-verkstad som kollade så att allting satt på plats som en T16 skulle innehålla. dvs kat, kolkanister osv osv. sedan skulle bilen vägas, och sedan kontrollerade SBP saab:s papper emot motornumret på min motor så att det verkligen satt i den motorn som saab hade kontrollerat.

    SBP gjorde således ingenting förutom att skriva papper och kolla siffror.

    att göra detta byte var inge som helst problem då jag "byggde en bil som redan fanns"

    dvs min I8 blev identisk med dom T16bilarna som en gång rullat ur fabriken. då bägge mina bilar , dvs min, samt donator-bilen var av modell 88b, så blev det heler inga problem vad det gällde avgasvärden. det som krävs är annars att bilen du "bygger" är lika bra, eller bättre vad gällade avgas-rening.

    avgasettiketten va rjag tvungen att ha sa dom, men jag vill minnas att jag aldrig nånsin visade upp den. kanske för saab-verkstan för att kolla sina värden emot dom som stod på ettiketten.


    ang. automat => manuell eller vice versa så skulle jag aldrig brytt mej om att regga det hela. det är så vitt jag vet inte olagligt att byta det, och vet att brorsan gjorde det utan problem.

    fast jag själv gör manuell och du bör nog också göra det av hållbarhetsmässiga samt ekonomiska skäl.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Tomelilla, Skåne
    Inlägg
    46
    Tackar för svaret popeye!

    Men om jag fattat det rätt gäller det för mig alltså att hitta en motor från en 900 T16 -89 då jag hellre ser Bosch LH-sprutet än Lucas i min og900, har nu LH 2.4 eftersom bilen egentligen är en sen -89 snarare än en -90. Om jag lyfter över motorn original, inklusive alla originalkomponenter och elhärva så borde det inte vara några problem att få den helhetsgodkänd på en Saab-verkstad och sedan få SBP att skriva papper väl?

    Är dock lite tveksam på vad du menar med hållbarhetsskäl, tål inte automatlådan betydligt mer stryk än den vanliga manuella 5växlade som t.om. jag lyckats rasa på min gamla 8v insprutare även om jag kört som en kärring :P? Ekonomiskt sett ligger en aut. på ca 3500rpm vid 110km/h vad jag hört, ganska liten skillnad från min i16 som den är nu med ca 3200rpm vid 110km/h. Rätta mig gärna om jag har fel.
    Saab 9000 CSE 3.0 -96 :: vardagsglidaren/bruksbilen
    Opel Combo 1.3 CDTI -08 :: firmabilen

    Alltid öppen för nya projekt

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    Citat Ursprungligen postat av Muzze
    Tackar för svaret popeye!

    Men om jag fattat det rätt gäller det för mig alltså att hitta en motor från en 900 T16 -89 då jag hellre ser Bosch LH-sprutet än Lucas i min og900, har nu LH 2.4 eftersom bilen egentligen är en sen -89 snarare än en -90. Om jag lyfter över motorn original, inklusive alla originalkomponenter och elhärva så borde det inte vara några problem att få den helhetsgodkänd på en Saab-verkstad och sedan få SBP att skriva papper väl?

    Är dock lite tveksam på vad du menar med hållbarhetsskäl, tål inte automatlådan betydligt mer stryk än den vanliga manuella 5växlade som t.om. jag lyckats rasa på min gamla 8v insprutare även om jag kört som en kärring :P? Ekonomiskt sett ligger en aut. på ca 3500rpm vid 110km/h vad jag hört, ganska liten skillnad från min i16 som den är nu med ca 3200rpm vid 110km/h. Rätta mig gärna om jag har fel.
    det bör inte vara några som helst problem att göra så som du säger.

    nu ska jag inte säga detta som helt säkert men jag har fått uppfattningen om att automatlådan är klenare än en 5vxl. du tappar mycket i överföringen på en automat också. dessutom är dom ju 3 växlade så besinförbrukningen kan knappast bli bättre. sen är dom rätt tråkiga också men det är ju en personlig tolkning

    hurvida utväxlingen exakt ser ut mellan utomat och manuell vet jag tyvärr inte. kanske står på 900aero.com ?

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  12. #12
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Jag håller med Popeye där, att bara hänga i motorn och köra lagligt går inte, inte ens med en ltt.

    Jag håller på med precis samma sak och konverteringen är klar, men jag bara undrar om inte sbp gör en vanlig bes samtidigt?

    Anledningen att jag frågar är att jag har en rostig länkarmsinfästning förtillfället som jag inte tror kommer gå igenom. Och efter att jag fått den reggad skall allt i fram och bakvagn ner och blästras, svetsas och lackas, och det kommer även komma i en annan motor. Så, måste jag fixa infästningarna innan? eller kollar de inte det?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    nu när du säger det så tror jag dom gjorde en vanlig bes. men detta är jag inte helt säker på, jag minns helt enkelt inte. det jag vet dom gjordevara att testa bromsarna på rullarna.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Morsan hade automat i sin 900S-90:a och segare sak får man nog leta efter. Bekvämt ja, men inte så mycket mer än det.
    Varvade ca 2800 eller nåt sånt i 90 km/h.
    Kan tillägga att förbrukningen efter att jag konverterat den sjönk med ett antal deciliter. Vi gjorde ingen reg besiktning och den har rullat igenom sbp 2 år i rad nu. Inte ett ljud.
    /Henrik

  15. #15
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Registreringsbesiktning behöver ej göras om motorn som man byter till är IDENTISK med den som satt tidigare. I alla andra fall krävs registreringsbesiktning.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  16. #16
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Registreringsbesiktning behöver ej göras om motorn som man byter till är IDENTISK med den som satt tidigare. I alla andra fall krävs registreringsbesiktning.


    Mvh Jonathan
    Vet du om sbp kontrollerar mer än motorn (och bromsarna då, som popeye sa) vid reg. bes?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar motor från OG9-3 Viggen i en OG9-5 2,3t -99
    Av stoffe_srs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 18:13
  2. Är de samma motor på saab 9000 2.3 LTT och vanlig 2.3turbo??
    Av LTT-170hk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 02:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •